اضافه شدن بخش کودک به رادیو نمایش

با حضور مدیر رادیو نمایش و هنرمندان اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، از بخش کودک در شبکه رادیویی نمایش رونمایی شد.

تصویر اضافه شدن بخش کودک به رادیو نمایش

به گزارش سایت خبری پرسون، در ابتدای این مراسم، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش ضمن خیرمقدم به هنرمندان، در خصوص رونمایی از بخش کودک جدول پخش شبکه رادیویی نمایش گفت: به نظرم ما در زمینه نمایش به کودکان سرزمینمان بدهکار هستیم چراکه یکی از مهمترین کارکردهای نمایش، آموزش و فرهنگ‌سازی برای کودکان است و بزرگترین آسیب‌های اجتماعی ما به این برمی‌گردد که آنطور که باید در این زمینه کار نشده است.

وی ادامه داد: به گواه علم، شاکله شخصیتی از دوران کودکی با بازی‌ها و داستان‌های نمایشی شکل می‌گیرد؛ در واقع این تحول از لالایی‌های کودکانه شروع می‌شود چرا که همه اینها به واسطه تصویری که برای کودک خلق می‌کنند در آینده خلاقیت کودکان را پرورش داده و مسیر زندگی آنها را هموار می‌سازد.

مدیر رادیو نمایش افزود: ما در دوران کودکی‌مان، شانس این را داشتیم که شنونده کارهای بسیار خوبی در قالب کتاب و نوار قصه باشیم و امیدوارم با راه‌اندازی بخش کودک در شبکه رادیویی نمایش بتوانیم این مهم را احیا کنیم.

سوهانی تأکید کرد: به پیشنهاد آقای فریدون محرابی هنرمند رادیو، تئاتر، سینما و تلویزیون قرار شد از این پس، بخش ثابتی برای کودکان در جدول پخش رادیو نمایش داشته باشیم تا والدین بدانند این ساعت پخش برای فرزندان آنهاست و می‌توانند در سه بخش صبحگاهی، عصرگاهی و شبانگاهی شنونده آن باشند و حتما با وجود هنرمندان خوب رادیو نمایش، اتفاق خوبی در این خصوص رقم خواهد خورد.

در ادامه مجتبی کاظمی، عمو قصه‌گوی رادیو نمایش و هنرمند پیشکسوت ضمن اجرای زنده‌ای برای کودکان در این باره گفت: من امروز به وجود همه شما عزیزان که به فکر چنین چیزی افتادید افتخار و تشکر می‌کنم که مرا در جمع خودتان پذیرفتید، همه تلاشمان این است که در این راه، مهارت بچه‌ها را در زندگی بالا ببریم.

در ادامه فریدون محرابی طراح و کارگردان بخش کودک رادیو نمایش گفت: گفت‌وگویی داشتیم با دکتر محسن سوهانی تا شرایطی را فراهم کنیم که شنونده نمایش رادیویی باشند و از ایده عمو قصه شروع کردیم و این ایده توسط دکتر سوهانی بسط و گسترش یافت به نام نوار قصه و قرار شد تا قبل از مدرسه عمو قصه را برای بچه‌ها داشته باشیم که شامل قصه‌ها و داستان‌های قدیمی و کودکانه است.
این نویسنده و کارگردان رادیویی ادامه داد: برای سنین بالای هشت سال قرار شد نمایش‌هایی طراحی کنیم که نمایش‌ها در قالب برنامه‌های نمایش شنیداری تقدیم این عزیزان شود، این برنامه را به دو بخش تقسیم کردیم که یک بخش آن برای قبل از مدرسه است که برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کنیم و در این برنامه قصه گویی و یا داستان تعریف کردن داریم، نمایش‌هایی که برای بچه‌ها و برای سنین مختلف تنظیم شده است و اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه فعلا به صورت زنده پخش نمی‌شود ولی خیلی دوست داریم از بچه‌ها که شامل رده سنی ۶ تا ۱۴ سال می‌شود دعوت کنیم به استودیوی بزرگ رادیو نمایش بیایند و به طور زنده شاهد اجرای این برنامه باشند.

محرابی درباره ویژگی آثار رادیویی برای کودکان گفت: من کتابی به نام «خط فرضی شنیداری» برای دانشجویان نوشتم و تعریفی دارم که در درام شنیداری عناصر بصری تبدیل به عناصر شنیداری می‌شود و توسط تخیل و تصویر سازی تصاویر در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد.

این قاعده در مورد بچه‌ها هم مصداق پیدا می‌کند، علاوه بر آن ما کار حساس‌تر و ویژه تری داریم، چون بچه‌ها یک ریز بینی ویژه و خاصی دارند، دنیای جذابی که بی آلایش دریافت می‌کنند و با توجه به ناخوداگاه پاکی که دارند خیلی سلامت با پدیده‌های اجتماعی برخورد می‌کنند در نمایش هم ما باید مراقب باشیم که این سادگی، سلامت و بی پیرایگی و صمیمیت را داشته باشیم همراه با در نظر گرفتن ظرفیت، الان باید متناسب با ظرفیت بچه‌ها درام شنیداری و تصویرسازی کنیم و بچه‌ها تخیل کنند تا بتوانیم به خوبی محتوا را به بچه‌ها منتقل کنیم.
وی در باره استفاده از موسیقی در آثار کودکان گفت: موسیقی می‌تواند برای نمایش‌ها تزئین باشد که خیلی هم جذاب است، ترانه‌هایی که در ذهن حک می‌شود حتی در دوران کهن سالی هم از ذهن پاک نمی‌شود چرا که از کودکی در گوش بچه‌ها زمزمه شده است و خود ما سرشار از قصه و موسیقی و ترانه هستیم.

این کارگردان رادیویی افزود: در نظر داریم که از بچه‌ها دعوت کنیم به استودیوهشت که استودیوی بزرگ و پر از خاطره‌های جذاب و دیدنی است، بیایند (مهدکودک و کلاس‌های اول و دوم ابتدایی) و با عمو قصه ما و عروسک‌های بی شمار همراه باشندو بچه‌ها در نمایش‌ها به صورت زنده شرکت کنند و ما باید شرایط را آماده کنیم که بچه‌ها احساس کنند که اینجا جای جذابی­ برای مطرح کردن ایده‌ها و تعریف کردن قصه‌های خودشان است.

وی تأکید کرد: این برنامه رادیویی است و خیلی‌ها ممکن است بگویند وجود عروسک چه اهمیتی دارد که باشد یا نباشد، چون کسی که عروسک‌ها را نمی‌بیند باید بگویم بچه‌هایی که قرار است به استودیو بیایند عروسک‌ها را می‌بینند و از آنها تاثیر و الهام می‌گیرند، بچه‌هایی که نمی‌بینند و فقط می‌شنوند تخیل می‌کنند حالا بچه‌هایی که قرار است در استودیو حضور یابند آنها می‌بینند و می‌توانند تاثیر بگیرند و آن تاثیر را در حضورشان انتقال دهند با عمو قصه و شرایطی که ما قرار است برایشان طراحی کنیم یعنی ما از قبل می‌دانیم که چه شرایطی برای بچه‌ها فراهم کردیم که آنجا یک فضایی باشد که بتوانند خلاقیت خود را بروز دهند.

محرابی ادامه داد: حضور استاد پیشکسوتم مجتبی کاظمی در این برنامه اتفاق ارزشمندی است همچنین از هنرمندان عزیز مجید حمزه، فرشاد آذرنیا و امین رهبر تشکر ویژه دارم، این برنامه متعلق به تمام هنرمندان شبکه رادیویی نمایش است که در ادامه تبدیل به جریان باارزشی شده و روز به روز گسترش پیدا خواهد کرد.

در این مراسم فرشاد آذرنیا، تهیه‌کننده و افکتور پیشکسوت بر اینکه سخت ترین کار در رادیو نمایش کار کودک است تاکید کرد و افزود: چون مخاطب ما بسیار ریزبین و جزییات برای اومهم است باید دقت بسیار زیادی در تولید آن داشته باشیم.

مجید حمزه، کارگردان و بازیگر پیشکسوت رادیو نمایش نیز در پایان این مراسم گفت: مسئله کودک سالهاست که دغدغه من بوده و امیدوارم آنچه که قرار است در ادامه اتفاق بیفتد تبدیل به برنامه ای جامع شود تا بچه ها در گروه های سنی مختلف بتوانند از آن بهره ببرند و با مقوله ی رادیو بیشتر آشنا شوند و از این جعبه جادویی تصورات درست تری داشته باشند.

پرده کودک رادیو نمایش از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۰۰ صبح از رادیو نمایش پخش می شود و ساعت ۱۴:۳۰ و ۲۰:۳۰ تکرار آن است.

منبع: ایسنا

787376

سازمان آگهی های پرسون