حمایت پاریس از ایروان در برابر روسیه

وزیر خارجه فرانسه در حالی به ارمنستان سفر کرده و با مقامات ارشد این کشور دیدارهایی داشته که به نظر می‌رسد فرانسه در مسیر طرح پیشین خود برای گسترش نفوذ در منطقه قفقاز جنوبی گام برمی دارد. از جمله اهداف آمریکا و فرانسه برای نفوذ بیشتر در قفقاز، ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه و تحت فشار گذاشتن روسیه است.

تصویر حمایت پاریس از ایروان در برابر روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، تارنمای خبرگزاری آرمن پرس نوشت که نیکول پاشینیان امروز در ایروان با استفان سژورنه وزیر امور خارجه فرانسه دیدار کرد.

نیکول پاشینیان در این دیدار با تاکید بر راهبرد تقویت حق حاکمیت و استقلال ارمنستان گفت: حمایت فرانسه را در این مسیر بسیار ارج می نهیم.

سژورنه نیز بر اهمیت توسعه مداوم همکاری ارمنستان و فرانسه در بخش های امنیتی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: فرانسه در کنار ارمنستان است و به حمایت خود از ارامنه ادامه خواهد داد. ما تمام تلاش خود را برای تقویت روابط بین دو ملت انجام داده ایم.

به نوشته آرمن پرس، طرفین در این دیدار ضمن پر اهمیت شمردن آغاز مذاکرات لغو روادید میان ارمنستان و اتحادیه اروپا و همچنین تصمیم برای حمایت از ارمنستان از طریق سازوکار صلح اروپا، پیرامون پیمان صلح ایروان و باکو و تحولات منطقه تبادل نظر کردند.

پیشتر، وزیران امور خارجه دو کشور نیز با یکدیگر دیدار و در یک نشست خبری شرکت کرده بودند.

سژورنه در این کنفرانس خبری گفت که با آرارات میرزویان در مورد روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز گفت و گو کرده و باکو باید پیش از برگزاری رخداد اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۹) در ماه نوامبر، نشان دهد که صادقانه خواهان دستیابی به صلح است.

وی افرود: فرانسه از امضای توافقنامه ای حمایت می کند که صلح عادلانه و پایدار برقرار کرده و به حاکمیت و تمامیت ارضی هر دو کشور احترام بگذارد. این ماهیت سند امضا شده در آلما آتا در سال ۱۹۹۱ است. همین ایده در پراگ (پایتخت جمهوری چک) در سال ۲۰۲۲ به جامعه جهانی ارائه شد.

وزیر امور خارجه فرانسه در خصوص روند تحدید حدود ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: توافق ۳۰ اوت در مسیر درستی پیش می رود. او گفت که فرانسه از این روند بر اساس اصول حق حاکمیت و تمامیت ارضی حمایت می کند.

سژورنه با اشاره به تداوم همکاری دو کشور در بخش دفاعی گفت: ارمنستان باید بتواند از تمامیت ارضی، قلمرو و جمعیت خود دفاع کند.

این دیپلمات فرانسوی با تاکید بر حمایت تمامی احزاب این کشور از روابط با ارمنستان گفت: ارمنستان با وجود چالش ‌ها، خصومت آشکار و فشارهای روسیه، مسیر خود را به سوی دموکراسی و آزادی ادامه داده و مرحله به مرحله در حال پیشرفت است. بدانید که همیشه می‌توانید برای ارزش‌های دموکراتیک روی ما حساب کنید. فرانسه همیشه در کنار شماست.

میرزویان نیز ضمن قدردانی از حمایت فرانسه از تلاش های صلح در قفقاز جنوبی، گفت که ارمنستان به دستور کار صلح متعهد است. وی افزود که ارمنستان به تازگی نسخه جدیدی از پیش نویس معاهده صلح را که شامل مواد مورد توافق کامل میان ایروان و باکو است، به جمهوری آذربایجان ارسال کرده است.

وی گفت: ارمنستان آماده است تا در اسرع وقت معاهده صلح با جمهوری آذربایجان را تحت شرایطی که پیشتر توافق شده، امضا کند. توافقنامه ای که بر اساس آن دو کشور تمامیت ارضی یکدیگر را بر اساس اعلامیه آلما آتا به رسمیت می شناسند. اعلامیه ای که مرزهای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان را مرزهای موجود در زمان فروپاشی شوروی تعریف می کند.

منبع: ایرنا

764877

سازمان آگهی های پرسون