به گزارش سایت خبری پُرسون، سردار سیدتیمورحسینی رئیس پلیس راهور فراجا در یادداشتی با عنوان «خطرات پنهان و آشکار بار ناایمن»، نوشته است: بارها در میانه بحث و توجیه یا حتی التماس فیمابین مأموران اعمال قانون راهور و پلیسراه با رانندگان متخلف و راکبان موتورسیکلتهای حامل و ناقل بارهای ناایمن شنیدهاید که اطرافیان و عابران براساس حس دلسوزی به همنوع بیان میکنند که "جناب رهایش کن برود دنبال نان زن و بچهاش، بیچاره مجبور بوده" یا اینکه "دفعه اولشه و دیگه تکرار نمیکنه! "
اگر فقط چند لحظه در خیابانهای تجاری و مرکزی شهر مشهور به اطراف بازارها دقت کنید موتورسیکلتهایی را مشاهده خواهید کرد که در حال حمل مثلا ماشین لباسشویی هستند! یا خودروی پرایدی که در صندلیها و صندوق عقب خود بهاندازه یک وانت بار جاسازی کرده است یا وانتی که کار یک کامیون باری را انجام میدهد، آن هم داخل یک کوچه ۴ یا ۶ متری یا در خیابانی یکطرفه! یا در پیادهرو! که نهایت احتیاط آن بستن قسمت انتهایی بار با یک طناب پوسیده آویز رخت و لباس شستهشده در آفتاب است یا علامت هشدار چندین تن بار میلگرد با طول بیش از خودرو را یک تکه دستمال آویزان تشکیل داده است!
ایمنی بار در وسایل حمل و نقل از جنبههای مهم در حفظ جان افراد و کاهش خسارات مالی است. شاخصهای ایمنی بار در قوانین و آییننامههای وسایل حمل و نقل را میتوان به صورت کلی زیر دستهبندی کرد:
ـ وزن و ابعاد مجاز بار براساس ظرفیت
ـ توزیع وزن مناسب و یکسان بهمنظور جلوگیری از عدمتعادل
ـ مهار فنی بار با ابزارهای ایمن و استاندارد،
- بهرهگیری از علائم هشداردهنده
ـ رعایت دستورالعملهای نوع بار مانند مواد شیمیایی قابل اشتعال و انفجار و خطرناک و ...
ـ جلوگیری از نشر و نشت و ریزش مواد آلودهکننده محیطزیست.
بسیاری پلیس را فقط مسئول امنیت (Security) میدانند و از ایمنی (Safety) غافل میشوند. ایمنی بر پیشگیری از حوادث و تهدیدات غیرعمدی متمرکز است درحالیکه امنیت بر مقابله با تهدیدات عمدی و جنایی توجه دارد.
در ایران آمار دقیقی از حوادث ناشی از حملونقل ناایمن در دسترس نیست ولی حوادث ناشی از کار به استناد سازمانهای مرتبط و شکایات ثبت شده بالغ بر ۱۸هزار مورد بوده؛ یعنی روزانه بیش از ۵۰۰ مورد که در این اثنا بالغ بر ۲۰۰۰ نفر مرد و زن جان خود را از دست دادهاند.
البته تأکید میشود که حوادث کار لزوما بهمعنای حوزه حمل و نقل نیست ولی تعداد قابلتوجهی از آنها به علت سقوط و ریزش حین جابهجایی و حرکت ناایمن بودهاند. پس چه باید کرد؟
راهکارها برای کاهش موانع برابر مطالب صورتجلسهها و تحلیل آمارها را میتوان در پنج بخش ساماندهی و سازماندهی کرد که عبارتند از:
۱- تدوین قوانین شفافتر و سختگیرانه و بهروزرسانیشده با حمل بار ناایمن هرچند در حال حاضر قوانین پراکندهای تحت عناوین قانون ایمنی راهها و راهآهن، آییننامه راهنمایی و رانندگی ایران، قانون حملونقل عمومی و دستورالعمل حمل مواد خطرناک راهگشای ما در اجرای ماموریتها هستند.
۲- تجهیز پلیس به فناوریهای نوین و دانشبنیان مانند سیستمهای اسکن بار عمومی
۳- افزایش همکاری پیشدستانه با شرکتهای حملونقل و آموزش رانندگان در زمینه ایمنی
۴- ایجاد مکانهای مناسب برای تخلیه و نگهداری بارهای ناایمن
۵- افزایش نیروی انسانی و آموزش تخصصی مأموران پلیس.
به گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس راهور فراجا در پایان این یادداشت آورده است : بنده علاوه بر ابلاغ سازمانی از همینجا به رؤسای محترم پلیس اقصی نقاط کشور اعلام میکنم این مهم را در دستور کار برنامههای مستمر خود قرار داده و تمهیدات لازم اجرایی را برای نظارتهای آتی مدنظر قرار دهند. به رانندگان عزیز هم هشدار میدهم اصل سلامت خود و مردم را به ارتقای معیشت و درآمد اولویت داده و خودکنترلی را برای پیشگیری از حوادث ناخواسته و غیرقابل جبران تبدیل به رفتار حرفهای نمایند. از مردم و شرکتهای دانشبنیان هم تقاضا داریم در نحوه نظارت بهتر با مشارکت فعال مسئولیت اجتماعی را تحقق عینی بخشند.
منبع: ایسنا