پروژه آبرسانی شهید رئیسی درچه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب شیرین از دریای عمان به صورت خط مستقیم از دریا به اصفهان به تصویب رسید، گفت: در مدت دو سال گذشته تاکنون ما در کیلومتر ۷۴۰ این پروژه هستیم و قرار بر این شده است که شهریور ۱۴۰۴ آن را به اتمام برسانیم.
تصویر پروژه آبرسانی شهید رئیسی درچه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان صبح امروز در جلسه شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با اشاره به مطالعات و پیگیری‌های انجام شده برای رفع مشکلات آبی و زیست‌محیطی و پروژه تأمین آب از جنوب استان اظهار کرد: این پروژه جزو پروژه‌هایی است که تلاش شده مبدأ و مسیر انتقال آب به صورت کامل از درون استان اصفهان تأمین شود بر همین اساس پس از تأمین منابع مالی، این طرح انتقال آب مصوبه خود را از جلسه هیأت دولت گرفت و نهایی شد.

وی گفت: بر همین اساس عملیات اجرایی طرح انتقال آب از جنوب استان (پروژه آبرسانی شهید رئیسی) در دولت سیزدهم با جدیت آغاز شد و امیدواریم تا اواخر امسال آب به اصفهان برسد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: طبق برآوردی که شرکت آب منطقه‌ای انجام داد به این نتیجه رسیدیم که میزان آبی از استان خارج می‌شود که امکان اینکه به خود استان برگردد، وجود دارد که پس از تخصیص اعتبارات و تعیین مسیر و طول پروژه در اسفند ۱۴۰۱ عملیات بازگشایی آن انجام شد که به نظر می‌رسد تا پایان امسال به اتمام برسد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: به موازات اجرای این طرح برای بازگشایی عملیات مسیر این پروژه به اصفهان، زمینی در منطقه جنوب اصفهان در مهرماه سال گذشته با رقم ۳۵ همت با دستور ریاست‌جمهوری خریداری شد.

وی افزود: بر اساس طرحی که استانداری ارائه کرد محل آبگیری در سمیرم ایجاد شد که این پروژه از خود استان اجرایی و پیش‌بینی می‌شود آب از منابع جنوب استان تا سال ۱۴۰۴ به اصفهان برسد.

وی در مورد طرح انتقال آب از خلیج‌فارس تأکید کرد: این طرح ابتدا به ساکن در این دوره مطرح نبوده؛ بلکه طرح اولیه انتقال آب به فلات مرکزی به پیش از انقلاب بر می‌گردد که پس از پیروزی انقلاب از سال ۶۰ به بعد مختصر پیگیری در دولت‌های گذشته انجام شد و در نهایت با مطالعاتی که در سال گذشته صورت گرفت شرکتی برای انتقال آب تأسیس شد.

مرتضوی گفت: با به نتیجه نرسیدن مسیر انتقال آب از خلیج‌فارس، طرح اجرای خط انتقال آب از دریای عمان مطرح و در دو فاز تعریف شد.

استاندار اصفهان با بیان اینکه ۴۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص آب شیرین از دریای عمان به صورت خط مستقیم از دریا به اصفهان به تصویب رسید، بیان کرد: در مدت دو سال گذشته تاکنون ما در کیلومتر ۷۴۰ این پروژه هستیم و سرعت اجرای پروژه بالا است و طبق برآوردی که صورت گرفته قرار بر این شده است که شهریور ۱۴۰۴ آن را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره اینکه ۲۵ برنامه برای نیاز آب اصفهان و اصلاح الگوهای مصرف و کشت تعریف شده است که یکی از طرح‌های اجرایی نصب کنتورهای فهام در جبهه‌های مختلف تأمین منابع آبی برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز منابع آبی است.

مرتضوی تأکید کرد: با اجرای طرح‌ها ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به منابع آبی اصفهان تزریق می‌شود که می‌تواند کمبودهای آبی اصفهان را جبران کند.

منبع: استانداری

741450