توضیحات گروسی درباره فاجعه در نیروگاه هسته‌ای روسیه

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس انرژی هسته‌ای در بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک نسبت به وقوع یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد.
تصویر توضیحات گروسی درباره فاجعه در نیروگاه هسته‌ای روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای امروز (سه شنبه) پس از بازدید از نیروگاه هسته‌ای کورسک روسیه وضعیت این نیروگاه را وخیم ارزیابی کرد و نسبت به یک فاجعه هسته‌ای هشدار داد.

روسیه می‌گوید این نیروگاه بارها توسط نیروهای اوکراینی مورد حمله قرار گرفته است.

گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در یک کنفرانس خبری گفت که این نیروگاه بسیار شکننده است زیرا گنبد فلزی محافظ ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه اوکراین را به تلاش برای حمله به نیروگاه کورسک متهم کرد.

گروسی که بارها درباره وقوع فاجعه هسته ای در صورت ادامه حمله به نیروگاه های هسته ای هشدار داده است، در تلویزیون دولتی روسیه در حال صحبت با مقامات هسته ای روسیه در این نیروگاه نمایش داده شد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) پیش از سفر خود به روسیه گفته بود که تنها راه برای ارزیابی امنیت نیروگاه و تأیید اطلاعات دریافتی آن، بازدید از سایتی است که متعلق به شرکت هسته‌ای دولتی روسیه یعنی روس اتم است.

گروسی گفت: ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای تحت هیچ شرایطی نباید به خطر بیفتد. ایمنی و امنیت همه نیروگاه‌های هسته ای یکی از نگرانی‌های اصلی و اساسی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

به گزارش ایرنا، منابع خبری روسی در شب ۲۲ اوت (اول شهریور)، اعلام کردند که کی یف با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین به نیروگاه هسته ای کورچاتوف حمله کرد.

این پهپاد رهگیری و سرنگون شد و لاشه آن در نزدیکی یک محل سوخت هسته ای پیدا شد.

ماریا زاخارووا، سخنگو وزارت امور خارجه روسیه، در واکنش به این حمله در نیروگاه هسته ای آن را اقدامی تروریستی هسته ای خواند و اعلام کرد: واکنش فوری آژانس بین المللی انرژی اتمی در این رابطه لازم است.

نیروگاه هسته ای کورسک یکی از چهار نیروگاه هسته ای برتر روسیه است که در نزدیکی شهر کورچاتوف واقع شده و مهمترین مرکز سیستم انرژی یکپارچه این کشور است.

منبع: ایرنا

752570