آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند + فیلم

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن تبریک گفتن روز سینما طی سخنانی گفت: «آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند. در آن زمان نمایشنامه داشتیم، اما نمایشنامه‌نویسی که در دنیا تئاتر مدرن ایران باشد، نداشتیم. ما نمایشنامه‌نویسی نداشتیم و نمایش‌هایی که بود، فاقد ساختار دراماتیک بودند.»

به گزارش سایت خبری پرسون، مراسم رونمایی از جدیدترین رویداد‌های موزه سینما روز ۲۵ شهریورماه با حضور علی نصیریان، داریوش فرهنگ، فریدون جیرانی، محمد خزاعی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در سالن فردوس موزه سینما برگزار شد.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ضمن تبریک گفتن روز سینما طی سخنانی گفت: آدم‌های دهه چهل با فرهنگ غرب و ایران بسیار آشنا بودند. در آن زمان نمایشنامه داشتیم، اما نمایشنامه‌نویسی که در دنیا تئاتر مدرن ایران باشد نداشتیم. ما نمایشنامه نویسی نداشتیم و نمایش‌هایی که بود، فاقد ساختار دراماتیک بودند.

وی افزود: بنیاد کار سینمای ایران از دهه چهل آغاز شد. درست است که تئاتر و سینما دو عرصه متفاوت هستند، اما هر کدام شرایط ویژه خود را دارند. ما نمایشنامه نویسی را با عباس هدایت شروع کردیم.

این بازیگر پیشکسوت اظهار داشت: اولین باری که درس نمایشنامه نویسی در ایران آمد، سه پرفسور آمریکایی بودند. این سه کلاس کارگردانی و بازیگری در ایران گذاشتند و بعد‌ها این دروس تاثیر گذار شدند و به سینمای ایران غنا بخشیدند.

نصیریان تصریح کرد: بعد از انقلاب، سینمای ما به سرعت به جلو حرکت کرد. بسیاری از استعداد‌ها و نیرو‌های پر انرژی جوان و باهوش، هم در بازیگری و هم فیلمنامه‌نویسی به میدان آمدند و اوضاع سینما بهتر شد.

وی اظهار داشت: سینمای ما سینمای سربلندی است، اما آن‌قدری که باید و شاید به آن توجه نشده است.

این بازیگر عنوان کرد: هنر یک جوشش خلاقانه درونی انسانی است که مانند یک چاه فروان می‌کند و بیرون می‌ریزد. همانطور که شما هزار سال در شعر و ادبیات فارسی نگاه می‌کنید و می‌بینید چه سخن‌ها، چه حرف‌ها، چه مینیاتور‌هایی در کشور ما وجود دارد. اما هنر‌های جدید مانند تئاتر نیازمند روح مردم است و این باید تقویت و بسترسازی شود.

پس از سخنان نصیریان، نخستین کتاب تاریخ شفاهی سینمای ایران با حضور او، احترام برومند، نظام‌الدین کیایی و گوهر خیر اندیش رونمایی شد.

همچنین در این آیین، گوهر خیراندیش اظهار کرد: نمی‌دانستم استاد علی نصیریان به این خوبی می‌توانند صحبت کنند. البته من در نقش‌های بسیاری در کنار ایشان بازی کردم، اما نمی‌دانم چرا باز هم از صحبت‌های ایشان شگفت‌زده شدم.

منبع: فرارو

764887

سازمان آگهی های پرسون