هوش مصنوعی انسانی‌تر شد

همان‌طور که احتمالا بسیاری از ما انتظار داشتیم، هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال پیشرفت‌ است که حالا تعجبی ندارد که به بخش‌های منطقی و هوشمندتر هم وارد شده و شکلی انسانی‌تر به خود بگیرد. شاید زمانی که خبر آمد «توت‌فرنگی اوپن‌ای‌آی در پاییز می‌رسد» به خوبی نمی‌دانستیم چه پدیده‌ای در انتظار ماست.
تصویر هوش مصنوعی انسانی‌تر شد

به گزارش سایت خبری پرسون، همان‌طور که احتمالا بسیاری از ما انتظار داشتیم، هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال پیشرفت‌ است که حالا تعجبی ندارد که به بخش‌های منطقی و هوشمندتر هم وارد شده و شکلی انسانی‌تر به خود بگیرد. شاید زمانی که خبر آمد «توت‌فرنگی اوپن‌ای‌آی در پاییز می‌رسد» به خوبی نمی‌دانستیم چه پدیده‌ای در انتظار ماست.

حالا اما شرکت اوپن‌ای‌آی در روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرده است که مشغول راه‌اندازی الگوهای هوش مصنوعی توت‌فرنگی (Strawberry) است که برای پاسخ به مشکلات و سوالات سخت‌تر و پیچیده‌تر طراحی شده‌اند، توانایی حل کردن مسائل ریاضی را دارند که هرگز با آنها سر و کار نداشته‌اند و حتی امکان انجام وظایف سطح بالایی مانند توسعه راهبردهای بازاریابی و حل کردن پازل کلمات پیچیده را دارند. با این همه اما موضوع تامل‌برانگیز، توانایی تعقل و استدلال این الگوهای جدید هوش مصنوعی با شباهتی بسیار زیاد به انسان است.

توت‌فرنگی هوشمند

شرکت اوپن‌ای‌آی اعلام کرده است که در حال راه‌اندازی الگوهای جدید هوش مصنوعی است که با صرف زمان بیشتر، برای پردازش پاسخ‌های پرسش‌های پیچیده و حل مشکلات سخت طراحی شده‌اند. الگوهای موسوم به توت‌فرنگی می‌توانند مشکلات پیچیده را به مراحل منطقی کوچک‌تر تقسیم کنند و این کاری است که سایر الگوهای هوش مصنوعی در آن دچار مشکل می‌شوند. اوپن‌ای‌آی در یک پست وبلاگی اعلام کرد که این الگوهای جدید هوش مصنوعی توانایی استدلال در انجام وظایف پیچیده را دارند و نسبت به الگوهای قبلی می‌توانند مشکلات چالش‌برانگیزتری را در علوم، کدنویسی و ریاضیات حل کنند.

شرکت اوپن‌ای‌آی از نام رمز توت‌فرنگی برای اشاره به این پروژه داخلی استفاده کرد، در حالی که الگوهای اعلام شده در روز پنج‌شنبه را o۱ و o۱-mini نامید. طبق اعلام این شرکت، o۱ از روز پنج‌شنبه در چت‌جی‌پی‌تی و API آن در دسترس خواهد بود. چت‌جی‌پی‌تی برای تشخیص اینکه کلمه توت‌فرنگی شامل سه مورد از حرف R است، به تکاپو افتاده است. نوام براون، یکی از محققان شرکت اوپن‌ای‌آی که روی بهبود توانایی استدلال در الگوهای هوش مصنوعی این شرکت متمرکز بوده است، در پستی در شبکه اجتماعی ایکس تایید کرد که این الگوها مشابه پروژه توت فرنگی هستند. او در این مورد نوشته است: «بسیار خوشحالم که نتیجه تمام تلاش‌هایمان در اوپن‌ای‌آی برای ایجاد الگوهای هوش مصنوعی با قابلیت استدلال به شکل واقعا کلی را با شما به اشتراک بگذارم.»

عملکرد بهتر در ریاضیات و کدنویسی

اوپن‌ای‌آی در این پست وبلاگ اعلام کرد که الگوی o۱ در آزمون مقدماتی المپیاد بین‌المللی ریاضیات با امتیاز ۸۳ درصد نسبت به الگوی قبلی خود یعنی GPT-۴o با امتیاز ۱۳ درصد، عملکرد بسیار بهتری داشته است. به گفته این شرکت، این الگوی هوش مصنوعی جدید همچنین عملکرد خود در پاسخگویی به سوالات برنامه‌نویسی رقابتی را بهبود بخشیده و در یک سنجه مربوط به سوالات علمی از دقت سطح انسانی با درجه تحصیلی دکترا هم فراتر رفته است.

نوام براون، یکی از محققان شرکت اوپن‌ای‌آی، در این مورد گفت که این الگوها توانستند امتیازات را با ترکیب تکنیکی به نام استدلال «زنجیره‌ای از فکر» به دست بیاورند که شامل تقسیم کردن مسائل پیچیده به مراحل منطقی کوچک‌تر است. همچنین محققان متذکر شده‌اند که عملکرد الگوی هوش مصنوعی در مسائل پیچیده، زمانی بهبود پیدا می‌کند که از این رویکرد به عنوان یک تکنیک تحریک‌کننده استفاده شود. اوپن‌ای‌آی در پست وبلاگ خود ادعا کرد که این شرکت حالا این قابلیت را خودکار کرده است تا این الگوهای هوش مصنوعی جدید بتوانند به صورت مستقل و بدون درخواست کاربر، مشکلات را برطرف کنند. اوپن‌ای‌آی در این پست وبلاگی اعلام کرد: «ما به این الگوها آموزش دادیم تا قبل از پاسخگویی، زمان بیشتری را صرف فکر کردن در مورد مشکلات کنند؛ درست مانند یک انسان. این الگوها از طریق آموزش یاد می‌گیرند که فرآیند تفکر خود را اصلاح کنند، استراتژی‌های مختلف را امتحان کنند و اشتباهات خود را تشخیص بدهند.»

اوپن‌ای‌آی پیش‌بینی می‌کند که این الگوی هوش مصنوعی جدید بتواند کاربردهای متنوع و بسیار مفیدی برای محققان بخش‌های پزشکی و درمان در جهت حاشیه‌نویسی داده‌های مربوط به توالی سلولی، فیزیکدانان برای تولید فرمول‌های ریاضی و همچنین توسعه‌دهندگان نرم‌افزار داشته باشد. سیستم‌های هوش مصنوعی فعلی اگرچه نسخه‌های جذاب‌تری نسبت به نسخه‌های قدیمی هستند، اما به‌ جای آنکه واقعا به سوالی فکر کنند، از طریق آمار پاسخ‌ها را ایجاد می‌کنند؛ به این معنی که کمتر از آنچه به نظر می‌رسد هوشمند هستند.

این شرکت ادعا می‌کند که با استفاده از الگوی هوش مصنوعی o۱، نوع جدیدی از الگوی هوش مصنوعی پا به عرصه می‌گذارد که برای درگیر شدن در حل مسائل پیچیده و تفکر منطقی طراحی شده است. این الگو به‌طور مشابهی با دانشجویان دکترا در وظایف چالش‌برانگیز در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی رقابت می‌کند و حتی در ریاضیات و کدنویسی برتری دارد. با این حال، الگوی جدید دارای قابلیت‌هایی مانند مرور وب یا امکان آپلود فایل‌ها و تصاویر نیست و در مقایسه با GPT-۴o، در پردازش بسیار کندتر است. o۱ زمان بیشتری برای بررسی خروجی‌های خود نیاز دارد و هنوز در مرحله اولیه است و اوپن‌ای‌آی آن را پیش‌نمایش می‌نامد و از روز پنج‌شنبه با محدودیت‌هایی در مورد تعداد سوالاتی که می‌توان در هفته از آن پرسید و تنها برای مشتریانی که اشتراک تهیه می‌کنند، در دسترس قرار گرفته است. علاوه بر این‌ها، اوپن‌ای‌آی در حال راه‌اندازی نسخه o۱-mini است که طبق اعلام این شرکت به‌طور ویژه برای کدنویسی طراحی شده و در روزهای آینده به‌طور رایگان عرضه خواهد شد.


امارات در اوپن‌ای‌آی سرمایه‌گذاری می‌کند

ایسنا: یک شرکت دولتی مستقر در امارات متحده عربی در حال انجام مذاکراتی برای سرمایه‌گذاری در شرکت اوپن‌ای‌آی است. اوپن‌ای‌آی دور جدیدی از جمع‌آوری سرمایه چند میلیارد دلاری را آغاز کرده است و شرکتی در امارات متحده عربی در حال مذاکره برای سرمایه‌گذاری روی این استارت‌آپ سازنده جت‌چی‌پی‌تی است. به نقل از وال‌استریت ژورنال، اوپن‌ای‌آی به حامیان بالقوه خود اعلام کرده که درآمد سالانه آن به تازگی به چهار میلیارد دلار رسیده است.

شرکت MGX مستقر در امارات متحده عربی در اوایل سال جاری برای سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های هوش مصنوعی ایجاد شد و قصد سرمایه‌گذاری در شرکت اوپن‌ای‌آی را دارد، اما میزان این سرمایه‌گذاری هنوز مشخص نشده است. اگر این اتفاق بیفتد، MGX تبدیل به یکی از شرکت‌های پیشرو جهان در زمینه هوش مصنوعی خواهد شد. در گزارش‌های قبلی مشخص شده بود که شرکت اوپن‌ای‌آی در حال مذاکره برای جمع‌آوری سرمایه 6.5 میلیارد دلاری است. این شرکت هوش مصنوعی در حال حاضر سودآور نیست، اما رشد سریعی دارد. سم آلتمن، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، به تازگی به سرمایه‌گذاران گفته است که در‌آمد سالانه این شرکت به ۴میلیارد دلار رسیده است.

منبع: دنیای اقتصاد

764442

سازمان آگهی های پرسون