سیدحسن خمینی:

امام با هر معیاری جزو تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است

تولیت موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی (س) گفت: تداوم راه و اندیشه امام موضوعی نوستالژیک و عشقی نیست، بلکه مسئله بسیار جدی است که باید به آن پرداخته شود. امام مرجعی فقیه و رهبری سیاستمدار بود. امام با هر معیاری که بررسی شود جزو تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است.
تصویر امام با هر معیاری جزو تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در سی و ششمین سالگرد تاسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: برنامه ۵ ساله ابلاغ شده و همان برنامه باید در موسسه دنبال شود.

بنابر روایت ایسنا، وی با طرح این پرسش که چرا باید پیرامون امام کار کرد، گفت: چرا باید اهتمام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام، حکومت و دولت معطوف به اندیشه، شخصیت و ترویج حضرت امام باشد؟ ممکن است پاسخ داده شود که «ادای دِین» می‌کنیم یا پاسخ داده شود چون «عاشق» امام هستیم. اما چرا از بقیه غیر عاشقان انتظار است که درباره امام تحقیق و پژوهش کنند؟

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: تداوم راه و اندیشه امام موضوعی نوستالژیک و عشقی نیست، بلکه مسئله بسیار جدی است که باید به آن پرداخته شود. امام مرجعی فقیه و رهبری سیاستمدار بود. امام با هر معیاری که بررسی شود جزو تاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ بشر است. به نظر من باز هم این‌ها علت و ضرورت پرداختن به امام و اندیشه‌های ایشان نیست. کار بزرگ امام پیروزی «انقلاب اسلامی» و تاسیس نظام جمهوری اسلامی در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ بود. تخریب و فرو ریختن رژیم طاغوت آسان‌تر از ساختن نظام جمهوری اسلامی بود. ساختن نظام همیشه از خراب کردن آن سخت تر است آن هم در دوره‌ای که تلاش شد «جمهوری اسلامی» تشکیل نشود. گرفتن رای «آری» از ۹۸.۲ درصد مشارکت کنندگان در رفراندوم قانون اساسی، قدرت و توانمندی امام را نشان داد.

وی ادامه داد: برای ساختن جمهوری اسلامی به برهان بسیار قدرتمندی نیاز بود تا مردم و شخصیت‌های سیاسی غیر دینی را مجاب به آری گفتن به جمهوری اسلامی کند. البته برخی افراد و جریان‌های سیاسی در همان ابتدای انقلاب می گفتند به دلیل مخالفت با نظام پهلوی به جمهوری اسلامی رای دادند و چندان با آن موافق نبودند.

سید حسن خمینی افزود: به دو علت باید از امام گفت. چون امام نماد و هویت جمهوری اسلامی و تشییع راستین است. «امام» پرچمی برای گم نشدن راه و یک حکیم بود.

سیدحسن خمینی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری به حق درباره امام این تعبیر را بیان کردند که «امام روح جمهوری اسلامی است.» برای شکستن جمهوری اسلامی ابتدا امام را می‌شکنند. به طور مثال نصب نکردن عکس ایشان در جاهای مختلف را بی‌اهمیت جلوه می‌دهند یا اسم ایشان را از جاهای مختلف حذف می‌کنند اگرچه ممکن است این سخن در ظاهر درست باشد اما کسانی که این کار را دنبال می‌کنند دنبال حذف نام امام و در حقیقت تهی کردن جمهوری اسلامی از روحش است. نماد ملی‌گرایی «مصدق» بود نماد مبارزه با انگلیسی‌ها «میرزا کوچک خان» و نماد مخالفت با رضا شاه «مدرس» بود.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: سخنان امام حکیمانه بود و حکمت امام ریشه در تجربه، شجاعت، معرفت و بندگی خدا داشت که موجب حکمت و پختگی کلام ایشان شد. برای نگه داشتن امام در حد «نماد» نیاز به اجتهاد در اندیشه و کلام امام نیست اما اگر به عنوان روح جمهوری اسلامی از ایشان تعبیر می‌شود باید بدانیم که روح زنده است و نیاز به اجتهاد در اندیشه و راه ایشان به وجود می آید.

وی ادامه داد: موسسه تظیم و نشر آثار امام به همین دو دلیل باید توانمندی، ظرفیت‌ها، غنا و دانش نیروی انسانی خودش را افزایش دهد و در جذب نیروهای جدید با این رویکرد توجه کند. موسسه باید از کار انتزاعی خارج و تولید کننده روش‌های نوین در الگوسازی اندیشه و راه امام شود. موسسه باید به کارهای انجام نشده در این زمینه بپردازد.

تولیت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: موسسه تنظیم نشر آثار امام خمینی به جای ساختن فیلم و کلیپ برای امام باید صدا و سیما را مجاب کند تا آنان خودشان دست به این اقدام بزنند. ورژن دوم صحیفه امام باید تا پایان سال جاری تولید شده و به سه زبان انگلیسی، عربی و اردو ترجمه شود. فلسفه تاسیس موسسه تنظیم و نشر اصلا برای گردآوری و انتشار مطالب امام بود.

سید حسن خمینی در پایان گفت: باید دید در برنامه ۵ ساله چطور می‌توان ورود کرد تا بتوان از ظرفیت دستگاه‌ها و شوراهای عالی برای ترویج اندیشه امام در داخل و خارج استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: کارهای ترویجی باید مبتنی بر پژوهش و بررسی در اندیشه امام انجام شود تا عمق اندیشه و راه امام مغفول نماند. انتشار بیش از ۳۰۰۰ مقاله در ویکی شیعه و ویکی فقه از اقدامات موسسه است که کسی از آن اطلاع نداشت. بنده از همه عوامل موسسه که در حال تلاش هستند تشکر می‌کنم.

در پایان این مراسم از تعدادی از بازنشستگان موسسه تنظیم و نشر تقدیر شد همچنین کارکنان موسسه با سید حسن خمینی عکس یادگاری گرفتند.

منبع: خبرآنلاین

764831

سازمان آگهی های پرسون