ایلان ماسک زیر ذره‌بین

رویداد «We, Robot» تسلا تا کنون با جنجال‌های بسیاری همراه بوده است که تازه‌ترین آن‌ها متهم کردن ایلان ماسک به کپی کاری است.

تصویر ایلان ماسک زیر ذره‌بین

به گزارش سایت خبری پرسون، رویداد «ما، ربات» ایلان ماسک بیشتر از اینکه برای این چهره مطرح دنیای فناوری سود داشته باشد، زیان داشته است و حتی باعث زیان ۱۵ میلیارد دلاری او شده است.

اتهام کپی‌کاری دردسر دیگری است که پس از این رویداد علیه تسلا و محصولات جدیدش مطرح شد. الکس پرویس کارگردان فیلم «من، روبات» ایلان ماسک را متهم کرد که طرح تاکسی خودران و ربات آپتیموس را از فیلم او کپی کرده است.

ماسک از تاکسی خودران سایبرکب در رویداد «ما، روبات‌» رونمایی کرد. نام این رویداد با الهام از مجموعه داستان مشهور آیزاک آسیموف با نام «من، روبات» انتخاب شده بود.

سایبرکب با طرحی که از انگار از دل فیلم‌های تخیلی بیرون آمده بود، نه پدال گاز و ترمز داشت و نه فرمانی که کسی به دست بگیرد. صفر تا صد کارها و هدایت این ماشین آینده در دست هوش مصنوعی خواهد بود.

پرویس هم فیلم خود را با اقتباس از داستان آسیموف ساخته بود. در فیلم «من، روبات» ویل اسمیت نقش کاراگاهی را بازی می‌کرد که به ربات‌های آدم‌نما اعتماد ندارد.

شباهت‌ طراحی محصولات تسلا به طراحی‌های موجود در فیلم «من، ربات» توجه بسیاری را به خود جلب کرد. کارگردان «من، ربات» در شبکه اجتماعی ایکس «توییتر سابق» خطاب به ماسک که از قضا مالک ایکس است، نوشت: «هی ایلان، طراحی‌های مرا پس بده.» و به این ترتیب مالک تسلا را به کپی‌کاری متهم کرد.

این کارگردان اهل استرالیا، اعلام کرد که طراحی‌های استفاده شده در فیلم «من، ربات» حاصل کار «گروهی از طراحان بااستعداد» است و در نقطه مقابل ایلان ماسک تیم طراحی چندان مستعدی ندارد و طراحان او بیشتر وقتشان را به دیدن فیلم‌هایی چون «من، ربات‌» گذرانده‌اند.

در این میان پاتریک تاتوپولوس طراح صحنه فیلم «من، ربات» نیز در یک پست اینستاگرامی تصویری از رویداد «ما، ربات» را کنار طراحی‌های فیلم قرار داد و به الهام‌ گرفتن تیم طراحی تسلا از فیلم اشاره کرد.

ادعای پرویس در فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و در این بین بسیاری به این نکته اشاره کردند که فیلم او نیز اقتباس از اثری دیگر است. بسیاری حتی عقب‌تر رفته و تصاویری از ربات فیلم کلاسیک «متروپولیس» اثر فریتز لنگ را به اشتراک گذاشتند. فیلم «متروپولیس» سال ۱۹۲۷ ساخته شد.

در عصر پیشتازی هوش مصنوعی مولد، الهام گرفتن از آثار علمی‌ تخیلی مشهور امری رایج است. ایلان ماسک پیش از این گفته بود که از «ربات پارانوید» مجموعه «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» الهام گرفته است.

حتی چت‌بات گراک در شبکه اجتماعی ایکس بر مبنای آن مدلسازی شده است. ماسک سایبرتراک را هم «خودروی شخصی زره‌ پوشی از آینده که بلیدرانر می‌راند» نامیده بود.

نمونه دیگری که جنجالی بسیار در دنیای هوش مصنوعی به پا کرد استفاده از صدایی شبیه به صدای اسکارلت جوهانسون در چت‌بات OpenAI بود. جوهانسون سال ۲۰۱۳ در فیلمی علمی تخیلی صداپیشه یک ربات بود.

البته در پی اعتراض جوهانسون، OpenAI صدا را تغییر داد و اعلام کرد که قصدی برای تقلید صدای این بازیگر نداشته است.

منبع: زومیت

789193

سازمان آگهی های پرسون