عارف:

کشور ما در برخی حوزه‌های محیط زیست جایگاه خوبی در جهان ندارد

عارف با اشاره به اینکه کشور ما در برخی حوزه‌های محیط زیست جایگاه خوبی را در جهان ندارد و این مهم نیازمند کار مداوم است، اظهار داشت: وضعیت ما در سفره‌های زیرزمینی مناسب نیست و هم‌چنین نگران نشست زمین در برخی مناطق هستیم. هیچ راهی جز اینکه از خودمان یعنی دولت شروع کنیم وجود ندارد، دولت بیش از همه موظف است.
تصویر کشور ما در برخی حوزه‌های محیط زیست جایگاه خوبی در جهان ندارد

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور در آیین تکریم و معارفه روسای سابق و جدید سازمان حفاظت محیط زیست طی سخنانی بیان کرد: این سازمان جایگاه بالایی دارد و هیچ‌گونه ادغام و یا الحاقی نیاز نیست و این را منطقی نمی‌دانیم.

عارف ادامه داد: متأسفانه در کشور، نگاه‌های بخشی را داریم و هر مدیری بخش تحت مسئولیت خود را مد نظر قرار می‌دهد و این مشکل‌ساز است؛ هم‌چنین که نباید زمان کوتاه‌مدت داشته باشیم و یک مدیر فکر می‌کند که زمان زیادی ندارد و نزدیکان خود را در یک سازمان حاضر کند.

وی افزود: یکی از راهبردهای ما این است که مسئولین حق نفی مسئولین گذشته را ندارند؛ کار انجام می‌شود ولی با شخصیت افراد و مسائل پیرامون ویژگی‌های اخلاقی و شخصی کاری نداریم. البته در کشور ما عادت شده که به‌جای مطرح کردن هویت خود، نفی گذشته می‌کنیم. اگر هم ضعفی وجود داشته، باید اصلاح شود.

عارف با اشاره به اینکه کشور ما در برخی حوزه‌های محیط زیست جایگاه خوبی را در جهان ندارد و این مهم نیازمند کار مداوم است، اظهار داشت: وضعیت ما در سفره‌های زیرزمینی مناسب نیست و هم‌چنین نگران نشست زمین در برخی مناطق هستیم. هیچ راهی جز اینکه از خودمان یعنی دولت شروع کنیم وجود ندارد، دولت بیش از همه موظف است.

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید برای موضوعات مختلف راهکار نشان دهد؛ کشورهای متعددی در جهان هستند که مساحت کمی دارند ولی توان صنعتی و کشاورزی بالایی هم دارند. صنعت باید سهم خوبی در تولید ناخالص داشته باشد و محصولات کشاورزی باید سبز باشد ولی نقش این سازمان در این زمینه اهمیت دارد تا راهکارهای لازم را به‌موقع ارائه دهد.

عارف با بیان اینکه وفاق ملی فقط نگاه سیاسی نیست و این مهم باید در هر وزارتخانه و سازمانی حاکم شود، اظهار داشت: باید در دولت وفاق ملی نگاه جدیدی به محیط زیست داشته باشیم تا توسعه کشور را پیش‌گرفته و محیط زیست را هم حفظ کنیم؛ باید این دو بخش را باهم آشتی دهیم و مغایرتی بین توسعه و محیط زیست وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: تشکل‌های محیط زیستی بدون چشم‌داشت فعالیت می‌کنند و باید ببینیم که چقدر به این عزیزان توجه داریم و نباید جلوی فعالیت آنان را با بهانه‌های متعدد گرفت. نیاز است سازمان‌های مردم‌نهاد مورد توجه و اعتنا قرار بگیرند و خود مردم در این زمینه آمادگی دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: سند چشم‌انداز از سال 1384 شروع شد و افق آن نیز سال 1404 است و باید جایگاه اول را در همه بخش‌ها در منطقه می‌داشتیم. طبق چشم‌انداز باید جامعه برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، فرصت‌های برابر، دورزی از فقر، فساد و تبعیض و محیط زیست مطلوب می‌داشتیم و آیا امروزه وضعیت محیط زیست بهتر از 20 سال پیش است؟

عارف خاطرنشان کرد: در دولت چهاردهم که شروع فعالیت ما با اولین سال برنامه هفتم مصادف شده، راهبرد اجرای این برنامه را داریم و احکام خوبی برای آن وجود دارد و می‌کوشیم محقق شود. در بخش سخت‌افزار منابع لازم با دقت دیده نشده و در خود برنامه حکمی وجود دارد که این منابع را برآورد کرده و لایحه‌ای تدوین کنیم.

وی درباره تکالیف سازمان محیط زیست در برنامه هفتم گفت: ایجاد نظام یکپارچه محیط زیست، پیشگیری و ممانعت از انتشار آلودگی‌های غیرمجاز و جرم‌انگاری تخریب محیط زیست، پایش مستمر و کنترل منابع و عوامل آینده آب، خاک و هوا، الزام به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی مطرح در قوانین با توجه به آمایش، گسترش اقتصاد سبز، آبخیزداری و آبخوان‌داری، تدوین منشور اخلاق محیط زیست، تقویت دیپلماسی محیط زیست، آلودگی هوا، مدیریت پسماند، حل مشکل گرد و غبار در برخی مناطق کشور و انجام آمایش سرزمین از جمله‌ی این تکالیف است.

معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد: نیازمند فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست هستیم و خود مردم در این زمینه پیش‌قدم هستند و باید این ظرفیت‌ها را مدیریت کنیم. باید در زمینه‌ی محیط زیست در خصوص اجرای قوانین متعدد این حوزه نظارت قوی داشت و باید اعمال مدیریت کرد.

عارف با تأکید بر اهمیت بکارگیری جوانان، اظهار داشت: این مسئله، راهبرد ماست و نباید در این زمینه غفلت صورت بگیرد. بکارگیری جوانان هزینه هم دارد ولی باید این هزینه را تحمل کنیم؛ هم‌چنین که از خانم‌ها نیز در این سازمان بکارگیری شود.

منبع: تسنیم

764042

سازمان آگهی های پرسون