مشاهده ۲ قلاده پلنگ در اسفراین خراسان شمالی

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین گفت: ۲ قلاده پلنگ در منطقه سالوک این شهرستان مشاهده و از آنان تصویر برداری شد.
تصویر مشاهده ۲ قلاده پلنگ در اسفراین خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون، علی فرجی روز شنبه اظهار کرد: محیط بانان شهرستان موفق شدند از ۲ قلاده پلنگ بالغ در ارتفاعات منطقه سالوک تصویر برداری کنند.

وی افزود: چندی پیش نیز یک قلاده پلنگ در این شهرستان مشاهده و از آن تصویر برداری شد.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان اسفراین اظهار کرد: بر اساس مطالعات انجام شده شهرستان اسفراین یکی از پراکنش ترین مناطق حضور پلنگ ایرانی در کشور است.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۰ مورد مشاهده پلنگ در مناطق تحت حفاظت محیط زیست شهرستان به ویژه در پارک‌های ملی سالوک و ساریگل مشاهده و تصویر برداری شد.

پلنگ ایرانی بزرگترین یا یکی از بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ و بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض قرار دارد.

شهرستان اسفراین یکی از مناطق پرتراکنش پلنگ ایرانی است و پارک ملی سالوک با گستره ۲۰ هزار هکتار در شمال غربی شهرستان اسفراین، به دلیل شرایط توپوگرافی دشتی و کوهستانی، به عنوان یکی از متنوع ترین زیستگاه های خراسان شمالی شناخته می شود.

بخش شمالی این پارک دارای جاذبه های طبیعی گردشگری، کوهستانی و زیستگاه حیوانات کوه زی و قسمت جنوبی زیستگاه حیوانات دشت زی است.

قوچ و میش اوریال، بز، پلنگ، گربه پالاس و گراز از جانوران شاخص پارک ملی سالوک اسفراین هستند.

شهرستان اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی با داشتن ۲ پارک ملی سالوک و ساریگل، ۲ منطقه حفاظت شده و سه منطقه شکار ممنوع با تنوع گیاهی و جانوری ارزشمند، از مهم‌ترین ذخیره گاه های ژنتیکی غنی کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

788533

سازمان آگهی های پرسون