وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نیازهای درمانی برای ارائه آموزش های جدید باید شناسایی شده و در برنامه های درسی دانشگاهها گنجانده شود، اظهار کرد: یکی از محورهای وزارت بهداشت احصای نیازهای روز آموزشی کشور در حوزه سلامت و درمان است. بنابراین باید هر یک از آنها شناسایی و بررسی شود و ظرفیتها متناسب با آن افزایش یابد و نباید کیفیت آموزش کاهش پیدا کند.
وی در ادامه به ضرورت تعیین ماموریت آموزشی هر دانشگاه تاکید کرد و گفت: برخی از دانشگاهها باید در مرزهای علمی دنیا برنامهریزی کرده و بعضی دانشگاههای دیگر ماموریتهای جداگانه را پیگیری کنند.
ظفرقندی در ادامه با اشاره به برنامه های معاون آموزشی دانشگاه ها، گفت: آموزش عمومی مردم را در دستور کار داریم؛ چرا که معتقد هستیم سواد سلامت باید در میان مردم افزایش یابد و هر چه سواد سلامت بالاتر رود، زودتر بیماری ها را شناسایی و درمان کافی خواهیم کرد. مردم نیازمند افزایش سواد سلامت در بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون و سرطان هستند. این کار با کمپینها آموزشهای مجازی و صدا و سیما باید انجام گیرد.
نیازمند ۳۰ همت بودجه هستیم
وی درباره بودجه مورد نیاز برای تناسب زیرساخت ها با افزایش ظرفیت پزشکی، گفت: با محاسبه تخت های بیمارستانی و تجهیزات مورد نیاز برای دو برابر شدن ظرفیت آموزش پزشکی و دانشجویی و دستیاری و جلوگیری از افت کیفیت، نیازمند ۳۰ همت بودجه هستیم و با سازمان برنامه و بودجه در این راستا مکاتباتی را انجام داده ایم و از آنجایی که هم اکنون فصل جداول بودجه در مجلس است؛ بنابراین با نمایندگان مجلس در حال رایزنی هایی هستیم تا بودجه آموزش پزشکی کشور را متناسب با افزایش ظرفیتها ارتقا دهیم.
راهکار وزیر بهداشت برای تکمیل ظرفیت رشته های دستیاری
وزیر بهداشت با اشاره به صندلی های خالی در رشته های تخصصی و فوق تخصصی اظهار کرد: به جز رشتههای گوارش و غدد در رشتههای داخلی، مابقی ظرفیتهای فوق تخصصی مانند روماتولوژی، داخلی کلیه و ... به حد اشباح ظرفیت نرسیده است. همچنین در رشته های جراحی به جز جراحی پلاستیک مابقی رشته های جراحی قلب و عروق و اطفال به حد نیاز کشور و ظرفیت اعلام شده نرسیده است که باید راهکارهای جدی را از جمله بورس کردن دانشجویانی که وارد رشته ها می شود یا به عنوان ورود مستقیم جذب می شود، در نظر بگیریم.
وی خاطر نشان کرد: همچنین، می توانیم تغییراتی در تعرفه های رشته ها ایجاد کنیم تا از لحاظ مالی قابل قبول باشند که در اینصورت نیازمند تمهیدات بودجه ای و مدیریتی است تا بتوانیم در حد نیاز دانشجو پذیرش کرده و فراخوان مجدد دهیم تا دانشجویان بیشتری جذب کنیم.
ظفرقندی در پایان، با اشاره به تعداد ظرفیت پزشکی برای سال ۱۴۰۴، گفت: هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم.
تنها ظرفیت ۳ رشته تخصصی پزشکی به حد نصاب رسید
وزیر بهداشت گفت: متاسفانه در تمام رشتههای تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند.
وی با بیان اینکه آموزش ما باید منعطف با نیازهای کشور باشد تا آن نیازها را برطرف کنیم، گفت: قطعاً این نیازها تغییر میکند و ثابت نیست. به طور مثال من روزی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران بودم احساس کردم ما رشته جراحی عروق در این دانشگاه و حتی کشور نداریم باید آن را تأسیس کنیم و این کار را انجام دادم. زمانی نیز دیدم کشور ما به پیوند کبد نیاز دارد این عمل نیز در کشور وجود نداشت، قراردادی با یکی از دانشگاههای آمریکا برای اعزام تیمی که از ایران برای آموزش منعقد کردیم؛ بنابراین آموزش باید منعطف بر نیازها باشد.
وی ادامه داد: همه دانشگاهها مشترکات و تفاوتهایی در آموزش دارند نمیتوانیم برای همه دانشگاههای کشور یک نسخه بپیچیم و دانشگاهها باید مسئله محور باشند.
وزیر بهداشتبا اشاره به ضرورت آموزش اخلاق پزشکی گفت: حرفه پزشکی معطوف و عجین شده با اخلاق است اگر این اخلاق نباشد محصول باکیفیت به بیمار نخواهیم داشت، اظهار کرد: اخلاق حرفهای با آموزش یک یا دو واحد نظری به دست نمیآید بلکه اخلاق حرفهای در طول مسیر آموزش به دانشجویان داده میشود و نقش اساتید و مجموعه در این زمینه بسیار کلیدی و موثر است.
ظفرقندی همچنین به اهمیت ارتباط آموزش و مردم اشاره کرد و تاکید کرد: آموزش زمانی موثر است که به مردم متصل باشد این امر موجب ایجاد ارزش افزوده در سرمایه میشود، اگر قرار است رابطه خوبی با بیمار داشته باشیم باید به این آموزش توجه کنیم.
وی ادامه داد: باید گروه هایی تشکیل شوند تا بتوانند برای حل مشکل مردم به آنها آموزش دهند تا سواد سلامت مردم افزایش یابد. در واقع هر ایده ای در این زمینه به ما ارائه داده شود ما حمایت می کنیم چرا که در این شرایط است که راه های طولانی را در مسیر کوتاه طی می کنیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه بسیاری از بیماری به دلیل نداشتن سواد سلامت به وجود می ایند، افزود: سه چهارم زنان در سطوح سه و چهار سرطان سینه به مرکز درمانی مراجعه می کنند اگر آنها سواد سلامت بالا داشتند در سطوح پایین به پزشک مراجعه می کردند و زودتر درمان می شدند. در بسیاری از بیماری ها اعم از دیابت، فشار خون و تروما این شرایط است من از الان نگران تعطیلات نوروز را می زند به این جهت گروه های را برای کاهش این اتفاقات آماده کردیم.
وی به چالش های ناشی از افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: این اتفاق بدون برنامه منسجم افزایش یافت طی این سه سال گذشته نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت بالا رفت. در صورتی که زیرساخت های لازم متناسب با آن بیشتر نشد. این در حالی است که هر اندازه بدون تامین زیرساخت ظرفیت را افزایش دهیم کیفیت آموزش کاهش مییابد.
وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه در شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی مصوب شد این بود که امسال سال آخر اجرای برنامه باشد. در واقع چون ما وقتی وارد این تصمیم شدیم که نیمی از سال تحصیلی گذشته است نگرانی این بود که کسانی که با این تصور وارد این رشته شدند آن ها را ناامید نکنیم و فقط ظرفیت باقی مانده از مصوبه را پذیرش کنیم. بنابراین اجرای مصوبه از سال آینده متوقف میشود.
به گفته وزیر بهداشت ، در حال حاضر هزینه تامین افزایش صد درصدی آموزش پزشکی نیازمند ۳۰ همت است. هر تختی که برای آموزش اضافه کنیم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه شود. متأسفانه تا کنون این هزینه ها پرداخت نشد.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص میزان تقاضای به رشته های دستیاری نیز تاکید کرد: دو هفته پیش بازدیدی از جلسه برگزاری آزمون فوق تخصصی داشتم متاسفانه در تمام رشته های تخصصی به جز سه رشته غدد، گوارش و جراحی پلاستیک که داوطلبان آن به حد ظرفیت رسیده بود در سایر رشته ها تعداد داوطلبان زیر ظرفیت اعلام شده بودند. باید برنامه ای برای این مشکل داشته باشیم و معاونین آموزشی ایده های خود را در این زمینه ارایه دهند.
وی با بیان اینکه باید پرداخت دستیاری و اساتید در اولویت قرار بگیرد، گفت: هر راهی که در این زمینه ارائه شود مورد حمایت قرار میگیرد و ردیف بودجه رزیدنت ها برای سال آینده انجام شده است.