استقرار تیپ زرهی ناتو در فنلاند

رسانه‌ فنلاندی امروز (پنجشنبه) به نقل از منابعی در این ائتلاف گزارش دادند که یک تیپ زرهی ناتو متشکل از ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سرباز به‌زودی در فنلاند مستقر خواهد شد.

تصویر استقرار تیپ زرهی ناتو در فنلاند

به گزارش سایت خبری پرسون، براساس این گزارش، تیپ مذکور شامل پرسنل نظامی سوئدی و نروژی خواهد بود و تابع مقر ناتو خواهد بود که قرار است در شهر «میکلی» فنلاند، در حدود ۱۴۰ کیلومتری از مرز روسیه ایجاد شود. پیش‌بینی می‌شود این تصمیم در هفته‌های آینده به طور رسمی اعلام شود.

روز چهارشنبه، «آنتی هاکانن» وزیر دفاع فنلاند گفت هلسینکی در حال مذاکره با چندین متحد ناتو برای میزبانی از نیروهای آنها در خاک فنلاند است.

مسکو سال‌هاست که با ادامه گسترش و تقویت نظامی ناتو در نزدیکی مرزهایش مخالفت کرده است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با «تاکر کارلسون» روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی در اوایل فوریه گفت مسکو قصد حمله به هیچ کشور عضو ناتو را ندارد. پوتین افزود که کشورهای ناتو در تلاش هستند تا با تهدید خیالی روسیه، مردم خود را بترسانند.

در همین حال خبرگزری اسپوتنیک با انتشار تصاویری از وب‌سایت «فلایت‌رادار۲۴» نوشت، دسته‌ای از هواپیماهای شناسایی آمریکایی در نزدیکی دریای سیاه و کریمه پرواز می‌کنند و وقتی چنین خوشه‌ای هم‌زمان ظاهر می‌شود، معمولا هیچ اتفاق خوبی نمی‌افتد.

فنلاند تازه‌ترین عضو ناتو به شمار می‌رود و بعد از پیوستن به این ائتلاف نظامی که جرقه آن بعد از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خورد، مانورهایی را با هم‌پیمان‌ها انجام داده و تدابیر مرزی با روسیه را افزایش داده است. فنلاند ۱۳۴۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد.

کشورهای غربی در سال ۱۹۴۹ ناتو را به‌عنوان ابزاری برای امنیت‌جمعی علیه اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش تأسیس کردند. اما برای بیش از ۷۰ سال، ۲ کشور اروپایی - فنلاند و سوئد - از پیوستن به ائتلاف خودداری کردند، در عوض سیاست‌های دقیق جنگ سرد بی‌طرفی و عدم تعهد را دنبال کردند. با این حال، پس از حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد هر ۲ این سیاست‌ها را کنار گذاشتند و رسما درخواست پیوستن به ناتو را کردند.

فنلاند به‌عنوان سی و یکمین عضو ناتو به این ائتلاف نظامی پیوست. این اقدامی است که چشم‌انداز امنیتی اروپا را متحول کرده و مرز روسیه با ناتو را گسترش می‌دهد. فنلاند همچنین تحت مکانیسم دفاع دسته‌جمعی موسوم به ماده ۵، حمایت خواهد شد.

با وجود سیاست‌های بی‌طرفی اعلام شده، نه سوئد و نه فنلاند هرگز کاملا بی‌طرف نبودند. در طول جنگ سرد، ناتو با استکهلم همکاری می‌کرد و سوئد به پروازهای ناتو اجازه می‌داد تا از حریم هوایی خود استفاده کنند و در سایر اقدامات بی سر و صدا همکاری داشتند. اما بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اوضاع واقعا تغییر کرد. سوئد و فنلاند به‌سرعت ادعاهای بی‌طرفی خود را کنار گذاشتند و به جای آن ترجیح دادند از نظر نظامی غیرمتعهد باشند؛ یک اصطلاح خاص‌تر که به اتحادهای نظامی به جای مشارکت سیاسی اشاره دارد.

سوئد و فنلاند دارای ارتش‌های مدرن هستند و تجهیزات سازگار با سیستم‌های ناتو دارند. فنلاند خرید ۶۴ هواپیمای جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را در اوایل سال ۲۰۲۲ و قبل از حمله روسیه به اوکراین نهایی کرد. فنلاند در حال حاضر به هدف هزینه‌های نظامی ناتو یعنی ۲ درصد از تولید اقتصادی سالانه خود رسیده است و این میزان برای سوئد ۱.۴ درصد است.

منبع: ایسنا

741990