راهنمای انتخاب صندلی در زمان خرید بلیط هواپیما

راهنمای جامع انتخاب صندلی هواپیما، راهنمای رزرو آنلاین صندلی، معرفی صندلی مناسب افراد مضطرب در سفر، صندلی مناسب سفر با کودک، چیدمان صندلی هواپیماهای مختلف
تصویر راهنمای انتخاب صندلی در زمان خرید بلیط هواپیما

به گزارش سایت خبری پرسون، سفر با هواپیما یکی از راه‌هایی است که بیشتر مسافران با شرایط اقتصادی متفاوت آن را ترجیح می‌دهند. در مسیرهای طولانی مهم‌ترین چیزی که باید حواستان باشد انتخاب صندلی مناسب در پرواز است تا از سفر خود لذت کافی را ببرید. حتماً می‌دانید برخی از ایرلاین‌ها امکان انتخاب صندلی در زمان خرید بلیط هواپیما را برایتان فراهم کرده‌اند و برخی دیگر تا زمان صدور کارت پرواز در فرودگاه امکان انتخاب صندلی را به مسافر نداده‌اند. در ادامه به بررسی نکات لازم در خصوص انتخاب صندلی هواپیما می‌پردازیم.

بهترین زمان برای رزرو صندلی هواپیما

برخی از ایرلاین های داخلی امکان رزرو صندلی را به شما می‌دهند و 72 تا 24 ساعت پیش از پرواز فرصت انتخاب دارید. پس بهترین زمان همان 72 ساعت مانده به پرواز است تا صندلی مدنظرتان پر نشود.

رزرو آنلاین صندلی هواپیما

برای رزرو آنلاین باید از سایت فرانگر یا سایت ایرلاین مربوطه مراجعه کنید و از طریق کد ملی، شماره بلیط یا شماره رفرنس پرواز می‌توانید بعد از واردکردن اطلاعات، صندلی خود را انتخاب کنید. شماره بلیط و شماره رفرنس روی بلیط هواپیما نوشته شده است.

کدام ایرلاین‌ها امکان انتخاب صندلی را می‌دهند؟

برخی از ایرلاین‌های داخلی و بیشتر ایرلاین‌های خارجی، امکان انتخاب صندلی را به مسافر در زمان خرید بلیط هواپیما می‌دهند.

ایرلاین‌های داخلی با امکان انتخاب صندلی

ایرلاین سپهران، ایران ایرتور و ایران‌ایر امکان انتخاب صندلی را به مسافر می‌دهند.

  • برای ایرلاین سپهران می‌توانید وارد سایت رسمی سپهران شده و صندلی خود را هم‌زمان با خرید بلیط رزرو کنید.
  • برای سایر ایرلاین‌ها بالا، باید از طریق سایت http://onlinecheckin.ir/#/ پس از خرید بلیط، صندلی خود را انتخاب کنید.

ایرلاین‌های خارجی با امکان انتخاب صندلی

ایرلاین ترکیش ایر، قطر ایرویز، امارات ایر و لوفتهانزا ایر که مبدا آن‌ها ایران است این امکان را می‌دهند که هنگام تهیه بلیط هواپیما صندلی خود را انتخاب و رزرو کنید. برای این منظور باید از وب‌سایت رسمی خود ایرلاین اقدامات لازم را انجام دهید.

بهترین قسمت‌های هواپیما برای نشستن کجاست؟

انتخاب بهترین صندلی هواپیما بستگی به خود شخص دارد؛ اما ما ویژگی‌های صندلی‌ها را برایتان می‌گوییم تا شما بهتر تصمیم بگیرید.

صندلی‌های کنار پنجره صندلی‌هایی هستند که نمای خیلی خوبی از بیرون به شما می‌دهند. اگر ترس از ارتفاع ندارید و دوست دارید بدانید در آسمان چه می‌گذرد یا عاشق دیدن آسمان وقتی از بین ابرها رد می‌شوید هستید، این صندلی بهترین فرصت را در اختیارتان قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این صندلی این است که بغل‌دستی شما برخوردی با شما ندارد و اگر بخواهد به دستشویی برود حواس شما را پرت نمی‌کند.

صندلی‌های کنار راهرو مناسب افرادی است که آرام و قرار ندارند و مدام از جای خود بلند می‌شوند. البته که بلندشدن و راه‌رفتن در هواپیما صحیح نیست؛ اما اگر مکرراً نیاز به دستشویی پیدا می‌کنید بهتر است روی صندلی کنار راهرو بنشینید تا بدون مشکل رفت‌وآمد داشته باشید.

اگر دوست دارید در حین سفر با بغل‌دستی‌های خود صحبت کنید تا حوصله‌تان سر نرود، صندلی وسط مناسب شماست. البته مطمئن شوید همراهانتان قصد خواب ندارند!

صندلی‌های جلویی هواپیما بی‌سروصداترین سفر را به شما می‌دهند. چرا که برخلاف صندلی‌های عقب هواپیما کنار موتور نیستند. همچنین از سرویس‌های بهداشتی دورند پس آرامش بیشتری را رقم می‌زنند. معمولاً چون به در ورود و خروج نزدیک‌اند، مسافرانی که کم‌توان هستند یا کودک به همراه دارند روی این صندلی‌ها می‌نشینند.

صندلی‌های نزدیک به درب خروج اضطراری برای افرادی مناسب است که در حین حوادث می‌توانند آرامش خود را حفظ کنند و به مسافران دیگر کمک کنند تا از هواپیما پیاده شوند. این صندلی‌ها از فضای مناسبی برخوردارند پس افراد قدبلند می‌توانند سفر راحت‌تری داشته باشند.

اگر از کوچک‌ترین تکان‌ها در پرواز هراس دارید، صندلی‌های قسمت بال هواپیما مناسب شماست. این صندلی‌ها کمترین تکان ممکن را دارند چرا که در قسمت مرکزی هواپیما قرار گرفته‌اند.

محل های مختلف صندلی در هواپیما، صندلی کنار پنجره و کنار راهرو و کودک

چیدمان صندلی‌های هواپیما در ایرلاین‌های مختلف

هواپیماهای مختلف به علت ویژگی‌های متفاوتشان نظیر پهن یا باریکی، کوچکی یا بزرگی، بین‌المللی یا داخلی، چینش متفاوتی در صندلی دارند. بیشتر مسافران مایل‌اند پیش از سفر صندلی خود را انتخاب کنند تا در طول سفر به مشکل احتمالی برخورد نکنند.

هواپیماهای پهن پیکر

به طور معمول چینش صندلی در هواپیماهای پهن‌پیکر، دو راهرو و دو ردیف صندلی در کنار و یک ردیف در وسط دارند (هر ردیف 3 صندلی یا صندلی‌های کنار دوتایی و ردیف وسط 3تایی). هرچه صندلی‌های یک هواپیما بیشتر باشد تعداد مسافران بیشتری هم خواهد داشت.

هواپیماهای باریک پیکر

هواپیماهای باریک دو ردیف صندلی در هر طرف خود دارند. چینش این هواپیماها متفاوت است.

  • ممکن است در یک سمت هواپیما 3 ردیف صندلی و در سمتی دیگر 2 ردیف صندلی داشته باشد، یا در هر دو سمت 3 ردیف صندلی.
  • در برخی هواپیماهای باریک‌پیکر، در یک سمت دو ردیف صندلی و در سمتی دیگر یک ردیف دیده می‌شود. برخی هم در دو طرف 2 ردیف صندلی دارند.

چیدمان صندلی هواپیماهای بوئینگ و ایرباس

بهترین صندلی هواپیما کدام است؟

قطعاً بهترین صندلی‌های هواپیما متعلق به کلاس‌های فرست و بیزینس هستند؛ اما در کلاس اکونومی هم می‌توان صندلی نسبتاً راحتی را پیدا کرد تا سفر را لذت بخش کند. صندلی‌های فرست کلاس و بیزینس کلاس امکانات متفاوتی را ارائه می‌دهند که شامل موارد زیر می‌شود.

امکانات صندلی‌های فرست کلاس

این صندلی‌ها قابلیت تخت شدن دارند و مجهز به تلویزیون و امکانات صوتی هستند. برخی هواپیماها دور صندلی فرست کلاس اتاقی قرار داده‌اند که حریم شخصی مسافر حفظ شود.

امکانات صندلی‌های بیزینس کلاس

این صندلی‌ها زاویه مناسب برای تختخواب شدن و میز مخصوص برای سرو غذا دارند. همچنین مجهز به مانیتور برای فیلم دیدن‌اند. فضای پای بسیار راحت است و مسافر در طول سفر احساس خستگی نمی‌کند.

امکانات صندلی‌های پریمیوم اکونومی کلاس

این صندلی‌ها نسبت به صندلی اکونومی، فضای پای بیشتری دارند و از راحتی بیشتری برخوردارند. برخی از آنها امکان تخت شدن با زاویه‌ی کمتر نسبت به بیزینس کلاس را دارند.

امکانات صندلی‌های اکونومی کلاس

این صندلی‌ها شبیه به صندلی‌های اتوبوس و قطار هستند و فضای پای نرمالی دارند. بیشترشان مجهز به زاویه‌ی خواب نیستند و کاملاً معمولی‌اند و از راحتی نسبی برخوردارند.

صندلی اکونومی و بیزینس کلاس در دو هواپیمای متفاوت

هزینه انتخاب صندلی

برخی از ایرلاین‌ها هزینه‌ای مازاد نسبت به بلیط برای انتخاب صندلی در جای بهتر می‌گیرند، و در زمانی که صندلی را انتخاب می‌کنید هزینه‌ی آن را به شما نشان می‌دهند. برخی ایرلاین‌های خارجی برای انتخاب صندلی در فرست کلاس و بیزینس کلاس هزینه‌ی اضافی دریافت نمی‌کنند.

صندلی مناسب افراد مختلف

  • صندلی برای افرادی که اضافه‌وزن دارند: صندلی کنار راهرو
  • صندلی برای افراد مضطرب: صندلی وسط
  • صندلی مناسب افراد قدبلند: صندلی در ردیف دوم خروجی، صندلی کنار راهرو
  • صندلی مناسب خانواده‌های همراه کودک: صندلی جلویی، صندلی کنار پنجره، صندلی کنار راهرو
  • صندلی مناسب افراد کم‌توان: صندلی که دسترسی مناسب به دستشویی داشته باشند و در معرض توجه سایرین برای نیاز به کمک باشند.
  • صندلی مناسب افرادی که نیاز به پریز برق دارند: صندلی میانه هواپیما
  • صندلی مناسب افرادی که قصد خواب دارند: صندلی کنار پنجره
  • صندلی مناسب افرادی که می‌خواهند زودتر از هواپیما خارج شوند: صندلی نزدیک درب های خروج، صندلی جلو هواپیما
  • صندلی مناسب افرادی که دنبال امنیت بیشتر هستند: صندلی عقب هواپیما

صندلی مناسب در سفر با کودک

صندلی بالک هد بهترین صندلی برای کودک است. این صندلی‌ها یک دیوار ثابت دارند در نتیجه مقدار فضای بیشتری به کودک می‌دهند تا بایستد و نزدیک بودن به سرویس بهداشتی از مزایای این صندلی‌ها محسوب می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم صندلی مخصوص کودک را با خود به هواپیما ببرید یا از مهماندار درخواست صندلی کودک کنید.

منبع: شرکت سامان سیر رسپینا

789427

سازمان آگهی های پرسون