اعتراض گاردین به ایجاد فضای سیاسی آلوده در آمریکا توسط «ترامپ»

روزنامه گاردین در مطلبی تحلیلی با پرداختن به زوایای سوءقصد دوباره به جان «دونالد ترامپ»، این نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا را به نیروگاه اتمی «چرنوبیل» تشبیه کرده و وی را دلیل مسمومیت فضای سیاسی ایالات‌متحده می‌داند.

تصویر اعتراض گاردین به ایجاد فضای سیاسی آلوده در آمریکا توسط «ترامپ»

به گزارش سایت خبری پرسون، سوءقصد به جان ترامپ دوباره رخ داد. باز هم یک مرد اسلحه به دست در آخر هفته‌ای آرام و آفتابی، آشکارا دست به ترور زد. در کشوری که ۵۰ روز مانده تا انتخابات به سمت آینده ای نامعلوم می‌رود.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «خشونت و بی‌ثباتی، به یکی از ویژگی های حیات سیاسی در آمریکا تبدیل شده، نه یک اشکال» آورده است: ماموران سرویس مخفی ایالات متحده دیروز یکشنبه پس از دیدن مردی اسلحه به دست در نزدیکی باشگاه گلف ترامپ در ایالت فلوریدا، به سوی وی تیراندازی کردند. مظنون اگرچه به سرعت از محل متواری شد، اما اندکی بعد توسط پلیس محلی دستگیر شد.

نویسنده این مطلب، سپس سوءقصد روز گذشته به جان این نامزد حزب جمهوری خواه را حادثه‌ای تکان دهنده در یک سال گذشته از رقابت‌های انتخاباتی آمریکا دانسته که همراه با رویدادهای بی‌سابقه و ترس از خشونت و ناآرامی‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته است.

ستون نویس گاردین در ادامه به نخستین سوءقصد به جان ترامپ در گردهمایی انتخاباتی وی در پنسیلوانیا اشاره کرده است و اینکه چگونه وی در حالیکه گوشش دچار خونریزی شده بود، با مشت‌های گره کرده از حامیانش می خواست به جنگیدن ادامه دهند. تصاویر وی پس از این حمله به سرعت به تیتر نخست رسانه‌ها بدل شد و وی خیلی زود توانست در نظرسنجی ها از جو بایدن رقیب دموکراتش پیشی بگیرد.

اما اندکی بعد بایدن که زیر تیغ انتقادهای روزافزون دموکرات‌های ارشد به دلیل عملکرد نامطلوبش در مناظره با ترامپ قرار گرفته بود، از ادامه رقابت‌ها انصراف داد و کامالا هریس معاون خود را به عنوان نامزد این حزب معرفی کرد.

چیزی نگذشت که تلاش برای ترور ترامپ خیلی زود از اخبار داغ کنار رفت و حتی در مناظره روز سه‌شنبه هفته گذشته با هریس هم تنها اشاره ای گذرا به آن شد. به گونه ای که سباستین گورکا دستیار پیشین ترامپ، در نشستی با عنوان مامز فور لیبرتی (Moms for Liberty) از این وضعیت گلایه کرد و گفت: «هفت هفته مانده تا انتخابات، انگار هرگز اتفاقی نیفتاده است. حافظه ما خیلی بیشتر از آنچه جورج اورول تصور می کرد، دستکاری شده است».

اشاره وی به کتاب ۱۹۸۴ نوشته جورج اورول نویسنده انگلیسی است که در آن با به تصویر کشیدن یک نظام خودکامه، می‌نویسد حافظه افراد جامعه نه تنها سرکوب، که با هدف ایجاد رعب و وحشت، دستکاری می شود.

نگارنده این مطلب با اشاره به همین وضعیت می نویسد: تلاش برای ترور ترامپ را باید به یاد آورد، اما نه به دلایل حزبی، که بدانیم کشوری با سابقه طولانی خشونت سیاسی در حال آماده شدن برای شرکت در انتخابات است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که خطر و بی‌ثباتی به یکی از ویژگی‌های زندگی سیاسی در آمریکا بدل شده و سپس به اعتراضات حامیان برتری نژاد سفید در «شارلوتسویل» و «ویرجینیا» اشاره کرده که منجر به مرگ یک فعال حقوق مدنی شد. ضمن آنکه شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱، حمله با چکش به همسر نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان و تهدیدهای مرگبار علیه شماری از اعضای کنگره و قضات نیز از دیگر رخدادهایی است که این روزها جامعه سیاسی آمریکا به وفور شاهدش است.

نویسنده سپس با تاکید مجدد بر زمان اندک باقیمانده تا روز برگزاری انتخابات ماه نوامبر (۱۵ آبان) تاکید می‌کند که وضعیت در حال تشدید است. به ویژه آنکه پس از طرح اتهامات نادرست ترامپ علیه مهاجران هائیتی نسبت به خوردن حیوانات خانگی، شاهد تهدید به بمب گذاری و تعطیلی مدارس هستیم.

در ادامه مطلب، گاردین تنها یکی از دو حزب را همواره آتش بیار معرکه دانسته و با اشاره به اقدامات ترامپ از جمله مسخره کردن نانسی پلوسی به دلیل حمله با چکش به همسر وی، طرح تیرباران دزدان مغازه‌ها و اعدام ژنرال‌های بی‌وفا به جرم خیانت همواره حامیانش را تشویق به خشونت کرده است. وی همچنین نسبت به ایجاد حمام خون در کشور در صورت باخت در انتخابات هم هشدار داده و مدعی است مهاجران غیرقانونی در آمریکا «خون کشور را مسموم می‌کنند».

به اعتقاد نویسنده، مشخص است که پیامد هشدارهای ترامپ و پیش بینی‌های وی نسبت به بروز حمام خون در صورت باخت در انتخابات ماه نوامبر آن هم در کشوری که تعداد اسلحه از جمعیت آن بیشتر است، چه خواهد بود. ترامپ به عنوان یک مجرم محکوم که شمار پرونده‌ها علیه وی در حال افزایش است، برای نرفتن به زندان می جنگد. او هرگز باخت در انتخابات ۲۰۲۰ را نپذیرفته و اکنون هم نسبت به نپذیرفتن نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ هشدار می دهد.

در این میان، جمهوری‌خواهان اگرچه سعی دارند بر برگزاری انتخابات متمرکز شوند، اما کارکنان مراکز رای گیری ممکن است با ارعاب و خشونت بسیاری روبرو شوند.

نظرسنجی‌ها نیز حاکی است که با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات، زمینه‌های زیادی برای ایجاد شک و تردید به ویژه از سوی شبکه ایکس (توئیترسابق) تحت مالکیت ایلان ماسک فراهم می گردد.

نظرسنجی ماه مه رویترز و ایپسوس نیز نشان داد که از هر سه آمریکایی بیش از دو نفر نگران خشونت‌های افراط‌گرایان پس از انتخابات هستند. ماه گذشته، پاتریک گاسپارد یکی از مقامات پیشین سابق کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که اگر هریس پیروز شود، کشور شاهد حوادثی مشابه شورش ۶ ژانویه در ساختمان های ایالتی خواهد بود.

نویسنده در پایان با اشاره به محکومیت هر دو سوءقصد به جان ترامپ از سوی بایدن و هریس به نقل از این دو مقام نوشت: «حتی سرسخت ترین منتقدان وی هم نباید چنین اقداماتی را نادیده بگیرند». اما تاکید می کند که ترامپ، مانند نیروگاه اتمی چرنوبیل، فضای سیاسی آمریکا را آلوده کرده و ساختاری برای ارائه مجوز به خشونت ایجاد کرده است. وی در مقابل در واکنش به نگرانی حامیانش پس از ترور در ایمیل و پیام اعلام می کند: «من از مبارزه برای شما دست بر نمی‌دارم. من هرگز تسلیم نخواهم شد!» و سپس از هوادارانش حمایت مالی می خواهد.

منبع: ایرنا

764888

سازمان آگهی های پرسون