پیامدهای تلفیق دیپلماسی و میدان

در روز‌های اخیر شاهد تلفیق دیپلماسی و میدان به معنای واقعی کلمه توسط دست اندرکاران حوزه حکمرانی کشور بودیم، قطعا این ترکیب پیامد‌های فراوانی در حوزه بین المللی و منظقه داشته است.
تصویر پیامدهای تلفیق دیپلماسی و میدان

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمحمدحسین موسوی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور در یادداشتی نوشت: در روز‌های اخیر شاهد تلفیق دیپلماسی و میدان به معنای واقعی کلمه توسط دست اندرکاران حوزه حکمرانی کشور بودیم، قطعا این ترکیب پیامد‌های فراوانی در حوزه بین المللی و منظقه داشته است. میدان و دیپلماسی همواره همسو، همگرا و تکمیل کننده یک دیگر هستند. تعامل و تضایف این دو عنصر باید به یک اصل ثابت شناخته، و پذیرفته شود چرا که هماهنگی و تعامل میدان و دیپلماسی مسلماً باعث افزایش و نمایش اقتدار، اعتبار ملی، امیدآفرینی به ملت‌های مقاومت، و افزایش قدرت در تمامی ابعادش برای کشور و محور مقاومت خواهد بود.

سفر‌های اخیر و اقدامات خردمندانه، شجاعانه و مبتنی بر عقلانیت انقلابی که توسط رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و مخصوصا وزیر امور خارجه صورت گرفت همگی بر این پارادایم استوار (میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه) بود که نتیجه آن پیش برد برخی راهبرد‌های سیاسی، اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ارسال پیام اقتدار به دشمنان در منطقه و فضای بین المللی بود. لکن در این خصوص باید گلایه تکراری را مجددا مطرح کرد و آن مسئله پیوست رسانه‌ای ماجرا می‌باشد، اقدامات رقم خورده، سفر جسورانه رئیس جمهور در این ایام، حضور بدون واهمه رئیس مجلس شورای اسلامی در منطقه‌ای که ساعت‌ها پیش بمباران شده و حضور دلیرانه میدانی وزیر امور خارجه در عرصه، این اقدامات صورت گرفته کوچک نیستند و امیداوار هستیم اقدامات از این قبیل به نحو احسن پوشش و به سمع و نظر مردم برسد.

اما مع الاسف بعضا شاهد هستیم که برخی قائل به تفکیک میدان و دیپلماسی هستند و این دو عنصر را در طول یکدیگر نمی‌دانند و این دو را در تقابل هم می‌گذارند، این سخنان و فکر بر آمده از درک اشتباه و فهم راهبردی غلط در حوزه سیاست خارجی است. این امر بر همگان عیان می‌باشد که میدان و دیپلماسی دو روی یک سکه هستند و افرادی که اصرار بر این موضوع دارند که میدان از دیپلماسی جدا می‌باشد قطعا دچار اشتباه محاسباتی هستند چرا که این امر از نظر علمی و هم تجربه ثابت شده و مزایای مؤثر آن بر هیچ کس پوشیده نبوده. لازم به ذکر است باید همواره در نظر داشته باشیم که میدان و دیپلماسی رقیب یکدیگر نیستند.

تحولات منطقه باشتاب فراوانی که در حال رقم خوردن است. در این عرصه افزون بر عملیات‌های های نظامی و میدانی، دیپلماسی ابزار مهم، کلیدی، تأثیر گذار و راهگشا می‌باشد و باید به نحو احسن به تکلیف خود در مکمل بودن میدان ایفای نقش نماید.

در پایان باید خاطر نشان نمود که این حرکت قابل تقدیر وزیر محترم امور خارجه باید ادامه دار باشد و دیپلماسی فعالانه مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت را از ایشان شاهد باشیم.

منبع: دانشجو

791292

سازمان آگهی های پرسون