سفری با پای دل/ اینجا دیار باب الرضاست

حوالی شب شهادت، روبه‌روی ایوان طلا روی فرش‌های صحن، خیره به گنبد طلا، السلام علیک یا علی بن موسی الرضا؛ اینجا دیار باب الرضاست، جایی که خاک پای زائران حرم رضوی سرمه چشماهای‌مان می‌شود.
تصویر سفری با پای دل/ اینجا دیار باب الرضاست

به گزارش سایت خبری پرسون، خراسان شمالی این روزها میزبان مهمان‌هایی است که با پای پیاده راهی سفرند. «هشتمین سال است که پذیرای زائران حرم مطهر امام رضا (ع) هستم». این را آقا رضا، یکی از موکب‌داران در خراسان شمالی می‌گوید. یکی از علی‌آباد کتول آمده، دیگری از ساری، تا مشهد حدود ۱۹۰ کیلومتر فاصله است.

میزبان، رسم مهمان‌نوازی را خوب می‌داند، یکی صبحانه می‌دهد و دیگری سایه‌بان برای زائر فراهم کرده، پسر بچه‌ای که زائران را از زیر قرآن رد می‌کند، به آنها آب میوه و آب خنک می‌دهد و زائر را راهی حرم حضرت شمس الشموس می‌کند.

حالا در دیار باب الرضا، رسم میزبانی چه زیبا ادا می‌شود، اینجا دیار گنجیه فرهنگ‌هاست. یکی از کسانی که در موکب مشغول خدمات‌رسانی است «نوکری کردن در این راه برای اهل بیت و امام رضا (ع)» را یک وظیفه می‌داند و می‌گوید کار کردن در این راه خستگی ندارد.

مثل خاله کلثوم که در روستایی دوردست که نذر هر ساله‌اش را امسال هم ادا می‌کند، یا در فاروج که مردمش می‌خواهند سهمی در میزبانی امام رئوف داشته باشند.

به‌ راستی یک ایران از نعمت هشتمین آفتاب امامت و ولایت متنعم است. افتخار مردم خراسان شمالی این است که همسایه دیوار به دیوار آقا امام رضاست. مردم باب الرضا هر آنچه دارند از جان و دل برای میزبانی از زائران حرم رضوی در طبق اخلاص گذاشته‌اند، از استخر شنا برای زدودن غبار خستگی از تن زائران گرفته تا توزیع غذای گرم و موکب‌هایی برای استراحت.

در این روزهای بسیار گرم، خیل عظیم زائران حرم امام رضا (ع) با پای پیاده در حال حرکت به سوی مشهد هستند و یکی از مردم شیروان موکبی متفاوت مهیا کرده است تا زائران تنی به آب بزنند و نفسی تازه کنند.

مسئول این موکب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: خودم چند بار زائر پیاده حرم امام رضا (ع) بوده‌ام، به مشکلات دوستان آگاهم و تصمیم گرفتم یک استخر را در قالب موکب در اختیار زائران قرار دهم تا آن‌ها بتوانند در این هوای گرم، نفسی تازه کنند. شام هم در خدمت زائران هستم.

منبع: ایسنا

752664