فرزانه صادق:

توسعه همکاری مرزی لجستیکی با افغانستان و پاکستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایران سال گذشته به رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن رسید و طبق برنامه هفتم توسعه این رقم باید به ۴۰ میلیون تن برسد که نیازمند همکاری با کشورهای عضو اکو است.
تصویر توسعه همکاری مرزی لجستیکی با افغانستان و پاکستان

به گزارش سایت خبری پُرسون، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، امروز (دوشنبه ۱۲ خرداد) در سیزدهمین نشست وزرای حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) با اشاره به چشم‌انداز روشن برای کشورهای عضو اکو و پیوندهای تمدنی و حمل‌ونقلی دیرینه بین آن‌ها با توجه به وضعیت ژئوپلیتیکی نامطمئن در منطقه، اظهار کرد: بی‌تردید این چشم‌اندازها بر آینده تعاملات منطقه‌ای اثرگذار خواهد بود. تقویت ظرفیت‌های حمل‌ونقلی، از جمله توسعه پروازهای مستقیم، اتصال ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای و پشتیبانی همه‌جانبه از انواع مدهای حمل‌ونقل، ضرورت دارد.

وی با اشاره به اهمیت تدوین استراتژی شفاف برای کشورهای عضو اکو، گفت: یکی از اولویت‌های مهم، ترسیم چشم‌اندازی جدید و روشن برای شکوفایی این کشورهاست. در ادامه جلسه، مطابق برنامه، دستور کار اجلاس باید به تصویب برسد. پیش‌نویس آن قبلاً در اختیار هیئت‌های محترم قرار گرفته و از رؤسای هیئت‌ها درخواست می‌شود در صورت داشتن نظری، آن را اعلام کنند.

صادق با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران ریاست جلسه را برعهده خواهد داشت، ادامه داد: ضمن خوش‌آمدگویی به مهمانان عالی‌قدر، از پذیرش دعوت وزارت راه و شهرسازی برای حضور در سیزدهمین نشست وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو تشکر می‌کنم. اطمینان دارم نتایج مثبت این نشست موجب ارتقا رفاه اقتصادی ملت‌های عضو خواهد شد.

وی ضمن تشکر از دبیرکل سازمان اکو و همکاران دبیرخانه، تصریح کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت، تقویت چندجانبه‌گرایی اقتصادی و افزایش سطح همکاری با همسایگان است. تحکیم مناسبات با اعضای اکو از اولویت‌های دولت چهاردهم محسوب می‌شود. خوشبختانه طی سال‌های گذشته، همگرایی در میان کشورهای عضو پیشرفت چشم‌گیری داشته است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه، انتظار می‌رود روند همکاری‌ها پرشتاب‌تر از گذشته ادامه یابد. نقش دبیرکل سازمان و وزرای کشورهای عضو در تحقق این اهداف، برجسته و ماندگار خواهد بود. حمل‌ونقل و ترانزیت، به عنوان یکی از اولویت‌های سه‌گانه سازمان اکو، می‌تواند زمینه‌ساز رونق در سایر حوزه‌های تجارت، گردشگری و انرژی باشد.

وی افزود: تقویت مناسبات حمل‌ونقلی و ترانزیتی، چه در سطح دوجانبه و چه چندجانبه، از محورهای اصلی همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو است و این موضوع در بالاترین سطوح سیاسی و اقتصادی مورد حمایت قرار دارد.

صادق بیان کرد: ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا، دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، و نیز دارا بودن بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر راه و ۱۵ هزار کیلومتر خط آهن، در تقاطع کریدورهای شمال‌-جنوب و شرق-‌غرب قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد این ظرفیت عظیم را با اعضای اکو، به‌ویژه کشورهای محصور در خشکی، به اشتراک بگذارد و نقش سازنده‌ای در تحقق اهداف اکو ایفا کند. با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای عضو در شکل‌دهی به کریدورهای تمدن‌ساز مانند راه ابریشم، راه ادویه و راه شاهی، در عصر جدید نیز می‌توان به نقش‌آفرینی جدی این کشورها در حوزه حمل‌ونقل اعتماد کرد.

ایران خواستار تدوین چشم‌انداز حمل‌ونقل اکو شد

وزیر راه و شهرسازی افزود: ضروری است نقش و جایگاه سازمان اکو به‌عنوان یک نهاد منطقه‌ای موفق و کارآمد در توسعه حمل‌ونقل و ترانزیت بازتعریف شود. در همین راستا، تعریف دقیق چشم‌انداز و راهبردهای حمل‌ونقلی منطقه اکو در چارچوب «چشم‌انداز ۲۰۳۵» یک ضرورت کلیدی است. از دبیرکل اکو درخواست دارم با مشارکت اعضا و در چارچوب زمان‌بندی مشخص، تدوین این سند راهبردی را دنبال کنند.

ترانزیت ۴۰ میلیون تن در برنامه هفتم

وی همچنین گفت: همکاری‌های ترانزیتی در منطقه اکو طی سال‌های اخیر شتاب قابل‌توجهی یافته است. جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته موفق شد رکورد ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از قلمرو خود را ثبت کند. طبق برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور، این رقم باید به ۴۰ میلیون تن برسد. دستیابی به این هدف، ناشی از همکاری نزدیک حمل‌ونقلی با کشورهای منطقه به‌ویژه اعضای اکو است.

توسعه همکاری مرزی لجستیکی با افغانستان و پاکستان

صادق افزود: توسعه زیرساخت‌های مرزی با آذربایجان و ترکیه، هدف‌گذاری برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی میان ایران و ترکمنستان، همکاری در بنادر جنوبی با مشارکت قزاقستان، ازبکستان و تاجیکستان، برنامه‌ریزی برای ایجاد محوطه‌های اختصاصی لجستیکی در چابهار و بندرعباس، و گسترش همکاری‌های مرزی و لجستیکی با افغانستان و پاکستان، بخشی از دستاوردهای همکاری دوجانبه ایران با اعضای اکو است. این همکاری‌های نزدیک بی‌تردید به جهش ترانزیت و افزایش پیوستگی زنجیره ارزش در منطقه منجر خواهد شد.

منبع: مهر

966930

سازمان آگهی های پرسون