شفاف‌سازی سفیر تاجیکستان درباره سفر بدون ویزا بین تهران و دوشنبه

سفیر تاجیکستان در ایران از اصلاح به‌زودی تفاهم‌نامه لغو روادید بین دو کشور خبر داد و گفت: لغو روادید بین ایران و تاجیکستان از حدود ۱۴ روز پیش به اجرا درآمده است اما تنها، مسافرانی که با پرواز بین تهران و دوشنبه سفر کنند شامل لغو ویزا می‌شوند. در روزهای نزدیک‌تر بین همه شهرهای ایران و تاجیکستان، که پرواز برقرار است، سفر بدون روادید انجام خواهد شد.
تصویر شفاف‌سازی سفیر تاجیکستان درباره سفر بدون ویزا بین تهران و دوشنبه

به گزارش سایت خبری پرسون، نظام‌الدین زاهدی درحالی‌که در رودشو گردشگری ایران و تاجیکستان که شنبه سوم شهریورماه در محل سفارت تاجیکستان در تهران برگزار شد، سخن می‌گفت، به برخی اقدامات انجام‌شده بین دو کشور برای تسهیل سفر و توسعه روابط گردشگری اشاره کرد و افزود: ما تلاش داریم اقدام‌های مشخصی را با ایران برای تحکیم روابط گردشگری انجام دهیم، یکی از این اقدامات موثر که اخیر انجام شده، لغو روادید بوده است که از ۱۰ آگوست، یعنی حدود ۱۴ روز قبل اجرا شد.

او اضافه کرد: البته در مرحله اول که این طرح در دولت سیزدهم تصویب شد فقط ذکر شده مسافرانی که با پرواز دوشنبه و تهران وارد شوند، مشمول لغو ویزا می‌شوند، درحالی که هدف ما تمام مسافران ایران و تاجیکستان هستند که با پرواز بین دو کشور سفر می‌کنند، بنابراین دوستان ما تاکید کردند با تأسیس دولت چهارم این مصوبه اصلاح می‌شود و در روزهای نزدیک‌تر تمام پروازهای بین شهرهای ایران و تاجیکستان بدون روادید انجام خواهد شد.

سفیر تاجیکستان در ایران در ادامه اظهار کرد: هدف از برگزاری نشست گردشگری بین آژانس‌های دو کشور، تقویت گردشگری بین ایران و تاجیکستان است. آگاه هستید که گردشگری (سیاحی) به یکی از مؤلفه‌های توسعه اقتصاد تبدیل شده است. کشورهایی که جاذبه‌های گردشگری دارند از این امکان برای رشد و توسعه خود استفاده می‌کنند. گردشگری در تقویت جایگاه اقتصادی بسیاری از این کشورها مؤثر بوده است.

زاهدی گفت: البته تنها بُرد تجاری و اقتصادی گردشگری مطرح نیست، بلکه بُرد فرهنگی و بشری گردشگری نیز اهمیت دارد. وقتی گردشگران یک دولت می‌آیند و با جاذبه‌های سیاحی کشور دیگر آشنا می‌شوند، فعالیت‌های فرهنگی و دوستی میان کشورها و دولت‌ها نیز تقویت می‌شود. برای ما هم در کنار ابعاد اقتصادی گردشگری، ابعاد فرهنگی و بشری گردشگری نیز اهمیت دارد.

سفیر تاجیکستان در تهران ادامه با اشاره به برخی اقدامات این کشور با ایده رئیس جمهور تاجیکستان برای رشد گردشگری از طریق تعامل با همسایه‌ها، توسعه زیرساخت و تسهیل سفر برای کشورهای بیشتر، از راه‌اندازی پلیس ویژه گردشگری با هدف تامین امنیت گردشگران خبر داد.

او ادامه داد: تاجیکستان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی دارد. سال گذشته یک میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر به کشور ما سفر کردند که به نسبت ۱۰ میلیون نفر جمعیت این کشور، تعداد قابل توجهی است که درحال افزایش است.

سفیر تاجیکستان در ایران گفت: ایران در بین کشورهایی که می‌خواهیم با آنهت گردشگری را تقویت کنیم، مقام ویژه دارد. دو کشور مشترکان زیاد فرهنگی و تاریخی دارند و زمینه‌ها برای توسعه گردشگری دو کشور مناسب است. ما مفاخر فرهنگی مشترک داریم، رودکی که خاستگاهش در ایران بوده، در کشور ما آرامیده است و سیدعلی همدانی که فرزند همدان است در کولاب تاجیکستان آرامبده است. وجود این مشاهیر حلقه و پیوندی بین مردم دو کشور است و عاملی کوثر برای رشد گردشگری می‌تواند باشد.

رودشو گردشگری تاجیکستان و ایران حدود دو هفته پس از لغو روادید دو سویه دو کشور به همت سفارت تاجیکستان در تهران و با حضور تعدادی از شرکت‌های خصوصی گردشگری ایران و تاجیکستان، سفیران قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان و ازبکستان در تهران، نماینده سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو و دفتر یونسکو در تهران و نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

منبع: ایسنا

742131