عقب نشینی آمریکا از تامین چتر امنیتی برای اروپا

اتحادیه اروپا در گزارشی ارزیابی کرد، ایالات متحده دیگر آماده برای تامین چتر امنیتی برای اروپا نیست، در حالی که این اتحادیه به رغم این مساله هنوز به توانایی دفاع مستقل از خودش نرسیده است.

تصویر عقب نشینی آمریکا از تامین چتر امنیتی برای اروپا

به گزارش سایت خبری پرسون، اتحادیه اروپا در گزارشی با موضوع آینده رقابت‌پذیری این اتحادیه که امروز دوشنبه منتشر کرد، اعلام کرد: «دکترین راهبردی ایالات متحده آمریکا که انگیزه تهدید مفروض از سمت چین دارد از اروپا فاصله گرفته و معطوف به حوزه حاشیه اقیانوس آرام می‌شود که یک مثال آن انعقاد معاهده "آکوس" (معاهده امنیتی مابین آمریکا، بریتانیا و استرالیا) است. در نتیجه این روند هر چند اروپا هر چه بیشتر نیازمند تقویت توانمندی دفاعی می‌شود اما با تنزل تامین اقلام مورد نیاز مواجه شده است- چنین شکافی را خود اروپا باید پر کند.»

طبق متن این گزارش کشورهای اتحادیه اروپا در سالهای ۲۰۲۳-۲۰۲۲، ۷۸ درصد خریدهای نظامی خود را از خارج انجام دادند.

در این گزارش آمده است: «ما همچنین شرکت‌های نظامی اروپایی رقابت پذیر را ترجیح نمی‌دهیم. در فاصله اواسط ۲۰۲۲ تا اواسط ۲۰۲۳، ۷۸ درصد از مجموع هزینه‌های تامین اقلام نظامی اروپا خرج تامین‌کنندگانی از خارج از اتحادیه اروپا شده است و ۶۳ درصد از همین میزان نصیب ایالات متحده شده است.»

طبق سند مذکور، اتحادیه اروپا دارای ۴۰ درصد اتکا به واردات فن‌آوری و مواد خام ضروری از خارج است و این وابستگی‌اش ادامه پیدا خواهد کرد.

در متن این گزارش تصریح شد: «اروپا دارای وابستگی‌های خارجی گسترده در حوزه‌هایی اعم از تامین مواد خام ضروری تا فن‌آوری‌های پیشرفته است. خیلی از این وابستگی‌ها پتانسیل تبدیل شدن به آسیب‌پذیری برای این قاره در وضعیتهای بروز اختلافات تجاری پیرامون خط مشی‌های ژئوپلتیکی را دارند. منشا حدود ۴۰ درصد از واردات اروپا برآمده از تعداد کوچکی از تامین‌کننده‌هایی است که تعیین دقیقشان سخت بوده و حدود نیمی از این واردات مربوط به کشورهایی است که این اتحادیه با آنها به لحاظ راهبردی هم‌سو نیست.»

این گزارش در حالی از سوی اتحادیه اروپا مطرح می‌شود که این اتحادیه در طول جنگ اوکراین هزینه‌های زیادی را صرف حمایت نظامی از کی‌یف و مقابله با روسیه از جمله با اعمال تحریم کرده است.

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه و «کامالا هریس» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ماه نوامبر ایالات متحده با یکدیگر رقابت می‌کنند و پیروزی احتمالی ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور نگرانی‌هایی را در میان مقامات اروپایی برانگیخته است.

یک رسانه آمریکایی روز شنبه گزارش داد، اگر «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا پیروز شود، اروپا با «بحران امنیتی» که از زمان جنگ‌جهانی دوم بی سابقه بوده، مواجه خواهد شد.

مجله «فارن افرز» در گزارشی می‌نویسد: «اروپا احتمالا به‌زودی در نقطه‌ای سخت قرار می‌گیرد. تا آخر ماه ژانویه ۲۰۲۵ ایالات متحده آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین شریک قاره اروپا شاید توسط دونالد ترامپ رهبری شود؛ رئیس‌جمهور سابقی که وعده داده روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد با کشورهای اروپایی که از نظر او به اندازه کافی برای دفاع از خود هزینه نمی‌کنند، انجام دهد. دوره قبلی ترامپ، روابط ترانس‌آتلانتیک تیره شد و دوره بعدی شاید از آن هم بدتر شود.»

منبع: ایسنا

763942

سازمان آگهی های پرسون