از تعرفه‌های جدید خودروهای چینی رونمایی شد

با رونمایی تعرفه‌های جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای چینی، به نظر می‌رسد جنگ تجاری چین و اروپا وارد فاز جدیدی شده است.
تصویر از تعرفه‌های جدید خودروهای چینی رونمایی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، کمیسیون اروپا امروز (سه شنبه) اعلام کرد که بروکسل قصد دارد تعرفه‌های قطعی بر واردات خودروهای برقی چینی (BEVs) وضع کند و به راه حلی بلندمدت برای محافظت از صنایع خودروسازی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مقابل شرکت‌های چینی نزدیک‌تر شود.

کمیسیون اروپا در پیش‌نویس نهایی نتایج تحقیقات خود که روز سه‌شنبه با تولیدکنندگان چینی و همچنین دولت‌های چین و اتحادیه اروپا به اشتراک گذاشته شد، از نرخ‌های عوارض قطعی در نظر گرفته شده برای طیف وسیعی از تولیدکنندگان چینی رونمایی کرد.

در صورت تصویب این طرح توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا، این نرخ‌ها به مدت پنج سال از زمان تصویب اعمال می‌شوند که به طور حتم موجب بالا رفتن قیمت‌ خودروهای برقی چینی خواهد شد.

طبق پیش‌نویس اعلام شده توسط بروکس، نرخ‌های اعلام شده برای تولیدکننده‌های چینی از ۱۷ تا ۳۶درصد و برای شرکت آمریکایی تسلا نیز ۹درصد پیش‌بینی شده است.

شرکت‌های آسیب‌دیده یا دولت چین ۱۰ روز فرصت دارند نظرات خود را ارسال کنند و همچنین می‌توانند از کمیسیون درخواست رسیدگی کنند. انتظار می رود نرخ نهایی عوارض حداکثر از ۳۱ اکتبر (۱۰آبان) اعمال شود.

به گزارش ایرنا، ماه گذشته وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای افزایش تعرفه‌های اتحادیه اروپا بر خودروهای چینی را تشدید تحریک به ایجاد یک جنگ تجاری دانست. این وزارتخانه اتحادیه اروپا را به تحریک و شعله‌ور کردن جنگ تجاری متهم و تاکید کرد که پکن در هر صورتی از منافع قانونی خود دفاع خواهد کرد.

کمیسیون اروپا اخیراً تحقیقی در مورد وسایل نقلیه الکتریکی وارد شده از چین انجام داده و اعلام کرده است که بروکسل یارانه‌های دولتی چین را غیرمنصفانه می‌داند.

ماه گذشته اتحادیه اروپا بعد از انتشار نتایج تحقیقات این کمیسیون اعلام کرد که تعرفه‌های خود را بر خودروهای چینی افزایش خواهد داد.

خودروسازان چینی نیز از پکن خواسته‌اند تا تعرفه‌های وارداتی خودروهای تولید شده در کشورهای اروپایی را به تلافی اقدام اتحادیه اروپا برای محدود کردن صادرات خودروهای الکتریکی چینی افزایش دهد.

این شرکت‌ها در جلسه‌ای پشت درهای بسته از مقامات دولتی در چین خواستند نسبت به این اقدام اتحادیه اروپا واکنش نشان دهند.

در این جلسه که توسط وزارت بازرگانی چین در شهر پکن برگزار شد، خودروسازان اروپایی نیز حضور داشتند. برگزارکننده این جلسه هدف از آن را فشار بر بروکسل برای کاهش تعرفه‌های خودروهای چینی عنوان کردند.

مقامات غربی نگران هستند که مشاغل و صنایع مهم استراتژیک با واردات ارزان چینی از بین بروند. اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی حمایت چین از شرکت‌های توربین بادی و سازندگان پنل‌های خورشیدی است.

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که تصمیم جدید اتحادیه اروپا درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای چینی احتمالاً آغازگر مذاکرات فشرده بین پکن و بروکسل با هدف جلوگیری از یک جنگ تجاری خواهد شد.

منبع: ایرنا

741683