باشگاه چلسی از جان نقل و انتقالات چه می‌خواهند؟

معلوم نیست باشگاه چلسی از جان نقل و انتقالات چه می‌خواهد اما به نظر تیم ترسناکی شده است.
تصویر باشگاه چلسی از جان نقل و انتقالات چه می‌خواهند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، چلسی لیگ برتر این فصل را با شکست مقابل سیتی آغاز کرد اما با نمایشی که مقابل مدافع عنوان قهرمانی داشت، می‌شد پیش‌بینی کرد این تیم به جایی می‌رسد. انزو مارسکا مقابل استادش گواردیولا خوب عمل کرد و اگر یک هالند در خط حمله داشت، می‌توانست بازی را ببرد. در هفته دوم در زمین ولوز امیدهای هواداران چلسی که با گراهام پاتر، لمپارد و پوچتینو نابود شده بود، زنده شد. آبی‌ها در این بازی با درخشش کول پالمر و تونی مادوئکه در خانه ولوز به برتری ۶ بر ۲ رسیدند. پالمر یک گل زد و ۳پاس گل داد و مادوئکه هم که هت‌تریک کرد.

همه از خریدهای زیادی تاد بولی، مالک آمریکایی باشگاه و ترکیب ۴۳نفره بازیکنان و حضور ۷-۸دروازه‌بان در اردوی تیم انتقاد می‌کنند. چلسی در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی، ۱۰بازیکن دیگر را به خیل بازیکنان خود اضافه کرد. ژائو فلیکس زننده گل ششم به ولوز، دهمین بازیکن تازه‌وارد تیم بود و سی‌وششمین خرید دائمی چلسی از سال۲۰۲۲ که کنسرسیوم تاد بولی-کلیرلیک این باشگاه را خرید. بله، ۳۶بازیکن در کمتر از ۲سال به استمفوردبریج آمده‌اند. در این مدت آنها بیش از یک‌میلیارد پوند هزینه کرده‌اند؛ بیش از دو برابر باشگاه‌هایی که در این بازه زمانی بیشترین هزینه‌ را کرده‌اند (منچستریونایتد ۵۱۸میلیون پوند).

خرید دائمی مهاجم پرتغالی اتلتیکو ۴۴.۵میلیون پوند برای باشگاه انگلیسی هزینه خواهد داشت؛ البته طی قراردادی به‌مدت ۶سال و پرداخت سالی ۱۲میلیون پوند. البته اگر تا ۱۲ماه دیگر آبی‌ها از این خرید پشیمان نشوند و فلیکس را به باشگاه اسپانیایی پس ندهند. فلیکس پیش از این نیمه‌دوم فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ را به‌صورت قرضی در چلسی گذرانده بود.

ریس جیمز و بن چیلول تنها بازمانده‌های چلسی از ترکیب نهایی این تیم در لیگ قهرمانان اروپا در مه۲۰۲۱هستند؛ یعنی همین ۳سال پیش. این دو بازیکن در بازی هفته نخست جایی در ترکیب تیم نداشتند.

البته چلسی فقط هزینه‌ نمی‌کند، آنها درآمد هم دارند. از ابتدای فصل ۱۵-۲۰۱۴، چلسی با ۱/۴۸میلیارد یورو و بالاتر از همه تیم‌ها، از فروش بازیکنان خود درآمد کسب کرده است. ۴۷۹میلیون‌ یورو از این مبلغ، مربوط به فروش بازیکنان آکادمی چلسی بوده که این میزان، بالاتر از کل درآمد باشگاه‌هایی مانند آرسنال و نیوکاسل است.

در همین دوران تاد بولی، درآمد چشمگیری از محل فروش بازیکن به تیم‌های دیگر به‌دست آورده که البته نیمی از هزینه‌ها را هم پوشش نمی‌دهد. در این مقطع، در ازای یک‌میلیارد و ۱۳۲.۵میلیون پوند برای خرید بازیکن، چلسی ۴۱۶.۸میلیون پوند هم بازیکن فروخته اما باز هم بین هزینه و درآمد، ناترازی‌ای به مبلغ ۶۷۱.۲میلیون پوند وجود دارد. ناترازی در چلسی، دو برابر منچستریونایتد و تاتنهام است.

منچسترسیتی پرونده‌ای قطور درباره رعایت نکردن فیرپلی مالی دارد. سیتیزن‌ها از زمانی که تاد بولی مالکیت چلسی را در اختیار گرفته، ۳۷۳میلیون پوند بازیکن خریده‌اند و به لطف دست‌ودلبازی اتلتیکو که خولیان آلوارس را ۹۵میلیون خرید، درآمد آنها از محل فروش بازیکنان ۳۴۳میلیون است، با ناترازی ۳۰میلیون پوند. البته نکته مهم این است که گواردیولا تیم کاملی دارد. سرمربی من‌سیتی در مصاحبه‌ای در پاسخ به خریدهای زیاد منچستریونایتد گفته که خودش هم زمانی احساس می‌کرده تیمش کامل نیست و خریدهای زیادی کرده بود.

از سال۱۹۹۲که لیگ برتر شکل گرفت، فقط ۸باشگاه انگلیسی از ۴رده اول، بیش از چلسی در ۲سال تحت هدایت تاد بولی پول خرج کرده‌اند. از آغاز راه‌اندازی لیگ برتر فوتبال انگلستان تاکنون، یعنی در ۳۲سال گذشته باز هم چلسی بوده که با ولخرجی‌های آبراموویچ و سپس تاد بولی بیشترین هزینه را در بازار نقل‌وانتقالات متحمل شده است.

آبی‌های لندن در این مدت به میزان ۳میلیارد و ۲۹۱.۵میلیون پوند بازیکن خریده‌اند. دومین باشگاه پرهزینه لیگ برتر، منچسترسیتی بوده که اندکی از منچستریونایتد بیشتر هزینه کرده؛ ۲.۴۲۲میلیارد پوند مقابل ۲.۳۲۹میلیارد. تاتنهام با ۱.۸۰۲میلیارد پوند، لیورپول با ۱.۷۹۳، آرسنال با ۱.۶۸۳، نیوکاسل با ۱.۲۹۲، وستهم با ۱.۲۱۵، استون‌ویلا با ۱.۲۰۷میلیارد پوند در رده‌های بعدی قرار دارند و جالب اینکه رتبه دهم در اختیار تاد بولی است با ۲سال مالکیت باشگاه چلسی. او ۱.۱۳۲میلیارد پوند برای خرید بازیکن هزینه کرده است؛ کمتر از یک‌سوم کل هزینه خرید بازیکن در تاریخ ۳۲ساله لیگ برتر توسط این باشگاه.

منبع: همشهری

752504