اتحادیه اروپا اعلام کرد:

تشکیل نهاد جدید برای رسیدگی به شکایات علیه فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب

کاربران رسانه اجتماعی در اتحادیه اروپا می‌توانند شکایت‌های خود علیه فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب بر سر نظارت بر محتوا را نزد یک نهاد تازه تاسیس در ایرلند مطرح کنند.
تصویر تشکیل نهاد جدید برای رسیدگی به شکایات علیه فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب

به گزارش سایت خبری پرسون، این نهاد که از سوی «هیئت نظارتی متا پلتفرم» حمایت شده و مورد تائید رگولاتور رسانه ایرلند قرار گرفته است، به عنوان یک نهاد حل و فصل اختلاف خارج از دادگاه تحت «قانون خدمات دیجیتال» اتحادیه اروپا، عمل خواهد کرد.

تاکنون، افراد و سازمان‌هایی که از رسانه اجتماعی استفاده می‌کردند، بدون مراجعه به دادگاه، گزینه‌های محدودی برای اعتراض به تصمیمات محتوا در شرکت‌های رسانه اجتماعی داشتند.

نهاد جدید به نام «مرکز تجدیدنظر اروپا»، قبل از پایان سال، فعالیتش را آغاز خواهد کرد و در ابتدا، پرونده‌های مربوط به فیس‌بوک، تیک‌تاک و یوتیوب را بررسی خواهد کرد و به تدریج، پلتفرم‌های رسانه اجتماعی بیشتری را تحت پوشش قرار خواهد داد.

توماس هیوز، مدیرعامل این نهاد که مدیر اجرایی سابق گروه حق آزادی بیان «ماده ۱۹» است، اظهار کرد: ما می‌خواهیم کاربران حق انتخاب برای مطرح کردن شکایت به نهادی را داشته باشند که از دولت‌ها و شرکت‌ها مستقل است و به تضمین منصفانه و بی‌طرفانه بودن سیاست‌های محتوای پلتفرم‌ها متمرکز است.

در این بیانیه آمده است: نهاد جدید با تیمی از کارشناسان، هر پرونده را ظرف مدت ۹۰ روز بررسی خواهد کرد و تصمیم می‌گیرد که آیا تصمیمات پلتفرم‌ها، مطابق با سیاست‌های محتوای آنها بوده است یا خیر.

توماس رگنیه، سخنگوی کمیسیون اروپا گفت: ما از صدور گواهینامه نهادهای مستقل جدید توسط رگولاتور ایرلندی استقبال می‌کنیم. ما از توسعه موثر و یکنواخت این سیستم در سراسر اتحادیه اروپا حمایت خواهیم کرد تا برای همه کاربران این بلوک، حقوق آنلاین‌قوی‌تری فراهم کنیم.

«مرکز تجدیدنظر اروپا» که در دوبلین مستقر است و یک کمک یکباره از «هیئت نظارتی متا» دریافت کرده است، از طریق هزینه‌های دریافت شده از شرکت‌های رسانه اجتماعی برای هر پرونده، تامین مالی خواهد شد. کاربرانی که شکایتی را مطرح می‌کنند، یک هزینه اسمی پرداخت خواهند کرد که در صورت صدور رای به نفع آنها، پول آنها برگردانده می‌شود.

با این حال، طبق مقررات «قانون خدمات دیجیتال»، پلتفرم‌های آنلاین ممکن است از تعامل با چنین نهاد حل و فصل اختلافی، سرباز بزنند و این نهاد از اختیار وضع جریمه برای حل و فصل الزام آور اختلاف بین طرفین برخوردار نیست.

«مرکز تجدیدنظر اروپا»، هیات مدیره‌ای متشکل از هفت مدیر غیراجرایی خواهد داشت.

منبع: ایسنا

788163

سازمان آگهی های پرسون