حمایت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه

رئیس‌جمهور اوکراین مدعی حمایت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از کی‌یف در جنگ با روسیه شد.

تصویر حمایت رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از اوکراین در جنگ با روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین پس از دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور که یکی از منتقدین اصلی جنگ اوکراین و سیاست‌های کی‌یف و حامیان غربی آن برای تداوم جنگ است مدعی شد: «در دیدارم با رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، او گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از اوکراین حمایت خواهد کرد.»

او در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» ضمن رد کردن گزارش‌ها پیرامون حمایت خود از «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات و رقیب ترامپ گفت: «نمی‌دانم نتیجه انتخابات آمریکا چه خواهد شد اما کی‌یف خواهان پاسخ از سوی آمریکاست.»

زلنسکی تأکید کرد: «واشنگتن همواره پشتیبان اصلی کی‌یف بوده، در همین راستا، موضع کاخ سفید برای کی‌یف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

او همچنین گفتگوی خود با ترامپ در روز جمعه را «واقعا سازنده» توصیف کرد و افزود: «من از دونالد ترامپ اطلاعات بسیار مستقیمی دریافت کردم که او در کنار ما خواهد بود و از اوکراین حمایت خواهد کرد.»

زلنسکی افزود که نامزد جمهوری خواه «بسیار علاقه‌مند» است که «مستقیم» از او اطلاعات درباره وضعیت کنونی در خط مقدم و همچنین نیازهای اوکراین را دریافت کند.

ادعای زلنسکی درحالی است که رئیس‌جمهور سابق آمریکا مدعی شده است که می‌تواند زلنسکی و «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه را وادار به یافتن راه‌حل دیپلماتیک «طی ۲۴ ساعت» پس از انتخاب شدن کند.

از طرفی رئیس‌جمهور اوکراین یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با مجله نیویورکر گفت که معتقد است ترامپ «واقعاً نمی‌داند چگونه جنگ را متوقف کند، حتی اگر فکر کند می‌داند چگونه».

زلنسکی در پاسخ به سوال مجری فاکس نیوز که آیا همچنان به این اظهارنظر پایبند است یا خیر، گفت که هیچ کس خارج از اوکراین نمی‌تواند واقعا درک کند که این کشور درحال تجربه چه چیزی است.

ترامپ پس از دیدار روز جمعه خود با زلنسکی گفت: «هر دوی ما می‌خواهیم پایان این جنگ را ببینیم، هر دوی ما می‌خواهیم شاهد یک توافق منصفانه باشیم».

از طرفی، رئیس جمهور پیشین آمریکا روز چهارشنبه در یک گردهمایی انتخاباتی از زلنسکی به دلیل عدم مذاکره با روسیه برای پایان دادن به مناقشه انتقاد کرد و گفت که حتی «بدترین توافق» بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود. رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین استدلال کرد که نه رقیب دموکرات او، کامالا هریس، و نه رئیس جمهور کنونی آمریکا نمی‌دانند چگونه ایالات متحده را از درگیری اوکراین خارج کنند.

ترامپ در ادامه مدعی شد که زلنسکی می‌خواهد هریس در این انتخابات پیروز شود، زیرا دموکرات‌ها در دوره ریاست جمهوری بایدن ثابت کرده‌اند که به طور قابل اعتمادی نسبت به اوکراین سخاوتمند هستند.

از طرفی، طبق گزارش روزنامه آلمانی اشپیگل رئیس‌جمهور اوکراین در دیدار با دونالد ترامپ مورد تحقیر واقع شده بود، اما می‌ترسید واکنشی نشان دهد.

به گزارش اشپیگل، فضای حاکم بر ملاقات زلنسکی و ترامپ به‌خوبی نشان می‌داد که این ۲ چهره علاقه چندانی به یکدیگر ندارند، اما علاوه بر این، ترس و حقارت فراوانی در چهره زلنسکی مشهود بود.

بر اساس این گزارش، حتی بسیاری از مقامات اوکراینی بر این باور بودند که ریاست‌جمهوری ترامپ فرصت‌های فراوانی برای اوکراین در جنگ با روسیه خواهد داشت، اما بی‌شک دیدار اخیر او با زلنسکی این امیدها را کم‌رنگ کرده است.

ترامپ که از بازدید زلنسکی از یک کارخانه تسلیحاتی در پنسیلوانیا با حضور فرماندار دموکرات این ایالات خشمگین بود، تصویر نامه‌ای را در فضای مجازی منتشر کرد که نشان می‌داد زلنسکی از او درخواست دیدار کرده است.

با این حال، به گزارش اشپیگل، زلنسکی یاد گرفته ترس و حقارت خود را پنهان کند و واکنشی نشان ندهد، زیرا راه دیگری ندارد. بر اساس این گزارش، زلنسکی برای حفظ توانایی نظامی کشورش باید با ترامپ رفتاری دوستانه می‌داشت، زیرا اگر به تحقیرهای او واکنشی نشان می‌داد، ممکن بود بر حمایت نظامی آمریکا از کی‌یف تاثیر منفی بگذارد.

منبع: ایسنا

786527

سازمان آگهی های پرسون