تماس مهم بایدن و نتانیاهو درباره حمله به ایران

سه مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که انتظار می‌رود بایدن صبح چهارشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، درباره برنامه‌های اسرائیل برای اقدام علیه جمهوری اسلامی ایران تماس تلفنی مهمی داشته باشد.
تصویر تماس مهم بایدن و نتانیاهو درباره حمله به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، سه مقام آمریکایی به اکسیوس گفتند که انتظار می‌رود بایدن صبح چهارشنبه با نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، درباره برنامه‌های اسرائیل برای حمله به جمهوری اسلامی ایران تماس تلفنی مهمی داشته باشد.

این اولین تماس بین بایدن و نتانیاهو در طول دو ماه پرتنش گذشته خواهد بود و در حالی صورت می‌گیرد که ادعا شده اسرائیل نقشه اقدامات بزرگی را در نظر دارد که می‌تواند جنگ منطقه‌ای را به طور قابل توجهی تشدید کند.

به گفته دو مقام اسرائیلی، نتانیاهو سه‌شنبه شب ساعت‌ها با وزرای ارشد و روسای ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل در تماس بود تا به تصمیمی درباره دامنه و زمان حملات اسرائیل دست پیدا کنند.

این مقامات مدعیند انتظار می‌رود اقدام اسرائیل قابل توجه باشد و احتمالاً شامل ترکیبی از حملات هوایی به اهداف نظامی و حملات مخفیانه مانند ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در تهران، خواهد بود.

اسرائیل همچنین حملات احتمالی به زیرساخت‌های نفتی ایران را مورد ارزیابی قرار داده است که بایدن نشان داده که با آن مخالفت خواهد کرد.

یکی از دستیاران نتانیاهو به آکسیوس گفت که پس از تصمیم‌گیری، نتانیاهو می‌خواهد بایدن را در جریان قرار دهد.

یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: «ما می‌خواهیم از این تماس برای شکل دادن به محدودیت‌های اسرائیل استفاده کنیم». این مقام آمریکایی ادعا کرد که ایالات متحده می‌خواهد مطمئن شود که اسرائیل به اهدافی در ایران که مهم هستند اما نامتناسب نیستند حمله می‌کند.

تماس مورد انتظار بایدن و نتانیاهو یک هفته پس از پرتاب حدود 180 موشک بالستیک جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل انجام خواهد شد. گفته شده برخی از آنها رهگیری شدند، اما به سازه‌های دو پایگاه هوایی اسرائیل آسیب‌هایی وارد کردند، در حالی که چندین موشک در نزدیکی مقر اطلاعاتی موساد در تل‌آویو فرود آمد.

جمهوری اسلامی ایران این حمله را در پاسخ به مجموعه‌ای از ترورهای اسرائیلی علیه مقامات ارشد حماس، حزب‌الله و ایران انجام داد. تهران گفت پاسخش به همین جا ختم می‌شود مگر اینکه اسرائیل به ایران حمله کند. اسرائیل نیز به نوبه خود وعده تلافی داد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی هر دو بر این باورند که تنش ادامه خواهد یافت و جمهوری اسلامی ایران به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد و ایالات متحده و اسرائیل به فک. راه‌هایی برای مقابله با این واکنش از طریق همکاری با یکدیگر هستند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، روز جمعه به ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت که ایالات متحده انتظار دارد در مورد برنامه‌های اسرائیل «وضوح و شفافیت» داشته باشد زیرا این برنامه‌ها پیامدهایی برای نیروها و منافع آمریکا در منطقه دارند.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل قصد داشت روز سه‌شنبه به واشنگتن سفر کند اما این سفر در آخرین لحظه توسط نتانیاهو کنسل شد.

نتانیاهو به گالانت گفت که سفرش تا تماس با بایدن و تایید طرح حمله توسط کابینه امنیتی اسرائیل انجام نخواهد شد. به گفته یک منبع آگاه، تماس بایدن و نتانیاهو قبل از تنش در روابط بین نتانیاهو و گالانت برنامه‌ریزی شده بود.

مقامات آمریکایی گفتند بایدن و نتانیاهو در مورد جنگ در لبنان و غزه نیز گفتگو خواهند کرد. کاخ سفید از اظهار نظر خودداری کرد.

منبع: اکوایران

788178

سازمان آگهی های پرسون