احمد میدری:

متاسفانه منابع لازم بر اساس مصوب مجلس به حوزه معلولان تعلق پیدا نکرده

أی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میزان صادرات تعاونی‌های فرش در سال گذشته، اعلام اولویت متقاضیان دریافت وام مشاغل خانگی و کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری مهم ترین عناوین خبرهای حوزه کار و تعاون در هفته جاری را به خود اختصاص داد.
تصویر متاسفانه منابع لازم بر اساس مصوب مجلس به حوزه معلولان تعلق پیدا نکرده

به گزارش سایت خبری پرسون، این هفته احمد میدری موفق به اخذ رأی اعتماد مجلس شد و به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کابینه دولت چهاردهم به ساختمان وزارت کار راه یافت. وی شبانه و در اولین اقدام خود پس از اخذ رأی اعتماد به جمع معلولان مرکز بهزیستی دختران باغ بهشت امام رضا (ع) رفت و گفت: بسیاری از مراکز نگهداری معلولان با کمک خیرین ایجاد شده و مدیریت می‌شود. متاسفانه منابع لازم بر اساس مصوب مجلس به حوزه معلولان تعلق پیدا نکرده و باید تلاش کنیم این موارد به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

مهم‌ترین برنامه‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه تعاون، اشتغال و روابط کار، اجرای طرح تعادل - کار - زندگی برای دختران و زنان تحصیلکرده و غیرتحصیلکرده و طرح دانشگاه ـ ثروت برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای اشتغال زنان و فارغ‌التحصیلان و بهره گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن به منظور ساخت مسکن ارزان برای کارگران تغییر نظام دستمزدی به کارمزدی و مشارکت کارکنان در تولید از طریق واگذاری سهام کارگری است.

در خبری که این هفته از سوی محمدآذرپناه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد، متقاضیان استفاده از تسهیلات مشاغل خانگی برای دریافت وام باید وارد سامانه مشاغل خانگی شده و پس از انتخاب یکی از رشته‌ها مراحل نام ‌نویسی و ثبت‌نام خود را دنبال کنند.

به گفته وی پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی با اولویت فارغ التحصیلان دانشگاهی، زنان سرپرست خانوار و مادران فعال این حوزه و دارای فرزند بیشتر خواهد بود.

امسال از محل اعتبارات تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی، ۲۷۶۰ میلیارد ریال به عنوان سهم استان تهران در نظر گرفته شده و بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های عامل سپه، ملی، ملت، رفاه، توسعه تعاون، صادرات، ‌ تجارت، مهر ایران، رسالت و پست بانک، دستورالعمل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۳ را ابلاغ کرده است.

برگزاری همایش توانمندسازی و توسعه سازمان‌های کارگری و کارفرمایی رویداد دیگر این هفته بود و علی حسین رعیتی فرد - معاون روابط کار وزیر کار - در این همایش از تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به عنوان حلقه واسط بین دولت و آحاد جامعه یاد کرد که تحقق بسیاری از اهداف و برنامه‌ها می‌توانند به کمک بیایند.

وی از کاهش آمار مقرری بگیران بیمه بیکاری از ۲۴۰ هزار نفر به ۱۴۰ هزار نفر در دو سال گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت با همکاری تشکل‌ها مدت زمان رسیدگی به دعاوی کار را به ۴۰ روز رساندیم.

این هفته سازمان آموزش فنی و حرفه ای در گزارشی از صدور و تمدید بیش از ۴۴ هزار مجوز آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای در سه سال اخیر خبر داد. گزارش عملکرد ۳۴ ماهه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نشان می‌دهد که طی این مدت بیش از بیش از ۵ میلیون و ۴۳۷ هزار نفر دوره آموزش ارائه شده و تعداد واحدهای پذیرنده در محیط واقعی کار به ۳۰ هزار و ۹۹۶ واحد افزایش یافته است.

مقایسه میزان صدور گواهینامه مهارت در دو دولت نیز نشان می‌دهد که در دولت دوازدهم ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۶۶ مجوز صادر شده که در دولت سیزدهم به ۳ میلیون و ۹۹۲ هزار ۹۴۷ مورد افزایش یافته و رشد ۸۸ درصدی را در این بخش نشان می‌دهد.

بر اساس اعلام عبدالله بهرامی - مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف - میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به ارزش افزوده ۷۰ درصدی فرش دستباف گفت:اگر مصوبه تعهد ارزی از فرش دستباف برداشته شود، میزان صادرات فرش افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

742007