تاریخ رحلت حضرت محمد (ص) ۱۴۰۳ + زندگینامه پیامبر (ص)

حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام در ۲۸ صفر وفات کردند.
تصویر تاریخ رحلت حضرت محمد (ص) ۱۴۰۳ + زندگینامه پیامبر (ص)

به گزارش سایت خبری پرسون، آخرین پیامبر دین مبین اسلام حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده الهی و از پیامبران اولوالعزم هستند که کتاب و معجزه اصلی ایشان قرآن است. پیامبر (ص) در ۱۷ ربیع سال عام‌الفیل به دنیا آمد. پیامبر (ص) از تاریخ بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل و در چهل سالگی به پیامبری مبعوث شد و به مدت ۲۳ سال پیامبری مسلمانان را برعهده داشتند.

تاریخ رحلت پیامبر در سال ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم قمری مصادف با ۲۸ صفر سال ۱۴۴۶ قمری است.
  • تاریخ دقیق رحلت پیامبر اکرم (ص) در تقویم میلادی برابر با ۲ سپتامبر سال ۲۰۲۴ است.

زندگینامه حضرت محمد (ص)

نام محمد بن عبد الله
القاب رسول اللّه، نبی اللّه، امین، مصطفی، محمود، خاتم،
کنیه ابوابراهیم و ابوالقاسم
تاریخ ولادت ۱۷ ربیع الاول سال عام الفیل
فرزندان حضرت فاطمه (س)، قاسم، عبدالله، ابراهیم، زینب، رقیه، ام کلثوم
محل تولد مکه معظمه
نام مادر آمنه، دختر وهب بن عبد مناف
مدت رسالت از ۲۷ رجب سال چهلم عام الفیل تا ۲۸ صفر سال یازدهم هجری به مدت ۲۳ سال

۲۸ صفر چه روزی است؟

روز بیست و هشتم صفر سالروز رحلت پیامبر (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) است. حضرت محمد (ص) در سال یازدهم هجری قمری و امام حسن مجتبی (ع) در سال پنجاه هجری قمری به شهادت رسیدند.

رحلت پیامبر در چند سالگی بود؟

پیامبر اکرم (ص) در ۶۳ سالگی، پس از بیست و سه سال دعوت و مجاهدت و ابلاغ پیام الهی و با گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان در راه انجام رسالت بزرگ خویش، رحلت فرمودند.

علت وفات حضرت محمد (ص)

در منابع تاریخی دلایل مختلفی برای رحلت پیامبر (ص) ذکر شده است. در برخی روایات آمده است که حضرت محمد (ص) در جنگ خیبر مسموم شد و این مسمومیت باعث ایجاد بیماری و سپس وفات ایشان بوده است. برخی منابع ذکر کرده‌اند که پیامبر درباره بیماری و کسالت خود فرمودند این بیماری از آثار غذای مسمومی است که یک زن یهودی به ایشان خورانده است. در برخی روایات نیز اشاره شده که مسمومیت پیامبر باعث رحلت ایشان بوده است و به همین علت نیز حضرت محمد (ص) در هنگام وفات با اشاره به مسمومیت خویش در خیبر فرمود: «نیست پیامبر و وصی مگر اینکه شهید شود». بنابراین در مورد علت دقیق وفات پیامبر (ص) ابهام وجود دارد و دقیقاً مشخص نیست که مسمومیت تا چه اندازه در رحلت ایشان تأثیرگذار بوده است و از آنجا که جایز نیست مسائلی که شبهه و ابهام دارد را به پیامبر نسبت داد، از واژه شهادت برای ایشان استفاده نمی‌شود.

ازدواج پیامبر اکرم (ص)

حضرت محمد (ص) در تجارت با شریف‌ترین زن قریش، حضرت خدیجه کبری (س) دختر خویلد شرکت کرد و بعد از این مشارکت نظر خدیجه که خواستگارانی بسیار از اشراف داشت، به آن حضرت جلب شد و بعد از آنکه توسط یکی از بستگان تمایل خود را به اطلاع حضرت محمد (ص) رساند، آن حضرت در ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه کبری (س) ازدواج کرد.

بعثت

حضرت محمد (ص) قبل از رسالت نیز یکتا پرست بودند و معمولاً غار حرا در مکه را برای عبادت و مناجات با خدا انتخاب می‌نمودند. گفته‌اند نخستین نشانه‌های بعثت پیامبر (ص) به هنگام ۴۰ سالگی او، رؤیاهای صادقه بوده است، اما آنچه در سیره به عنوان آغاز بعثت شهرت یافته، شبی در ماه رجب است که فرشتة وحی در غار حرا بر پیامبر (ص) ظاهر شد و بر او نخستین آیات سورة علق را برخواند. حضرت محمد (ص) در این باره ماجرای نزول جبرئیل گفته است: «جبرئیل نزد من آمد و گفت: «بخوان»، گفتم: «خواندن نمی‌دانم». دگربار گفت: «بخوان». گفتم: «چه بخوانم؟» گفت: «اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّک الَّذِی خَلَقَ»، بخوان به نام پروردگارت که آفرید.

مراحل ابلاغ رسالت

پیامبر اکرم در سه مرحله به ابلاغ رسالت پرداخت:

۱- دعوت سری که اولین مرحله دعوت ایشان بود.

۲- دعوت خویشان و نزدیکان که با نزول آیه انذار صورت گرفت و به یوم الدار معروف است. و در آن روز رسول خدا (ص)، حضرت علی (ع) را به جانشینی خود انتخاب کرد.

۳- دعوت علنی

نخستین مسلمانان

پیامبر (ص) با دریافت آیه‌های آغازین سوره علق که نخستین آیه‌های نازل شده بر اوست، و پس از مبعوث شدن به پیامبری، به داخل مکه بازگشت و به خانه رفت. در خانه، سه تن حاضر بودند: حضرت خدیجه (س)، همسرش، حضرت علی بن ابیطالب (ع)، پسرعمویش، و زید بن حارثه. پیامبر (ص) دعوت به توحید را نخست از خانواده خود آغاز کرد و اولین کسی که از زنان به او ایمان آورد، همسرش حضرت خدیجه (س) و از مردان، پسرعمویش علی بن‌ابی‌طالب (ع) بود که تحت سرپرستی پیامبر (ص) بود.

هر چند دعوت آغازین پیامبر (ص) بسیار محدود بود، ولی شمار مسلمانان رو به فزونی گذاشت و پس از چندی، اسلام‌آورندگان به اطراف مکه می‌رفتند و با پیامبر (ص) نماز می‌گزاردند.

دعوت علنی

بعد از سه سال تبلیغ پنهانی و جمع شدن گروهی اندک گرد پیامبر اسلام (ص)، دستور آسمانی انذار عشیره نازل شد. پیامبر (ص) در آغاز، مردم را به ترک پرستش بت‌ها و به پرستیدن خدای یگانه می‌خواند.

منبع: ایمنا

752991

سازمان آگهی های پرسون