علیرضا عسکری چاوردی:

تخت جمشید به‌عنوان قلمرو حاکمیتی و هویت تاریخی ما توسط مردم و با مشارکت مردم حفظ شود

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به تلاش‌هایی که در این پایگاه انجام می‌شود، گفت: تلاش‌های ما بر این است که تخت جمشید به‌عنوان قلمرو حاکمیتی و هویت تاریخی ما توسط مردم و با مشارکت مردم حفظ شود.
تصویر تخت جمشید به‌عنوان قلمرو حاکمیتی و هویت تاریخی ما توسط مردم و با مشارکت مردم حفظ شود

به گزارش سایت خبری پرسون، علیرضا عسکری چاوردی امروز، ۱۶ شهریور در همایش «نقش مردم فرهیخته مرودشت در توسعه پایدار میراث جهانی تخت جمشید» که در این مجموعه جهانی برگزار شد، گفت: تلاش گروه‌های مردمی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی در تخت جمشید نشان‌دهنده فرهیختگی مردم این جامعه است. مردمی که در تلاش هستند تا به دنبال توسعه پایدار باشند؛ یعنی منابع را به‌گونه‌ای استفاده می‌کنند که این منابع برای نسل‌های آینده هم بماند.

وی افزود: زمانی مردم یک منطقه به توسعه می‌رسند که بتوانند از نظر آگاهی، ثروت اجتماعی ایجاد کنند که این ثروت تبدیل به سرمایه شود که بالاترین ثروت، فرهنگ است،.

عسکری چاوردی درباره برگزاری همایش نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث تخت جمشید در شهرستان مرودشت گفت: شاید این پرسش مطرح شود که چرا این منطقه را الگو قرار داده‌ایم؟ دلیل انتخاب این منطقه به‌عنوان الگو این است که تخت جمشید مهم‌ترین اثر تاریخی ایران و جهان است و تاریخ دوران باستانی ایران از این منطقه متولد شده است؛ اگرچه ۷ یا ۸ هزار سال پیش از تخت جمشید هم‌دوره‌های روستانشینی و خان‌سالاری را سپری کردیم اما نخستین بار در منطقه مرودشت بود که یک سازمان امپراتوری شکل گرفت و نخستین بار بود که جایی به نام پرشیا متولد شد.

وی اضافه کرد: تا یک قرن پیش تمام جهان، ایران را به‌عنوان پرشیا می‌شناختند؛ جایی که حریم پارسه است و به همین دلیل اهمیت دارد که امروز برای توسعه پایدار این میراث کهن تلاش کنیم و برنامه‌ریزی منسجمی انجام دهیم.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباره دیگر اهداف برگزاری این همایش گفت: این برنامه یک برنامه علمی و فرهنگی است که در آن نقش مردم ازنظر توسعه پایدار موردبررسی قرار می‌گیرد.

عسکری چاوردی بابیان اینکه طی چند ماه گذشته اقدامات قابل‌توجهی توسط گروه‌های مردمی مختلف در میراث جهانی تخت جمشید انجام‌شده گفت: امروز شاهد یک تحول بزرگ در تخت جمشید هستیم، آنچه برای ما اهمیت دارد فلسفه و فرهنگ این کار است؛ مهم این است که این جامعه به این حد از شعور و آگاهی رسیده که نه‌تنها بزرگ‌سالان بلکه کودکان هم برای ساماندهی تخت جمشید، ماندگاری و حفاظت از آن تلاش می‌کنند.

وی افزود: همکاری که در حال حاضر در تخت جمشید انجام می‌شود یک فلسفه دارد و آن این است که تخت جمشید به‌عنوان قلمرو حاکمیتی و هویت تاریخی ما توسط مردم و با مشارکت مردم حفظ شود؛ نه‌تنها درختان این مجموعه بلکه همه میراث تخت جمشید و حجم بسیاری از آثار باستانی کشف‌شده در این میراث جهانی نیاز به محافظت دارد و این مسئولیت ما را بسیار سنگین کرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه از بهترین متخصصان برای مرمت تخت جمشید استفاده می‌شود، گفت: تخت جمشید برای همه دنیا اهمیت بسیاری دارد و مردم ایران هم برای حفظ آن دغدغه دارند و تلاش می‌کنند؛ البته باید تلاش کنیم از تمام سنت‌ها که حافظ فرهنگ کشور هستند هم به‌عنوان میراث معنوی در حوزه گردشگری بهره ببریم.

عسکری چاوردی ادامه داد: باید اشتغال جامعه محلی تخت جمشید را ارتقا دهیم؛ این همایش تلاش می‌کند تا سرآغازی باشد برای ارتقا اقتصاد فرهنگی تا این اقتصاد را درزمینهٔ گردشگری پایدار توسعه دهد.

وی افزود: راهبردهایی که می‌تواند به حوزه زیست، اقتصاد، فرهنگ، سلامت و ایمنی در زمینهٔ گردشگری کمک کند از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ تخت جمشید نه‌تنها پشتوانه فرهنگی فارس است بلکه پشتوانه فرهنگی ایران و خاورمیانه است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: ما داریم به یک جامعیت در مورد پارسه می‌رسیم و این کار را مدیون تلاش‌های باستان‌شناسی و اقدامات گسترده سال‌های اخیر هستیم.

عسکری چاوردی با بیان اینکه نظر مردم و نظر جامعه محلی برای توسعه پایدار مجموعه تخت جمشید از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: برای حفاظت از میراث تخت جمشید به دنبال تغییر رویه هستیم؛ مردم باید بدانند این مکان متعلق به خودشان است، می‌بایست به‌صورت جمعی از این میراث محافظت شود.هدف اصلی، توسعه پایدار فرهنگی و اقتصادی در تخت جمشید است.

وی بیان کرد: اقتصاد فرهنگی باید با اتکا به میراث فرهنگی توسعه داده شود و ارتقا یابد؛ جوانان باید در صنعت گردشگری میراث جهانی تخت جمشید سهمی جدی داشته باشند.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید بر اهمیت ماندگاری گردشگران در شهرستان مرودشت تأکید کرد و افزود: در تلاش هستیم روستاهای پیرامون تخت جمشید به‌عنوان روستاهای نمونه گردشگری با حفظ سنت‌ها شناخته شوند و شرایط ارتقای آن‌ها فراهم شود.

منبع: ایسنا

753561

سازمان آگهی های پرسون