کاهش معاملات بین‌المللی با دلار آمریکا

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: چین، روسیه و ایران به شدت علاقه‌مند به استفاده از ارز محلی در معاملات با دیگر کشورها هستند و ما به سمت انجام معاملات با ارزهای محلی پیش می‌رویم و در حال کاهش نقش دلار آمریکا در معامله‌‎‌های بین‌المللی هستیم.

تصویر کاهش معاملات بین‌المللی با دلار آمریکا

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا فرزین در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی (روسیه امروز) روسیه با بیان این مطلب افزود: توافقات خوبی در زمینه مالی و پولی داشتیم، ایران در دوره ای که دبیر بریکس بود توافقات خوبی با بانک مرکزی روسیه انجام داد و ما در مورد اتصال شبکه‌های کارت و همکاری‌های مالی و پولی توافقات خوبی داشتیم که همه آنها را در بریکس مطرح کردیم و به عنوان مثال در بریکس موضوع پرداخت معاملات با ارزهای محلی یکی از مسائل مطرح شده بود و توافق بسیار خوبی در این زمینه حاصل شد.

وی با بیان اینکه توافقات خوبی در مورد پرداخت‌های ذخیره جهانی و استفاده از اوراق قرضه برای پرداخت‌ها صورت گرفت، اظهار داشت: اکنون سیستم مالی جهان بیشتر براساس صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و کشورهای غربی بنا شده است و متاسفانه به دلیل تعاملات سیاسی با آن کشورها امروز جهان به دنبال ترتیب‌های دیگری است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران ادامه داد: قطعا در چارچوب کشورهای عضو بریکس چنین ترتیب‌هایی بین اعضا برقرار خواهد شد و ما سیستم پرداختی بین کشورها براساس ارزهای محلی داریم که یکی از موضوعات این جلسه بود.

فرزین اظهار داشت: روسیه نیز پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشته است فکر می‌کنم کشورهای بریکس به خوبی توسعه یافته اند و قطعا در آینده توسعه بیشتری خواهند یافت.

به گفته وی، بانک توسعه جدیدی که توسط بریکس ایجاد شده است می تواند بسیاری از اهداف توسعه کشورهای عضو بریکس را دنبال کند زیرا امروز بانک جهانی در چارچوب اهداف ایالات متحده و کشورهای غربی عمل می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که بانک توسعه جدید این نقش را برای کشورهای عضو بریکس ایفا کند چرا که ایران قصد دارد عضو این بانک شود.

دومین نشست روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس جمعه گذشته در مسکو برگزار شد و فرزین به عنوان رئیس بانک مرکزی ایران برای شرکت در این نشست راهی مسکو پایتخت روسیه شد.

روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اعضای موسس بریکس هستند و جمهوری اسلامی ایران، مصر، امارات متحده عربی و اتیوپی سال ۲۰۲۴ به گروه بریکس ملحق شدند.

فرزین در حاشیه اجلاس روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه بریکس در مسکو با الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه نیز ملاقات و بر تقویت همکاری های پولی و بانکی بین دو کشور تاکید کرد.

چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو گروه بریکس از تاریخ ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (اول تا سوم آبان) سال جاری در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد.

منبع: ایرنا

789041

سازمان آگهی های پرسون