به گزارش سایت خبری پرسون، باتوجهبه اینکه گوگل سالها قبل یوتیوب را خریداری کرد و شرکت مادر آن یعنی آلفابت، درآمد یوتیوب را بهطور جداگانه اعلام نمیکند، ناچاریم این مورد را برآورد کنیم. مهمترین منبع درآمد یوتیوب، تبلیغات بهحساب میآید که معمولاً با کل درآمد پلتفرم اشتباه گرفته میشود. طبق گزارش مالی آلفابت، درآمد تبلیغاتی یوتیوب در سال ۲۰۲۳ بهطور دقیق ۳۱٫۵ میلیارد دلار بوده است.
یوتیوب علاوهبر تبلیغات، از سرویسهای اشتراکی خود نیز درآمد کسب میکند که جزئیات دقیق آن را نمیدانیم. گزارش مالی آلفابت به درآمد ۳۴٫۷ میلیارد دلاری از خدمات اشتراکی گوگل، پلتفرمها و دستگاههای این شرکت اشاره دارد که شامل سرویسهایی مانند پلیاستور و دستگاههای پیکسل نیز میشود. بههرحال، میتوان تخمین زد که حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از آن مبلغ مربوط به اشتراکهای مرتبط با یوتیوب ازجمله یوتیوب موزیک، یوتیوب پریمیوم و یوتیوب TV است.
با اضافهکردن درآمد یوتیوب از فروش اشتراکهای پولی به درآمد این پلتفرم از تبلیغات، میتوان تخمین زد که درآمد کلی شرکت مذکور در سال ۲۰۲۳ به حدود ۴۳ میلیارد دلار میرسد که برابر با درآمد روزانهی حدود ۱۱۸ میلیون دلار یا ۸۲ هزار دلار در هر دقیقه است.
یوتیوب بهقدری در زندگی مدرن حضور دارد که میتواند بهطور رایگان و با تبلیغات، سرویس ارائه دهد و همچنان درآمدی بیشتر از سرویسهای استریم پولی داشته باشد. برای مقایسه، درآمد برخی از رقبای یوتیوب در سال ۲۰۲۳ را مرور میکنیم.
نتفلیکس: ۳۳٫۷ میلیارد دلار
اسپاتیفای: ۱۴٫۳ میلیارد دلار
آمازون پرایم ویدیو: ۱۴ میلیارد دلار
هولو: ۱۱٫۲ میلیارد دلار
دیزنی پلاس: ۸٫۴ میلیارد دلار
اچپیاو مکس: ۷٫۷ میلیارد دلار
همانطور که مشاهده میکنید، یوتیوب بیش از مجموع درآمد اسپاتیفای، هولو، دیزنی پلاس و مکس، درآمد دارد و حتی آمازون پرایم ویدیو را با بیش از ۳۰۰ درصد اختلاف پشتسر میگذارد.
درآمد شگفتآور یوتیوب حتی با شرکتهای موفقی مانند کوکاکولا که در سال ۲۰۲۳ درآمدی معادل ۴۳ میلیارد دلار داشت، مقایسه میشود. همچنین، درآمد یوتیوب از شرکتهای بزرگی مانند دویچه بانک و اوراکل که درآمدی در حدود ۴۲ میلیارد دلار داشتهاند، پیشی گرفته است.
منبع: زومیت