چرا تولیدفولاد ایران کاهش یافت؟

رییس انجمن فولاد ایران گفت: برغم ظرفیت تولید سالیانه ۵۰ میلیون تُن فولاد در کشور، محدودیت‌ انرژی باعث شده است تولید واقعی حداکثر در حد۳۲ میلیون تن باقی بماند و این رقم امسال حتی به ۳۰ میلیون تُن نیز کاهش پیدا کند.
تصویر چرا تولیدفولاد ایران کاهش یافت؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ بهرام سبحانی بعد از ظهر سه‌شنبه در نشست خبری همایش تخصصی «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» در اتاق بازرگانی اصفهان افزود: امروز ایران با بیش از ۳۰ میلیون تُن تولید فولاد، بزرگترین تولیدکننده این محصول راهبردی در خاورمیانه است و ۴۰ درصد تولید فولاد کشور در اصفهان انجام می‌شود و وجود کارخانه ذوب‌آهن بعنوان نخستین تولیدکننده فولاد کشور و فولاد مبارکه بعنوان بزرگترین واحد فولادی ایران باعث شده است تا اصفهان مهد فولاد کشور باشد.

رییس انجمن فولاد ایران ادامه داد: با بررسی هر صنعت فولادی که در کشور راه اندازی شده است درمی‌یابیم که از نیروهای متخصص فولاد مبارکه یا ذوب‌آهن در آنها استفاده شده است و صنعت فولاد این استان متخصصان بسیاری را در این حوزه تربیت کرده و از این رو اصفهان ظرفیت برگزاری همایش‌های تخصصی بیشتری را در سطوح ملی و بین‌المللی این حوزه داراست.

وی با اشاره به این نکته که تولید فولاد امارات متحده عربی یک دهم ایران است، گفت: با این وجود، هر سال حدود هشت همایش بین المللی در زمینه فولاد در امارات عربی متحده برگزار می‌شود و این در حالیست که تعداد همایش های حوزه فولاد در کشور ما متناسب با میزان تولیدمان نیست و اصفهان از بیشترین حق و

ظرفیت برای برگزاری همایش‌های فولادی برخوردار است.

رئیس شورای راهبردی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» تصریح کرد: اصفهان بعنوان مهد و پایتخت فولاد ایران می‌تواند بهترین و بیشترین همایش‌ها و نمایشگاه‌ها را در این حوزه برگزار کند و در همین راستا شورای راهبردی همایش توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد در این حوزه صنعتی شکل گرفت که دبیرخانه آن، کمیسیون معادن اتاق بازرگانی اصفهان و اعضای آن مدیران عامل شرکت‌های فولادی اصفهان هستند.

سبحانی اظهار داشت: نخستین همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» چهارشنبه هفته آینده در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار خواهد شد و این نشست با چهار پنل‌ تخصصی شامل سیاستگذاری و نظام حکمرانی، نقش تأمین پایدار مواد اولیه، تولید و تجارت و چالش‌های زیرساخت و انرژی، نقش ارتقای تکنولوژی و هوشمندسازی در صنایع برگزار می‌شود.

دادن آدرس غلط در باره بحران آب و محیط زیست

رییس انجمن فولاد ایران همچنین گفت: صنعت فولاد کمترین نقش را در بحران کم آبی دارد و بر اساس آمار وزارت نیرو، حدود ۹۲ درصد آب مصرفی کشور در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش مسکونی و تنها حدود سه تا چهار درصد در کل صنعت کشور استفاده می‌شود و بر اساس آمار رسمی تنها «۲ دهم درصد» آب کشور در صنعت فولاد استفاده می شود و در باره مشکلات زیست محیطی و بحران آب هم نباید آدرس غلط به مردم داد.

سبحانی یادآور شد: سال ۶۸ قرارداد تأمین آب به میزان۴۰ میلیون مترمکعب برای تولید ۲.۵ میلیون تُن فولاد بین صنعت فولاد و آب منطقه ای بسته شد و این در حالیست که اکنون با افزایش میزان تولید فولاد، مقدار برداشت آب نه‌تنها افزایش نداشته بلکه طبق آمار رسمی، مصرف آب در صنعت فولاد به یک دهم گذشته هم رسیده و اکنون برای تولید هر کیلوگرم فولاد کمتر از ۲ لیتر آب مصرف می‌شود در حالی که برای تولید هر کیلوگرم هندوانه ۱۲۰ لیتر آب مورد نیاز است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آب استفاده شده در بیشتر صنایع فولادی کشور از محل تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهرهای پیرامون واحدهای فولادسازی تامین می‌شود و از همین روست که چه زاینده‌رود آب داشته باشد یا نداشته باشد، تولید فولاد در استان اصفهان بی‌وقفه ادامه دارد.

سبحانی ادامه داد: صنعت فولاد در سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری در عرصه بازچرخانی آب توانسته است کمترین برداشت از آب‌ها غیرپساب را داشته باشد و برای ۱۴ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز فعلی صنعت فولاد نیز تنها از پساب آب شهرهای پیرامون استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر فولاد مبارکه بودجه انتقال ۷۰ میلیون مترمکعب آب دریا را به اصفهان را تأمین کرده که با اجرای گام(فاز) دوم آن میزان آب انتقالی از دریای عمان به اصفهان به ۲۰۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید و البته در سال‌های دور، قسمتی از هزینه‌ سد تونل کوهرنگ سه را نیز تقبل کرده بود.

وی با اشاره به اغراق برخی در باره آلایندگی صنعت فولاد گفت: ژاپن یک پنجم ایران وسعت دارد ولی بیش از سه و نیم برابر ایران یعنی بیش از صد میلیون تُن فولاد تولید می‌کند و با این وجود یک کشور سبز و بدون آلاینده است پس در نتیجه صنعت فولاد می‌تواند آلاینده نباشد البته بشرطی که مدیریت محیط زیست داشته باشیم.

جمهوری اسلامی ایران اکنون در بین ۷۱ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده است با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولادساز جهان برسد.

اکنون میزان تولید فولاد در ایران حدود ۳۱ میلیون تن در سال است که حدود ۴۰ درصد آن در اصفهان تولید می شود، در افق چشم انداز ۱۴۰۴، مقرر شده است کشورمان ۵۵ میلیون تُن ظرفیت تولید فولاد داشته باشد و میزان صادرات فولاد از ۹.۵ میلیون تُن فعلی به ۱۵ میلیون تُن در سال افزایش برسد که این سیاست اقتضاء می‌کند مسوولان بیش از بیش در جهت رفع موانع صادراتی صنعت فولاد همت گمارند.

منبع: ایرنا

741716