بازی اردوغان در دو زمین غرب و شرق

تنش ناشی از توافق نظامی با مسکو تا جایی افزایش یافت که دولت ایالات متحده تحریم هایی را علیه آژانس تدارکات دفاعی ترکیه تحت قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم ها (CAATSA) اعمال کرد.
تصویر بازی اردوغان در دو زمین غرب و شرق

به گزارش سایت خبری پرسون، درباره این که ترکیه با غرب یا روسیه در باب جنگ در اوکراین هم صدا شده، تحلیل های متفاوتی مطرح است.از یک سو شاهد هستیم که آنکارا از کی یف حمایت نظامی و دیپلماتیک می کند و از طرفی دیگر با کرملین در برخی حوزه ها هم صداست. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه قول داده که تصرف خاک اوکراین توسط روسیه را نپذیرد: همان موضعی که در زمان الحاق کریمه به مسکو در سال ۲۰۱۴ اتخاذ کرد. ترکیه در ابتدا از طریق قرارداد غلات با میانجیگری سازمان ملل متحد و اکنون به لطف یک کریدور در آب های سرزمینی خود، نقش مهمی در تضمین صادرات دریایی اوکراین ایفا کرده است. از سوی دیگر، ترکیه هرگز با غرب برای تحریم روسیه هم صدا نشد. این کشور پس از چین و هند به بزرگترین خریدار نفت خام روسیه تبدیل شده است. در حالی که بیشتر کشورهای اروپایی ارتباطات هوایی خود را با روسیه قطع کرده اند، فرودگاه استانبول همچنان مرکز پروازها به و از شهرهای بزرگ روسیه است.

به نوشته بنیاد کارنگی، رویکرد ترکیه جهت ایجاد تعامل و توازن با غرب و روسیه مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته، به طوری که این کشور گاهی به غرب متمایل می شود و گاهی اوقات به مسکو نزدیک. در پایان ژانویه، پارلمان ترکیه سرانجام الحاق سوئد به ناتو را تصویب کرد. موضوع عضویت سوئد به یک ابزار چانه زنی برای ترکیه تبدیل شده بود. به نظر می‌رسد اردوغان به آنچه می‌خواست رسیده است: قبل از رای‌گیری پارلمان، وزارت خارجه آمریکا قراردادی به ارزش ۲۳ میلیارد دلار برای فروش ۴۰ فروند جنگنده جدید F-۱۶ به ترک‌ها را تصویب کرد. کنگره ایالات متحده، جایی که هیچ تمایلی به اردوغان در میان دموکرات ها و جمهوری خواهان وجود ندارد، به این نقل و انتقال چراغ سبز نشان داد.در حالی که تحویل F-۱۶ به دلیل انفعال شرکت دفاعی لاکهید مارتین سال ها طول خواهد کشید، این معامله یک نقطه عطف سیاسی است. ترکیه برای جبران اخراج خود از کنسرسیوم بین المللی ساخت جنگنده F-۳۵ به این جت ها نیاز دارد.

منبع: ایرنا

752712