آیا نهنگ سفید جاسوس بود؟+ فیلم

لاشه نهنگ سفیدی که نروژی‌ها احتمال می‌دادند جاسوس روسیه باشد، پیدا شد.

به گزارش سایت خبری پرسون از وبگاه فاکس نیوز، کوالدیمیر (Hvaldimir) یک نهنگ بلوگا (نهنگ سفید) بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی در شمال نروژ نزدیکی جزیره اینگویا در حالی پیدا شد که نوعی افسار به آن پوشانده و روی آن یک دوربین قرار داده شده بود. همچنین روی افسار به انگلیسی نوشته شده بود: «تجهیزات سنت پترزبورگ». کوالدیمیر، نامی که نروژی‌ها برای این نهنگ سفید انتخاب کردند، ترکیب کلمه «نهنگ» به زبان نروژی و نام «ولادیمیر» است.

کوالدیمیر باهوش و مهربان بود و به تلاش افراد برای برقراری ارتباط دوستانه، پاسخ می‌داد؛ در نتیجه، سازمان ضدجاسوسی نروژ به این باور رسید که این نهنگ در اسارت روسیه بوده و این کشور از آن برای اهداف پژوهشی خود استفاده کرده است.

کوالدیمیر را از شر افسار رها کردند. این نهنگ سفید به‌سرعت به یک چهره محبوب در نروژ تبدیل شد و شخصیت مهربانش، باعث شد به قلب‌های نروژی‌ها راه یابد.

دولت نروژ تغذیه و مراقبت از کوالدیمیر را بر عهده گرفت. بنیاد پژوهشی اورکا (Norwegian Orca Survey) به کوالدیمیر لقب «نهنگ شنای آزاد» داد؛ زیرا تا سوئد شنا می‌کرد اما همیشه به خانه بازمی‌گشت. آخر هفته گذشته، لاشه کوالدیمیر در جنوب نروژ پیدا شد.

ممکن است کوالدیمیر به دلایل طبیعی مرده باشد، اما برخی سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست گزارش‌هایی را به پلیس ارائه داده‌اند که براساس آن، کوالدیمیر در اثر اصابت گلوله کشته شده است. مرگ کوالدیمیر باعث تأسف دوستداران محیط زیست شد؛ زیرا آنان معتقدند این نهنگ باعث توجه انسان‌ها به اقیانوس و آشتی با طبیعت می‌شد.

انجمن حفاظت از اقیانوس‌ها اعلام کرد کوالدیمیر کالبدشکافی می‌شود تا علت مرگش مشخص شود و نتیجه تا چند هفته آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

منبع: ایرنا

763787

سازمان آگهی های پرسون