کمک نظامی و تسلیحاتی میلیاردی ناتو به اوکراین

دبیر کل جدید ناتو در سخنانی کشورهای عضو این اتلاف نظامی را در مسیر تحقق وعده‌های کمک نظامی میلیاردی به اوکراین دانست.
تصویر کمک نظامی و تسلیحاتی میلیاردی ناتو به اوکراین

به گزارش سایت خبری پرسون، "مارک روته"، دبیرکل جدید ناتو در سخنانی اعلام کرد که کشورهای عضو این ائتلاف نظامی را در مسیر تحقق وعده‌های کمک نظامی خود به اوکراین می‌بیند.

روته اندکی پیش از آغاز نشست دو روزه وزیران دفاع این ائتلاف نظامی در بروکسل، گفت: امروز می‌توانم اعلام کنم که متحدان ناتو تعهد نظامی به ارزش 20.9 میلیارد یورو از اوکراین در نیمه اول سال 2024 داده‌اند. وی افزود: علاوه بر این، متفقین در مسیر خوبی برای انجام تعهدات خود در ادامه سال قرار دارند.

وی در این راستا به هدف سالانه مورد توافق در نشست ناتو در واشنگتن در تابستان سال جاری اشاره کرد که بر اساس آن به اوکراین کمک نظامی به مبلغ حداقل 40 میلیارد یورو مشابه سال 2023 ارائه شود.

ناتو البته باید این مسئله را مخفی نگه دارد که چگونه کل 20.9 میلیارد یورو توسط کشورهای عضو به دلیل مقاومت متحدان تجزیه می شود. در محافل این ائتلاف گفته شد که ایالات متحده آمریکا و آلمان بار دیگر بزرگترین کمک کنندگان در نیمه اول سال بودند. ایالات متحده تعهدات حمایتی در حدود 7.7 میلیارد یورو در شش ماه و آلمان 3.5 میلیارد یورو انجام داد.

در این میان به ویژه کشورهای اروپای شمالی و شرقی ناتو مکرراً به این مسئله اشاره می کنند که خدمات پشتیبانی باید در ارتباط با قدرت اقتصادی اعضاء مورد بررسی قرار گیرند. اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که گروه هشت کشور شمال اروپا و بالتیک اکنون در تعهدات خود برای کمک نظامی از آلمان پیشی گرفته اند.

با این حال، تمرکز انتقادات داخلی ناتو در درجه اول بر کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و اسپانیا است. بر اساس این انتقادها آنها تاکنون تنها بخش نسبتاً بسیار کمی از قدرت اقتصادی خود را صرف حمایت نظامی از اوکراین کرده‌اند.

مارک روته، دبیرکل جدید ناتو در بخش دیگری از سخنانش با احتیاط به درخواست اوکراین برای دعوت سریع برای پیوستن به این ائتلاف نظامی غربی واکنش نشان داد. روته در یک کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل به تصمیمات نشست اخیر ناتو در واشنگتن اشاره کرد. بر این اساس طرفداران یک دعوت سریع نتوانستند بر مخالفانی مانند ایالات متحده آمریکا و آلمان پیروز شوند. کشورهای عضو تنها توانستند با دادن این اطمینان کلی به اوکراین موافقت کنند که دیگر نمی‌توان آن را در مسیر ورود به ائتلاف دفاعی متوقف کرد.

هم زمان بیانیه اجلاس سران بار دیگر به صراحت تاکید کرد که دعوت رسمی برای پیوستن تنها زمانی می تواند صادر شود که همه متحدان موافقت کنند و همه شرایط پذیرش محقق شود. بر این اساس این شرایط شامل اصلاحات در زمینه های دموکراسی و اقتصاد و همچنین بخش امنیتی است. مخالفان دعوت ناتو از اوکراین نیز نگرانند که چنین اقدامی به تشدید بیشتر جنگ در اوکراین منجر شود.

روته در کنفرانس مطبوعاتی در بروکسل گفت که در تماس نزدیک با متحدان و اوکراین است تا ببیند چگونه می‌توان گام‌های بعدی را برای الحاق برداشت. وی همچنین تاکید کرد که روسیه و ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین، هیچ حرف و حق وتویی در این گفتگوها ندارند.

وی افزود: در نهایت، مهمترین چیزی که ما باید به آن دست یابیم این است که اگر روزی دولت اوکراین تصمیم بگیرد مذاکراتی را برای پایان دادن به این جنگ آغاز کند، در بهترین موقعیت ممکن قرار خواهد گرفت. زمانی که آن لحظه فرا رسید، این کشور باید در موقعیت بسیار قوی قرار گیرد.

منبع: تسنیم

789482

سازمان آگهی های پرسون