مشاور امنیت ملی آمریکا با وزیر خارجه چین دیدار کرد

به دعوت ویزر امور خارجه چین، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز سه شنبه برای بازدید سه روزه از چین و انجام دور جدید مذاکرات راهبردی چین و آمریکا وارد پکن شد.
تصویر مشاور امنیت ملی آمریکا با وزیر خارجه چین دیدار کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا، بعد از ظهر امروز در پکن با عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و مدیر دفتر مرکزی امور خارجه چین، دیدار کرد.

وانگ یی اظهار داشت: از حضور آقای جیک سالیوان در چین و آغاز گفتگوهای راهبردی میان چین و آمریکا برای اولین بار در چین استقبال می‌کنیم. روابط بین چین و آمریکا اهمیت و تاثیر زیادی برای دو کشور و هم بر جهان دارد. در سال‌های اخیر، روابط بین دو کشور با چالش‌های زیادی روبرو شده است. با هدایت راهبردی رؤسای جمهور شی جین‌پینگ و جو بایدن، دو کشور به بالی بازگشته و در مسیر سان‌فرانسیسکو گام برداشته‌اند.

وی تأکید کرد: تجربیات گذشته باید مورد بررسی قرار گیرد و از آن درس‌هایی گرفته شود. همچنین، لازم است که دو کشور به سمت احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری سودمند برای هر دو طرف حرکت کنند.

وانگ یی اضافه کرد: اجرای توافقات حاصل از دیدار رؤسای جمهور چین و آمریکا در سان‌فرانسیسکو مسئولیت مشترک هر دو طرف است و این امر هدف اصلی این دور از گفتگوهای استراتژیک محسوب می‌شود. وی امیدوار است که طرفین در طی دو روز آینده به طور عمیق در این زمینه ها گفتگو کنند و به طور مؤثر روابط چین و آمریکا را به سمت تحقق چشم‌انداز سان‌فرانسیسکو هدایت کنند و به یک توسعه پایدار، سالم و باثبات دست یابند.

جیک سالیوان نیز ضمن تشکر از ترتیبات دقیق و برنامه‌ریزی شده طرف چینی بیان کرد: رئیس‌جمهور بایدن متعهد به مدیریت مسئولانه روابط بین چین و آمریکا است، به‌گونه‌ای که رقابت بین دو کشور به درگیری تبدیل نشود و در زمینه‌هایی که منافع مشترک وجود دارد، همکاری انجام گیرد.

سالیوان همچنین ابراز امیدواری کرد که این دور گفتگوها به نتیجه‌های مؤثر در طیف گسترده‌ای از موضوعات منجر شود و توافقات رؤسای جمهور دو کشور به خوبی اجرایی شود.

منبع: تسنیم

752567