علی قلی یان کارشناس بورس در یادداشتی نوشت:

بورس و چشم انداز آینده

به اذعان تمامی کارشناسان انتظار می رود در آینده نزدیک بورس ایران با توجه به تغییرات و انتصاب چهره علمی برجسته در مدیرعاملی (دکتر حجت الله صیدی ) روحی تازه در کالبد بی جان بورس ایران دمیده شود و امید می رود رئیس جدید سازمان بورس بتواند با بکار گیری و بهره مندی از تجارب نیروهای خبره، کاردان متعهد و دلسوز کمک شایانی به بهبود روز افزون رشد و رونق بورس داشته باشد تا از حالت شوک خارج شده و روند صعودی به خود گیرد.
تصویر بورس و چشم انداز آینده

به گزارش سایت خبری پرسون، بی شک یکی از مهم ترین معضلات و مشکلات جدی کشور در اقتصاد و روزمرگی مردمی تنگناهای اقتصادی است که در شرایط سخت تحریمی امید به گشایش روزنه های بهبود وضعیت نامساعد گذشته و حال هستند

در بسیاری از کشورها به ‌ویژه کشورهای در حال توسعه، تورم و نابسامانی در اقتصاد جهانی و همچنین وقوع تحولات سیاسی و امنیتی در عرصه منطقه ای و بین المللی است که می تواند در اقتصاد را تحت شعاع قرار دهد یا به عبارتی در دهکده جهانی تاثیر بسزایی داشته باشد . لذا چشم انداز و آینده بورس ایران بعنوان قلب تپنده اقتصاد با سهام دارانی به وسعت ایران و نقش آفرینی فعالان بازار سرمایه نیز تحت تاثیر این اتفاقات و رویدادهای است که هر لحظه در حال شکل گیری و باز تولید می باشد.

بنابراین اولین واکنش بازار سرمایه به این تحولات تورم همراه با رکود می باشد که این امر بازار سرمایه و بورس ما را با مشکلات جدی مواجه می نماید و بورس بی جان را در التهاب فرو می برود و در این زمینه گشایش اقتصادی روز افزون چالش ها و فرصت ها باید مورد بررسی دقیق کارشناسان و برنامه ریزان قرار گیرد تا با ساماندهی و اصلاح گریز ناپذیر برخی فرایندها به بهبود فضای کسب و کارها با وعده های مسولان اقتصادی دولت جدید مبنی بر حل و فصل بی ثباتی ها و ناترایزی ها نمود عینی پیدا کند اما پر واضح است از دیگر مشکلات این بازار، درگیریهای منطقه ای و بین المللی است که موجب صعودی شدن قیمت دلار و طلا و نفت می شود و متاسفانه این امر نیز بورس را با چالش روبرو می کند و به عبارتی می توان گفت که سقوط بازار سرمایه در کشور اتفاق می افتد. مثل بین سالهای 1399 و 1400 که نباید دیگر با اعمال راهکارهای اصولی تر اتفاق بی افتد ولی در مجموع نوسانات و منفی مثبت بودن بازار سرمایه در سه حالت نمود پیدا می کند. کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد.

همانطور که می دانیم تحولات و رخدادهای مهم داخلی و خارجی کشور در سال جاری از جمله انتخابات ریاست جمهوری و نتیجه آن انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور دولت چهاردهم و همچنین مسایل مهم منطقه ای و تحولات خاورمیانه که منجر به جنگ حماس و اسرائیل شد و از طرفی دیگر ترور اسماعیل هنیه و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر کدام سهم بسزایی را در بازار بورس ایران داشتند. آینده و حال بورس ایران نیز با تاثیر پذیری متاثر از این اتفاقات غیر قابل پیش بینی بوده و خواهد بود.

با توجه به اتفاقات پیش آمده در ابتدای سال جاری که سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور و هیئت همراه منجر شد، بورس به صورت کوتاه مدت با واکنش منفی روبرو شد و از طرفی بعد از طوفان الاقصی این روند ادامه پیدا کرد.ولی در نهایت بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایران خوشبختانه بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفت و مدت کوتاهی این روند ادامه پیدا کرد. اماباز این تحولات منطقه ای و بین المللی بود که بازار مالی را به شوک فرو برد و با کاهش مقطعی روبرو کرد که از جمله آن مناظره انتخابات راست جمهوری آمریکا و تهدید های جمهوری اسلامی ایران توسط ترامپ در این قضیه مشهود بود.

لذا انتظار میرود با توجه به نظرسنجی های اخیر در کشور آمریکا و پیش تازی نامزد حزب دموکرات کاملا هریس در صورت پیروزی ایشان، با تعامل جهانی و مذاکرات سازنده در آینده نزدیک تاثیر بسزایی را در بازار سرمایه و بورس ایران داشته باشد. و از طرفی با توجه به اینکه مذاکرات صلح بین حماس و اسرائیل در حال شکل گرفتن است روند صعودی در بازار را شاهد خواهیم بود.

پایان سخن اینکه به اذعان تمامی کارشناسان انتظار می رود در آینده نزدیک بورس ایران با توجه به تغییرات و انتصاب چهره علمی برجسته در مدیرعاملی (دکتر حجت الله صیدی ) روحی تازه در کالبد بی جان بورس ایران دمیده شود و امید می رود رئیس جدید سازمان بورس بتواند با بکار گیری و بهره مندی از تجارب نیروهای خبره، کاردان متعهد و دلسوز کمک شایانی به بهبود روز افزون رشد و رونق بورس داشته باشد تا از حالت شوک خارج شده و روند صعودی به خود گیرد.

منبع: پُرسون

764901

سازمان آگهی های پرسون