گزارش رسانه خارجی از غول والیبال نشسته ایران + فیلم

مهرزاد می‌گوید پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته ایران به او کمک کرده تا از برخی بحران‌های شخصی از جمله مرگ مادرش در سال ۲۰۱۹ عبور کند. او می‌گوید: «فوت مادرم تجربه‌ای دردناک بود و هنوز هم هست، اما والیبال به من کمک زیادی کرد، نه اینکه فراموش کنم، بلکه از آن عبور کنم.»

به گزارش سایت خبری پرسون، مهرزاد می‌گوید پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته ایران به او کمک کرده تا از برخی بحران‌های شخصی از جمله مرگ مادرش در سال ۲۰۱۹ عبور کند. او می‌گوید: «فوت مادرم تجربه‌ای دردناک بود و هنوز هم هست، اما والیبال به من کمک زیادی کرد، نه اینکه فراموش کنم، بلکه از آن عبور کنم.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به مرتضی مهرزاد ستاره والیبال نشسته ایران پرداخته و با او که قرار است در سومین پارالمپیک خود همراه با تیم ملی ایران حضور داشته باشد گفتگو کرده است.

این رسانه در گزارش خود می‌نویسد: مرتضی مهرزاد، ستاره والیبال نشسته ایران، به دلیل قد بلندش با چالش‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم کرده است، اما اکنون آماده است تا تیمش را به یک پیروزی دیگر در پارالمپیک پاریس برساند.

به گزارش وب سایت کمیته بین المللی پارالمپیک، مهرزاد با ارتفاع خیره کننده ۲ متر و ۴۶ سانتیمتر، دومین مرد بلند قامت جهان و بلند قدترین ورزشکاری است که تاکنون در پارالمپیک شرکت کرده است.

مهرزاد که حالا ۳۶ سال دارد در سال ۲۰۱۵ برای نخستین بار به تیم ملی والیبال نشسته ایران پیوست. او پس از حضور در برنامه ماه عسل تلویزیون و بیان مشکلاتی که در زندگی با آن‌ها دست و پنجه نرم کرده مورد توجه مربی تیم ملی قرار گرفت و بعد از آن زندگی اش تغییر کرد.

او پس از یک جلسه تمرینی در فدراسیون ورزش‌های معلولان ایران در تهران به خبرگزاری فرانسه گفت: «حتی قبل از حضور در تیم ملی یا بازی‌های پارالمپیک همیشه به من «پسر قد بلند» گفته می‌شد.» او در ادامه می‌گوید: «بازی والیبال نشسته کمک زیادی به من کرد. فیزیک بدنی که زمانی آن را بسیار بد می‌دانستم در این بازی به من کمک کرد و توانستم از آن به خوبی استفاده کنم.»

تبدیل محدودیت‌ها به فرصت
مهرزاد در سنین جوانی به آکرومگالی مبتلا شد که یک بیماری نادر به دلیل هورمون رشد بیش از حد است. او در سال‌های نوجوانی با دوچرخه تصادف کرد، لگنش آسیب دید و رشد پای راستش که اکنون حدود شش اینچ از پای چپش کوتاه‌تر است، متوقف شد.

مهرزاد می‌گوید محدودیت‌ها را به فرصت تبدیل کرده است. او در ادامه می‌افزاید: «نمی‌توانم بگویم که این محدودیت‌ها به طور کامل از بین رفتند، اما به مرور زمان از زمان پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته کاهش یافتند.»

او هنوز به یاد می‌آورد که حضور در اولین قهرمانی بین المللی خود در چین در سال ۲۰۱۶ و اولین بازی‌های پارالمپیک خود در ریو در همان سال چقدر برایش چالش برانگیز بوده است؛ جایی که ایران توانست با قهرمانی به مدال طلا برسد.

قد بلند مهرزاد سالهاست که برای تیم والیبال نشسته ایران یک امتیاز بسیار مهم بوده و تیم‌های رقیب را وادار می‌کند تا در استراتژی خود تجدید نظر کنند.

او در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ صاحب مدال طلا شد و توپ طلای بهترین بازیکن جهان را در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به دست آورد. رسانه‌های ایران در طول سال‌ها از او به‌عنوان یک «سلاح مرگبار» و «غول مهربان» یاد کرده‌اند.

او در خصوص تحسین‌ها درباره خودش می‌گوید: «من قدردان این هستم که به عنوان بهترین بازی شناخته شوم، اما اینطور نیست. هر یک از بچه‌های ما بهترین هستند و ما بهترین تیم دنیا را می‌سازیم.»

مهرزاد می‌گوید پیوستن به تیم ملی والیبال نشسته ایران به او کمک کرده تا از برخی بحران‌های شخصی از جمله مرگ مادرش در سال ۲۰۱۹ عبور کند. او می‌گوید: «فوت مادرم تجربه‌ای دردناک بود و هنوز هم هست، اما والیبال به من کمک زیادی کرد، نه اینکه فراموش کنم، بلکه از آن عبور کنم.»

ایران از سال ۱۹۸۸ در بازی‌های پارالمپیک والیبال نشسته در سئول شرکت کرده و در این مدت در ۹ دوره هفت بار قهرمان شده است که رکوردی قابل توجه است.

اکنون، این تیم قبل از رویارویی با اوکراین، برزیل و آلمان آخرین اقدامات خود را برای آماده سازی پارالمپیک انجام می‌دهد.

مهرزاد در مقابل رقبای ایران در مسابقات پاریس می‌گوید: «رقیب اصلی ما بوسنی است، هرچند نباید برزیل، آلمان و مصر را دست کم بگیریم. روحیه تیم بسیار بالاست. بچه‌ها خیلی خوب و آماده هستند. بهترین بازیکنان در ایران هستند.»

در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ در سارایوو، ایران با نتیجه ۳ بر صفر بوسنی و هرزگوین را شکست داد و حالا هم اصلی‌ترین مدعی کسب عنوان قهرمانی والیبال نشسته در بازی‌های پارالمپیک است.

منبع: فرارو

752780