مشکل اروپا با آمریکا جدی شد!

«فارن افرز» تاکید کرد اروپا در آینده ای نه چندان دور دیگر جزو اولویت‌های مهم واشنگتن نخواهد بود و این موضوع لزوم اتخاذ راهبردهای جدید از سوی کشورهای اروپایی در قبال ایالات متحده را برجسته می کند.
تصویر مشکل اروپا با آمریکا جدی شد!

به گزارش سایت خبری پرسون، با پیش بینی ادامه روند حمایت از اوکراین از سوی کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها و و همچنین تاکید بر عدم تعهد دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برای دفاع از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نوشت: نتیجه انتخابات آتی ایالات متحده هر چه باشد، اروپا به راهبرد جدیدی در قبال واشنگتن نیاز دارد.

این مقاله افزود: اروپایی‌ها باید برای تعامل با ایالات متحده پس از انتخابات برنامه ای جامع داشته باشند، چراکه اگر آنها جبهه واحدی ارائه ندهند، احتمالاً باید برای پیروزی در کسب مقام بهترین دوست ایالات متحده با هم رقابت کرده و یا برای تداوم نقش آفرینی ایالات متحده در کشورشان ابتکارات جدیدی -هر چند به ضرر همدیگر- اتخاذ کنند.

بنا بر این تحلیل صرف نظر از اینکه چه کسی در ژانویه ۲۰۲۵ (دی ۱۴۰۳) به عنوان رییس جمهور آمریکا در کاخ سفید حضور داشته باشد، اروپا به راهبردی نیاز دارد که تحولات اخیر در سیاست جهانی، در ایالات متحده و در خود روابط فراآتلانتیک را در نظر بگیرد. این در حالی است که تمایل ایالات متحده برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های بین المللی در بسیاری از نقاط جهان در حال کاهش و سیستم چندقطبی و هرج و مرج در حال افزایش است. از طرفی به نظر می رسد سیاستمداران آمریکایی بیشتر از روسیه نگران چین هستند.

در بخشی از این تحلیل آمده است: زمان آن فرا رسیده است که اتحادیه اروپا روابط خود با ایالات متحده را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد. مهم نیست که در نوامبر چه اتفاقی می افتد و چه کسی رییس جمهور آمریکا می شود، در هر صورت اروپا باید منافع جمعی خود را در شراکت فراآتلانتیکی بازتعریف کرده و تصمیم بگیرد که از چه چیزی می خواهد محافظت کند و از ایالات متحده چه انتظاری دارد. با استراتژی طراحی شده حول چند اولویت کلیدی - از جمله همکاری با ایالات متحده برای بازدارندگی روسیه و ایجاد ثبات در خاورمیانه، دفاع از رفاه اروپا و آزادی عمل در میان رقابت آمریکا و چین، تعامل با واشنگتن برای رسیدگی به چالش های جهانی - اروپا می تواند یک صدای قوی، منسجم و یکپارچه در مورد مسائل مربوط به ایالات متحده ایجاد کند. توافق اروپا بر سر مجموعه‌ای از منافع مشترک، از جمله در مورد روش تقسیم مسئولیت‌ها با ایالات متحده، تنها راهی است که اروپایی‌ها می‌توانند از بازی یک کشور اتحادیه اروپا علیه دیگری اجتناب و از عدم قطعیت‌های سیاست آمریکا عبور کنند.

فارن افرز دولت دوم ترامپ را پیامد مخربی برای روابط ترانس آتلانتیک توصیف کرده و نوشت: ترامپ معتقد نیست که ایالات متحده و اروپا دارای منافع امنیتی مشترک هستند. او بر این عقیده است که اروپا از ایالات متحده برای تامین امنیت خود سوء استفاده می‌کند، دیدگاهی که او را از رویکرد کنونی آمریکا در دولت جو بایدن، ‌رییس جمهوری این کشور، ‌دور می کند. رهبران اروپایی نگران هستند که بازگشت احتمالی ترامپ به طور جبران ناپذیری به تعامل ایالات متحده در اروپا منجر شده و روسیه را به اقدامات بی‌ثبات‌کننده بیشتر فراتر از اوکراین تشویق کند. از طرفی حمایت از تلاش‌های جنگی واشنگتن در اوکراین رو به کاهش است تا جائی که کاهش ذخایر تسلیحات ایالات متحده باعث شد کنگره در اوایل سال جاری تحویل تسلیحات به اوکراین را متوقف کند. همچنین فشار مردمی برای پایان رویکرد دائمی ایالات متحده به جنگ‌های بی پایان که پیشتر منجر به خروج آشفته از افغانستان شده و می تواند طور مشابهی در اوکراین نیز اجرا شود، همچنان بالا است.

بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو که در ماه ژوئیه (تیرماه) انجام شد، ۵۰ درصد از آمریکایی ها «بسیار نگران» یا «بیش از حد نگران» هستند که جنگ در اوکراین ممکن است چندین سال دیگر ادامه داشته باشد، و ۴۲ درصد فکر می کنند که می تواند به جنگ ایالات متحده با روسیه منجر شود. . حتی اگر هریس در نوامبر انتخاب شود، کمک‌های اضافی به اوکراین همچنان نیازمند تصویب در سنا و حمایت از سوی اکثریت احتمالی جمهوری‌خواهانی است که برای عدم تصویب چنین کمک‌هایی از سوی جناح "نخست آمریکا" تحت فشار قرار خواهند گرفت.

این تحلیل با اشاره به تعهد مستحکم دولت بایدن به ناتو، چین را به عنوان اولویت اصلی و مهمتر واشنگتن معرفی کرده و نوشت: سیاست‌های بایدن نشان می‌دهد که برای واشنگتن رقابت با پکن بر روابط اقتصادی فراآتلانتیک و اقیانوس آرام یا پیروی از قوانین سازمان تجارت جهانی اولویت دارد.

طبق این مقاله در حالی که پایتخت‌های اروپایی برای ماه نوامبر (نتایج انتخابات آمریکا) آماده می شوند، تنش ها در قاره سبز قابل لمس است. کشورهایی مانند جمهوری چک در حال خرید سیستم های تسلیحاتی ایالات متحده و امضای قراردادهای امنیتی دوجانبه با ایالات متحده به عنوان راهکاری در برابر احتمال هدایت آتی منابع واشنگتن به آسیا هستند. دیپلمات‌های اروپایی به واشنگتن می‌روند تا با کارکنان بنیاد هریتیج، اندیشکده‌ای که ادعا می‌کند زمینه‌های ایدئولوژیک و استعدادیابی برای دوره جدید ترامپ را انجام می‌دهد، گفتگو کنند. پیام اصلی آنها رساندن این پیام است که نسبت به در نظر گرفته شدن ارزشهای مشتررک اروپایی-آمریکایی توسط سیاستگذاران احتمالی آینده آمریکا شک دارند.

فارن افرز در پایان به نقل از جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا، نوشت: "زمان آن فرا رسیده است که اروپا یاد بگیرد در زمانی که با ارزشمندترین و مهم‌ترین متحد خود سروکار دارد، با زبان قدرت صحبت کند".

منبع: ایرنا

742091