وزیر نیرو:

صنعت برق کشور با ناترازی بالایی مواجه است

وزیر نیرو گفت: یکی از روش‌های مطمئن و پایدار افزایش ظرفیت تولید برق کشور انرژی‌های تجدید پذیر و به ویژه انرژی خورشیدی است که باید این روش با اهتمام جدی در کشور دنبال شود.

تصویر صنعت برق کشور با ناترازی بالایی مواجه است

به گزارش سایت خبری پرسون، عباس علی‌آبادی سه شنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۳ در جریان آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه و نیز بازدید از مراحل ساخت طرح توسعه نیروگاه رودشور زرندیه، با اشاره به اینکه آب و برق دو کالای حیاتی و ارزشمند است، اظهار کرد: در حال حاضر صنعت برق کشور با ناترازی بالایی مواجه است و شاید ناشی از آن است که قدر این کالای استراتژیک را نمی‌دانیم.

وی با بیان اینکه قیمت ناچیز آب و برق موجب شده است که ارزش واقعی این دو کالای بسیار مهم در کشور چندان محسوس نباشد، افزود: واقعیت این است که برای تولید و تامین برق و آب مورد نیاز بخش‌های مختلف، تلاش‌های پر هزینه‌ای انجام می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به روش‌هایی که برای تولید برق وجود دارد، گفت: یکی از روش‌های تولید برق روش فسیلی بوده که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است اما باید به دنبال ایجاد روش‌های نوین تولید برق برای پایداری آن باشیم و یکی از روش‌های مطمئن و پایدار افزایش ظرفیت تولید برق کشور انرژی‌های تجدیدپذیر و به ویژه انرژی خورشیدی است که باید این روش با اهتمام جدی در کشور دنبال شود.

وی با تاکید بر مصرف بهینه و افزایش بهره وری انرژی در کشور گفت: افزایش توان تولید کشور با هدف صادرات برق به خارج از کشور و خلق ثروت، از راهبردهای مهم وزارت نیروست.

علی آبادی افزود: تلاش‌های بسیار زیادی در استان مرکزی برای احداث نیروگاه و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است که این تلاش‌ها باید ادامه یابد.

وی با تاکید بر اینکه استان مرکزی از ظرفیت بالایی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی برخوردار است، گفت: نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی گروه صنعتی کاوه که هم اینک کلنگ‌زنی می‌شود، به همت بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد و یک الگوی مناسب برای ورود بخش خصوصی به حوزه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

وی به آغاز زودهنگام فصل گرم و اوج بار سال آینده و از ابتدای اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی گروه صنعتی کاوه در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری رسیده و برای اوج بار سال آینده، به شبکه سراسری برق تزریق شود و در مدار قرار گیرد.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به بازدید خود از نیروگاه رودشور زرندیه نیز گفت: به همت متخصصان داخلی و در نیروگاه رودشور با استفاده از ظرفیت انرژی نهفته در دود واحدهای قبلی یک واحد بزرگ بخار راه انداری شود.

وی گفت: نیروگاه رودشور زرندیه نخستین نیروگاهی است که در کشور با این الگو در کشور به دست متخصصان داخلی ساخته می شود که افتخار بسیار بزرگی برای ایران اسلامی است و در این طرح می‌توانیم بدون استفاده از گاز و انرژی فسیلی، انرژی تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این واحد نیروگاهی بدون تزریق گاز یا سوخت فسیلی دیگری برق تولید خواهد کرد، گفت: ظرفیت اسمی این واحد نیروگاهی ۳۴۵ مگاوات است و پیش‌بینی می‌شود دست کم ۲۵۰ مگاوات برق به شبکه سراسری برق تزریق کند.

علی آبادی با تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق کشور گفت: این نیروگاه از انرژی فسیلی به صورت مستقیم استفاده نمی کند و امیدواریم این پروژه در سال آینده بتواند بخشی از کمبودهای کشور را جبران کند.

گفتنی است عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه گروه صنعتی کاوه با حضور وزیر نیرو در زرندیه آغاز شد. نیروگاه خورشیدی ۱۲۰ مگاواتی متانول کاوه با مدیریت و سرمایه گذاری ۶۰ میلیون دلاری این گروه صنعتی ظرف مدت ۶ ماه در شهرستان زرندیه استان مرکزی به بهره برداری خواهد رسید.

نیروگاه رودشور زرندیه نیز در کیلومتر ۴۳ آزادراه تهران ساوه واقع شده است و در حال حاضر سه واحد ۳۰۷ مگاواتی گازی فعال دارد که به دنبال راه‌اندازی واحد بخار این نیروگاه، ۳۴۵ مگاوات دیگر بدون مصرف سوخت مازاد، به ظرفیت کل نیروگاه افزوده می‌شود.

منبع: ایسنا

765090

سازمان آگهی های پرسون