انتظارت نمایندگان مجلس از سفر رئیس‌جمهور به عراق

«ارتقای روابط در ابعاد مختلف»،‌ «تعریف فرصت‌های مشترک همکاری» و «تسهیل‌گری در مبادلات اقتصادی» از جمله انتظارت نمایندگان مجلس از سفر رئیس‌جمهور به عراق است.

تصویر انتظارت نمایندگان مجلس از سفر رئیس‌جمهور به عراق

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور فردا (۲۱ شهریور) در اولین سفر خارجی خود به عراق می‌رود که بنا بر توضیحات محمدکاظم آل‌صادق سفیر ایران در عراق، این سفر به دعوت محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق و در راستای گسترش و تقویت روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی انجام می‌شود.

به گفته سفیر ایران در عراق،‌ رئیس‌جمهور در جریان سفر دو روزه خود به عراق به شهرهای بغداد، بصره و همچنین منطقه کردستان عراق سفر می‌کند و با عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان نیز درباره علت انتخاب کشور عراق به عنوان اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور گفت: تعیین عراق توسط دکتر پزشکیان به عنوان اولین کشوری که به آن سفر می کند، نشان‌دهنده عمق روابط برادرانه میان دو کشور است. عراق برای ایران فراتر از یک کشور همسایه است، عراق کشور دوست و برادر ما است و ما نقاط مشترک زیادی داریم.

تعدادی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ارائه توضیحاتی درباره اهمیت سفر رئیس‌جمهور به عراق، ‌به بیان انتظاراتی از نتایج این سفر پرداختند.

حجت‌الاسلام وحید احمدی نماینده کنگاور در مجلس، عراق را یکی از کشورهای مهم منطقه خواند که روابط بسیار خوبی با جمهوری اسلامی دارد و لذا سفر رئیس جمهور به عراق نشان‌دهنده اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران است.

او گفت که انتظار می‌رود در این سفر عملیاتی شدن قراردادهای پیشین دو کشور در حوزه‌های اقتصادی دنبال شده و دستاوردهایی در حوزه اقتصادی به همراه داشته باشد.

محمدمهدی شهریاری نماینده بجنورد در مجلس نیز سفر رئیس‌جمهور به عراق را در راستای اولویت سیاست خارجی کشور برای ارتقای روابط با کشورهای همسایه توصیف کرد.

او همچنین گفت که انتظار می‌رود در این سفر موضوع پرداخت خسارات و غرامات جنگی و تسهیل‌گری در مبادلات اقتصادی پیگیری شود.

ابوالفضل ظهره‌وند نماینده تهران، سفر رئیس‌جمهور به عراق را دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای دانست و با برشمردن ظرفیت‌های دو کشور گفت که باید نقشه راه روشنی برای این سفر وجود داشته و دورنمای همکاری بین دو کشور ترسیم شود. نباید صرفا به دنبال مدیریت تهدیدها در عراق باشیم بلکه باید فرصت‌های مشترکی را تعریف کرده و از آن استفاده کنیم.

او با بیان این‌که ایران و عراق دارای مولفه‌های پایدار ژئوپلتیک و فرهنگ و زبان و مذهب مشترک هستند، اظهار کرد: ایران و عراق می‌توانند فرهنگ راهپیمایی اربعین را به عنوان مولفه راهبردی در روابط‌شان تبدیل کنند و از ظرفیت‌های مشترک یکدیگر استفاده کنند.

همچنین محمدرضا محسنی ثانی نماینده سبزوار گفت که سفر رئیس جمهور به عراق در راستای سیاست‌های گسترش همکاری با کشورهای مسلمان و همسایه انجام می‌شود که امیدواریم به توسعه بیشتر روابط با عراق منجر شود.

او تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و همراهی با کشورهای مسلمان و همسایه را دارد و اکنون نیز شرایط بسیار خوبی برای توسعه و گسترش روابط دوجانبه ایران و عراق حاکم است.

احمد عجم نماینده شاهرود نیز انتخاب عراق به عنوان اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور را هوشمندانه توصیف کرد و گفت که این سفر در راستای سیاست ارتقای روابط همسایگی انجام می‌شود.

او بهبود حجم مبادلات اقتصادی و ارتقای سطح روابط دو کشور را از جمله اولویت‌های رئیس‌جمهور در این سفر بیان کرد.

منبع: ایسنا

764170

سازمان آگهی های پرسون