جزییات زمان آغاز و پایان ماه گرفتگی اعلام شد

محقق و فعال علمی-فرهنگی در حوزه نجوم و اخترفیزیک جزییات دو پدیده ماه گرفتگی جزیی و همچنین ابرماه کامل را در آسمان ایران تشریح کرد.

تصویر جزییات زمان آغاز و پایان ماه گرفتگی اعلام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، محقق و فعال علمی-فرهنگی در حوزه نجوم و اخترفیزیک ضمن اشاره به اینکه امشب و فردا شب (۲۷ و ۲۸ شهریور) شاهد رخداد دو پدیده نجومی خواهیم بود که عنوان‌های جذابی دارد، اما شاید قرار نباشد، خیلی واضح شاهد این پدیده‌ها در آسمان ایران باشیم، گفت: یکی از این پدیده ها، طلوع «ابرماه کامل» است.

امیرعباس شهدادی ضمن اشاره به اینکه امشب و فردا شب (۲۷ و ۲۸ شهریور) شاهد رخداد دو پدیده نجومی خواهیم بود که عنوان‌های جذابی دارد، اما شاید قرار نباشد، خیلی واضح شاهد این پدیده‌ها در آسمان ایران باشیم، گفت: یکی از این پدیده ها، طلوع «ابرماه کامل» است. در واقع وقتی ماه کامل باشد و از قضا در همین حالت، در نزدیک‌ترین فاصله به زمین قرار بگیرد ما به این پدیده ابرماه می‌گوییم. چون مداری که ماه به دور زمین می‌چرخد، مدار دایره‌ای نیست و بیضی است و گاهی اوقات دورتر و گاهی اوقات نزدیک است و وقتی نزدیک باشد و ماه هم کامل باشد به آن ابرماه اطلاق می‌شود.

محقق و فعال علمی-فرهنگی در حوزه نجوم و اخترفیزیک افزود: برخلاف چیزی که در رسانه‌ها و فضای مجازی گفته می‌شود، قرار نیست ماه تصویرش چند برابر شود و یا پدیده خیلی نادری باشد، ممکن است در سال ۳ یا ۴ ابرماه و یا حتی بیشتر از این تعداد داشته باشیم و قرار نیست تصویر ماه خیلی بزرگ‌تر شود. مثلا در ابرماهی که می‌توانیم امشب و فردا شب مشاهده کنیم، فقط حدود ۱/۳ دهم، شدت تابش نور ماه بیشتر خواهد بود و فقط منجمان حرفه‌ای می‌توانند این تفاوت را احساس کنند.

شهدادی با بیان اینکه به تمام مردم پیشنهاد می‌کنم امشب یا فردا شب، در تایم طلوع ماه در شهر و محل زندگی خودشان، یک ساعت منظره طلوع ماه را از هر جایی که هستند، تماشا کنند، افزود: چرا که طلوع ماه در حالت ماه کامل با وجود ساختمان‌های بلند، درختان و بنا‌های تاریخی می‌توانند منظره جذابی پدید آورد.

وی درباره زمان ماه کامل گفت: ماه کامل را چهارشنبه صبح حوالی ساعت ۶ صبح خواهیم داشت و در واقع امشب و فردا فاز ماه نزدیک به کامل است و فرصت بسیار خوبی است که طلوع ماه کامل و طلوع ابرماه را ببینیم. علاقه‌مندان به این پدیده نجومی می‌توانند، ساعت طلوع ابر ماه را به کمک سایت www.timeanddate.com پیدا کنند.

محقق و فعال علمی-فرهنگی در حوزه نجوم و اخترفیزیک بیان کرد: پدیده بعدی که بامداد ۲۸ شهریور پیش از طلوع خورشید اتفاق رخ می‌دهد، «ماه گرفتگی جزیی» است. در ماه گرفتگی‌های جزیی، سایه بخشی از زمین روی ماه می‌افتد. البته این ماه گرفتگی در اصل پدیده دیدنی برای ساکنان اروپا، آمریکا و آفریقا خواهد بود و بخش کوچکی از غرب آسیا آن را می‌توانند مشاهده کنند. در ایران منظره چندان دیدنی نخواهیم داشت.

شهدادی گفت: زمان ورود ماه به سایه زمین ساعت ۵:۴۳ دقیقه بامداد ۲۸ شهریور و اوج آن ۶:۱۴ دقیقه بامداد و پایان این ماه گرفتگی ساعت ۶:۴۶ دقیقه بامداد به وقت ایران خواهد بود.

این کارشناس حوزه نجوم افزود: با توجه به طلوع خورشید در ساعت‌های ۵:۵۰ دقیقه در تهران، آسمان خیلی روشن است و هم فرصت کمیابی برای دیدن ماه گرفتگی است، اما درصد گرفت بسیار پایین است. پیشنهاد من این است که مردم یک ساعت زمان بگذارند و این رویداد را مشاهده کنند.

البته سال آینده در اواسط شهریور ۱۴۰۴ (سپتامبر ۲۰۲۵) ماه گرفتگی کاملی خواهیم داشت که می‌تواند پدیده بسیار جذابی باشد.

منبع: مهر

765054

سازمان آگهی های پرسون