شناسایی ۶ منطقه پرخطر فروریزش در تهران

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران پایتخت از شناسایی ۶ منطقه پر خطر فروریزش زمین در تهران خبر داد و گفت: هم اینک عملیات شناسایی حفره‌های زیرسطحی در این مناطق با استفاده از ابزارهای لرزه نگار آغاز شده است.
تصویر شناسایی ۶ منطقه پرخطر فروریزش در تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، روز شنبه ۱۱ آذرماه قسمتی از بزرگراه شهید باکری در مسیر شمال به جنوب حوالی پل آیت‌الله کاشانی فروریزش کرد، این چندین باری است که در سال‌جاری شاهد فروریزش‌های معابر در نقاط مختلف تهران هستیم.

اسماعیل سلیمی روز دوشنبه اظهار کرد: هم اینک مناطق ۶، ۱۲، ۱۱ ۱۰ بخش‌هایی از منطقه ۷ و ۱۴ از پر خطرترین هستند که برای هر کدام از این مناطق پنج میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران افزود: در حال حاضر عملیات شناسایی حفره‌های زیر سطحی با استفاده از ابرازهای لرزه نگار در منطقه ۶ تهران از محدوده خیابان ولیعصر از میدان ونک تا خیابان شهید بهشتی آغاز شده و بخش عمده‌ای از این حفره‌ها شناسایی شده است.

۳۸۰ فروریزش در تهران طی ۲۰ سال

سلیمی از تدوین نقشه راه فروریزش‌های تهران به عنوان یک اولویت نام برد و ادامه داد: در ۲۰ سال اخیر شاهد ۳۸۰ بار فروریزش در تهران بوده‌ایم و این یعنی آنکه تقریبا سالانه ۱۷ تا ۱۸ بار در شهر تهران فروریزش اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره فروریزش‌ها تذکری به شهرداری داده شده است یا خیر؟ افزود: البته که تذکراتی در این باره داده شده و جدید این ملاحظات را شرکت مترو رعایت می‌کند همچنین نتایج مطالعات و نقشه تهیه شده مدیریت بحران به شهرداری ابلاغ شده و شهردار تهران هم آن را به مناطق ۲۲ گانه ابلاغ کرده است.

سلیمی فروریزش‌ها را به مخاطره یتیمی تشبیه کرد و گفت: این مخاطره تا دو سه سال گذشته و پیش از مدیریت شورای ششم یتیم بود و بتازگی صاحب دار شده و اکنون روش کار شفاف است؛ باید اعتبارات لازم به این کار تخصیص یابد و شرکت‌های خدمات رسان هم اقدام به اصلاح شبکه‌های قدیمی‌شان کنند.

معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بررسی جامع علل فروریزش‌های تهران در ۲۰ سال اخیر اضافه کرد: آب شکستگی ناشی از شبکه‌های فرسوده آب و فاضلاب و نیز حفاری زیرسطحی مترو علت این فروریزش‌ها است.

تدوین نقشه راه فروریزش‌ها در تهران

معاون پیشگیری سازمان مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه نقشه راه فروریزش پایتخت تهیه شده است، افزود: این نقشه شامل سه مرحله اصلی است مرحله اول آن شناسایی می‌کند در کدام مناطق تهران احتمال فروریزش بیشتری وجود دارد.

سلیمی ادامه داد: این مرحله خود شامل دو بخش است؛ اول بخشی که مربوط به نقشه پهنه بندی کلان تهران است و بر اساس داده‌های ژئوتکنیک تهران و گمانه‌هایی که در ۵۰ سال گذشته در تهران وجود داشته و نیز نقشه‌های مترو و همه حفاری‌های زیر سطحی و نیز بر اساس نقشه پهنه بندی مطالعه و آماده شده است.

این نقشه پهنه بندی در مقیاس خورد با ابزارها ژئوفیزیک مثل «جی. پی. آر» که در واقع دستگاهی است که هم دستی آن وجود دارد و هم نوع خودرویی بدست آمده است.

این مسوول بحران یادآور شد: هم اینک ابراز دستی ژئوفیزیک در کشور موجود است و نوع خودرویی آن نیز با مبلغی بیش از ۵۰ میلیارد تومان از یک کشور اروپایی سفارش داده شده و قرار است بزودی وارد کشور شود.

وی با بیان اینکه از روش‌های ژئوفیزیک و نیز از ابزارهای لرزه نگار برای رصد لرزه‌های فروریزش زمین استفاده می‌شود، گفت: با این روش حفره‌های احتمالی زیر سطحی شناسایی می‌شوند.

سلیمی مرحله دوم نقشه راه فروریزش‌ها پیشگیری یا علاج بخشی عنوان کرد و یادآور شد: در این مرحله حفره‌های شناسایی شده با روش‌های استاندارد به مناطق ابلاغ می‌شود تا اقدامات لازم علاج بخشی و پیشگیری صورت گیرد.

این مسوول بحران شهر تهران مرحله سوم این نقشه را مختص به ایمن سازی دانست و گفت: خیلی از فروریزش‌های که در تهران اتفاق می‌افتاد با روش‌های نادرست قدیمی ایمن سازی می‌شود و بارها شاهد آن بوده‌ایم که نقاطی که قبلا پر شده بود دوباره فرو می‌ریخت.

وی تاکید کرد: اکنون در حال ابلاغ مصوبه‌ای به همه مناطق و شرکت‌های خدمات رسان هستیم تا آنان در پوشش نقشه راه فروریزش‌ها از شناسایی، علاج بخشی و تا ایمن سازی کمک کنند.

سلیمی با تاکید بر مدیریت واحد شهری ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد کانال‌های مشترک این مشکل قدیمی پایتخت حل شود.

پدیده فروریزش در تهران سابقه دیرینه دارد

پدیده فروریزش در تهران از سابقه‌ای دیرینه برخوردار است بطوریکه بارها طی سال جاری شاهد فروریزش‌های متعدد در نقاط مختلف تهران بوده‌ایم.

فروریزش در مناطقی همچون بزرگراه شهید باکری، خیابان چیذر، میدان ونک نمونه‌هایی از این حادثه است هر چند فروریزش‌های خیابان مولوی، اتوبان همت و اتوبان آزادگان که سال گذشته رخ داد را نیز از یاد نبرده‌ایم.

پدیده فروریزش زمین و ایجاد فرو چاله‌های متعدد در سطح معابر و در مجاورت ساختمان‌ها و خطرات و ریسک‌های این پدیده در تهران بیشتر کرده است.

منبع: ایرنا

816008

سازمان آگهی های پرسون