جزییات مهم از روابط تجاری ایران و تاجیکستان

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری از افزایش روابط تجاری ایران و تاجیکستان گفت: تجارت میان دو کشور طی سه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده و به طور قطع این میزان از سطح همکاری در آینده با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

تصویر جزییات مهم از روابط تجاری ایران و تاجیکستان

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار خود با رئیس‌جمهور تاجیکستان، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: توفیق حاصل شد تا به دعوت رؤسای مجالس تاجیکستان برای شرکت در یک نشست بین‌المللی - پارلمانی به‌مناسبت سی‌امین سالگرد تصویب قانون اساسی در کشور دوست و همسایه حضور پیدا کنم.

وی با اشاره به فرصت فراهم شده برای انجام نشست‌های مفصل با رؤسای مجالس تاجیکستان و همچنین رئیس جمهور این کشور اظهار داشت: در این نشست‌ها به توسعه مسائل اقتصادی، صنعتی و موضوع ترانزیت و همچنین به‌طور خاص به‌موضوع تجارت دو کشور تأکید شد.

قالیباف ادامه داد: همچنین در این جلسات درباره توسعه خدمات مهندسی، موضوعات مربوط به دانش‌بنیان و تکنولوژی‌هایی که به ویژه در بخش‌هایی که مزیت‌های این کشور در حوزه صنعت است، تأکید شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری در خصوص افزایش تجارت بین ایران و تاجیکستان، افزود: همانطور که در سه سال گذشته تجارت بین دو کشور بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است، مطمئناً این میزان تجارت و همکاری در سال‌های آینده با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

قالیباف با بیان اینکه طی دو تا سه سال گذشته رؤسای جمهور و پارلمان‌ها و همچنین هیأت‌های متفاوت در زمینه‌های مختلف به ویژه کمیسیون ویژه اقتصادی ایران و تاجیکستان مرتباً با هم ملاقات داشته و سفرهای کاری برقرار شده است، بیان کرد: در قالب این تعاملات، مسائل دانشگاهی و علمی، توسعه فرهنگی و مباحث مربوط به گردشگری نیز در اولویت اقدامات قرار دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد تا روابط بین ایران و تاجیکستان همچنان مستحکم و با دوام باشد و ارتباط قوی بین این دو کشور همسایه، هم زبان، هم دین و هم فرهنگ با قوت ادامه پیدا کند.

وی در پایان تصریح کرد: همچنین ما باید به زبان فارسی و فرهنگ اصیلی که وجود دارد، توجه داشته باشیم و آن را توسعه دهیم.

رئیس مجلس دیروز - ۱۸ مهرماه - در رأس هیأتی پارلمانی به تاجیکستان سفر کرد.

افزایش همکاری‌ها و مبادلات تجاری میان دو کشور، اولویت گفت‌وگوهای هیأت‌های پارلمانی خواهد بود. همچنین در جریان این سفر تحکیم روابط پارلمانی و تسهیل ارتقا روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بین دو کشور دنبال خواهد شد.

این سفر به دعوت مقامات تاجیکستانی صورت گرفته و قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی در کنفرانس «سی امین سالگرد تصویب قانون اساسی جمهوری تاجیکستان» در روزهای ۱۹ و ۲۰ مهرماه در شهر دوشنبه شرکت کرده و در این مراسم سخنرانی کند.

منبع: فارس

788446

سازمان آگهی های پرسون