معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد

لزوم هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات دولتی در هر سال

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: بر اساس قانون می بایست هر ساله حداقل ۲۰ درصد خدمات دستگاه‌های دولتی به خدمات هوشمند آنها افزوده شود.
تصویر لزوم هوشمندسازی ۲۰ درصد خدمات دولتی در هر سال

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در رویداد "هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور" (پام تک) که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد؛ با اشاره به قانون دوام، مرکز ملی تبادل اطلاعات را یکی از زیرساخت های اجرایی شدن این قانون دانست.

وی با اشاره به آخرین وضعیت و عملکرد NIX اظهار کرد: بر اساس قانون تکالیفی برای سازمان ایجاد شده که در این راستا از سال ۱۳۹۵ ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات در دستور کار قرار گرفت. در آن زمان تنها هفت خدمت بر این بستر ارائه می‌شد و شاهد فعالیت ۲۷ دستگاه سرویس دهنده و ۲۶ دستگاه سرویس گیرنده بودیم که به تدریج بر تعداد ستگاه‌های سرویس دهنده و سرویس گیرنده در این مرکز افزوده شد.

خوانساری ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود یک هزار و ۵۰۰ سرویس بر این بستر ارائه می‌شد اما اکنون تعداد این خدمات به بیش از سه هزار ۵۰۰ مورد رسیده است.

وی همچنین یادآور شد: تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ دستگاه به سرویس دهی بر این بستر می‌پرداختند که این رقم تاکنون به بیش از ۱۶۰ مورد ارتقاء یافته است. همچنین در زمینه دستگاه‌های سرویس گیرنده نیز تعداد آنها طی سه سال گذشته از ۹۱۶ مورد به بیش از ۱۱۰۰ دستگاه رسیده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه تاکنون بیش از ۲۴ میلیارد تراکنش بر بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات یا NIX انجام شده، اظهار کرد: با این وجود لازم است تعداد خدماتی که دستگاه‌های مختلف اجرایی بر این بستر ارائه می‌کنند افزایش پیدا کند. در حال حاضر حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد خدمات دستگاه‌های مختلف به حالت هوشمند درآمده است که طبق برنامه ششم توسعه لازم است سالانه ۲۰ درصد خدمات هر سازمان به خدمات هوشمند آن اضافه شود.

خوانساری همچنین متذکر شد: در دولت سیزدهم لیستی از خدمات تمام سازمان‌ها در سازمان امور استخدامی تهیه شد و در قالب آن تعداد خدمات هوشمند دستگاه‌ها نیز احصاء شد. حال نیز قرار بر آن است که تا پایان برنامه هفتم توسعه سالانه ۲۰ درصد به تعداد خدمات هوشمند دستگاه‌ها افزوده شود که البته معمولا هوشمندسازی خدمات در ابتدای کار ساده‌تر از مراحل پایانی آن است.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به مبحث بهره‌گیری از هوش مصنوعی پرداخت و تصریح کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه نیز استفاده از هوش مصنوعی در دستگاه‌ها بطور مستتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه در مرکز ملی تبادل اطلاعات دو گذرگاه خدمات دولت GSB)) و گذرگاه عمومی خدمات دولت یا به اختصار PGSB)) مشغول به فعالیت هستند به تشریح خدمات قابل ارائه در هر درگاه پرداخت و گفت: در زمینه ارائه خدمات به بخش خصوصی سازمان از حضور دو اپراتور بخش خصوصی کمک می‌گیرد و بر این اساس از سال گذشته تاکنون ما بطور مستقیم هیچ خدمتی را بطور مستقیم ارائه نمی‌کنیم و این دو اپراتور با تعرفه‌هایی که از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شده در این حوزه فعالیت دارند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، خوانساری همچنین به شکل‌گیری اپراتور سوم در زمینه خدمات انتظامی اشاره کرد و افزود: از دی ماه سال گذشته نیز کمیسیون تعامل‌پذیری مرکز ملی فضای مجازی مصوب کرد که خدمات نیروی انتظامی از سوی این اپراتور ارائه شود که این موضوع در بررسی تخلفات این حوزه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام‌تک)، یک پایگاه‌ مهم اطلاعاتی است که داده‌های مربوط به همه دانشجویان و دانش‌آموختگان کشور را در برمی‌گیرد. مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ با تصویب قانونی موسوم به دوام، دولت را مکلف نموده که با بکارگیری پام‌تک و ۲۶ پایگاه اطلاعاتی مهم دیگر، مسیر را برای توسعه دولت هوشمند و در اختیار قرار دادن داده‌های دولتی به بخش خصوصی فراهم کند.

منبع: ایسنا

764036

سازمان آگهی های پرسون