پشت پرده حمله غافلگیرانه اوکراین به روسیه

آژانس اطلاعات خارجی روسیه گفت که نفوذ اوکراین در خاک این کشور در منطقه کورسک با مشارکت نهادهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و لهستان انجام شد.
تصویر پشت پرده حمله غافلگیرانه اوکراین به روسیه

به گزارش سایت خبری پرسون، روزنامه روسی ایزوستیا بامداد چهارشنبه به نقل از آژانس اطلاعات خارجی روسیه نوشت: عملیات نیروهای مسلح اوکراین در منطقه کورسک با مشارکت سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و لهستان آماده‌سازی شده بود.

این نهاد اطلاعاتی روسیه افزود: واحدهایی که در این عملیات شرکت داشتند در مراکز آموزشی در انگلیس و آلمان هماهنگی‌های رزمی را انجام دادند.

به نوشته رویترز، سرویس اطلاعات خارجی روسیه تاکید کرد که «اطلاعات قابل اعتمادی» برای این اظهارات خود دارد اما شواهدی در این باره ارائه نکرد.

کاخ سفید پیشتر مدعی شده بود که آمریکا از قبل از طرح حمله اوکراین برای نفوذ به خاک روسیه مطلع نشده بود.

اوکراین ادعا کرده که یک هزار و ۲۶۳ کیلومتر مربع از خاک روسیه از جمله ۹۳ منطقه مسکونی را تصرف کرده است.

نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ اوت (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه کورسک روسیه را هدف حمله گسترده قرار دادند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۱۷ مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را اقدام تحریک‌آمیز بزرگ خواند.

وزارت دفاع روسیه حملات اوکراین در کورسک را یک تحریک بزرگ خوانده و متعهد شده است که با پاسخ مناسب این حمله را تلافی کند.

مسکو می‌گوید اوکراین از تسلیحات غربی، از جمله موشک‌های هیمارس ساخت آمریکا برای تخریب پل‌های کورسک و کشتن داوطلبانی که سعی در تخلیه غیرنظامیان داشتند، استفاده کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفته هدف از تهاجم نظامی ارتش این کشور به منطقه کورسک روسیه ایجاد یک منطقه حائل است.

منبع: ایرنا

741744