معمای یاس و هیچکس در اوج بی‌سلیقگی علی ضیا

حضور سینا ساعی در برنامه «باضیا» چنگی به دل نزد و نتوانست انتظارات را برآورده کند.
تصویر معمای یاس و هیچکس در اوج بی‌سلیقگی علی ضیا

به گزارش سایت خبری پرسون، این مساله بیش از هر چیز به سبک کلیشه‌ای علی ضیا در برنامه‌سازی و اجرا بازمی‌گردد. علی ضیا در یوتیوب تفاوت خاصی با علی ضیا در شبکه یک سیما نکرده، جز اینکه دستش برای دستمالی کردن سوژه‌های بکر و دست اول بازتر شده است. ضعف سواد علی ضیا در حوزه‌های تخصصی مثل موسیقی و عادت او به لوس کردن خودش در مصاحبه عاملی است که مانع از شکل‌گیری یک گفت‌وگوی جدی با فنی‌ترین رپ‌کن ایران شد.

در حالی که سینا ساعی می‌تواست حرف‌های مهمی درباره رپ‌فارسی، هنر و فرهنگ این روزهای کشور به زبان بیاورد، بخش عمده این گفت‌وگوی دو ساعته با طرح مباحث زرد، عامیانه و شوخی‌های بی‌مزه سپری شد. در خلال این برنامه سینا ساعی اشاره کرد که هنوز ده شب دیگر باید نمایش «تهران پاریس تهران» را روی صحنه اجرا کند. بدین ترتیب معلوم شد که این برنامه 6 ماه پس از ضبط، در اختیار مخاطبان قرار گرفته و به همین خاطر هم بیات به نظر می‌رسد. چکیده این گفت‌وگوی دو ساعته را که به کوشش رسانه بیلبورد گردآوری شده در ادامه می‌خوانید.

تیک‌تاک زنده است!

‌سینا ساعی درباره چگونگی و علت ورود به دنیای رپ و موسیقی زیرزمینی گفت: از زمان مدرسه انشاء خوبی داشتم و استعداد نویسندگی در من وجود داشت و فکر می‌کردم باید این را به جامعه نشان دهم. رپ‌فارسی به دلیل عامیانه بودن توجهم را برانگیخت و به رغم مثبت نبودن دیدگاه اکثر مردم به موسیقی زیرزمینی، وارد این عرصه شدم. وی درباره نحوه شکل‌گیری گروه تیک‌تاک، اظهار کرد: به صورت اتفاقی در کلاس زبان با «سینا مافی» آشنا شدم و بعدا در مقطع پیش‌دانشگاهی «خشایار‌اس‌آر» (کچی بیتز) را شناختم و با کمک یکدیگر گروه تیک‌تاک را ساختیم؛ در حالی که رقابت سالمی هم بین ما وجود داشت.

سینا ساعی افزود: در حالی که فقط 20 سال سن داشتیم، تمام تینیجرهای ایران ما را می‌شناختند و در کنار زدبازی شنیده می‌شدیم. تیک‌تاک از بین نرفته به نظر من هنوز هم دامه دارد و هر سه نفر همچنان نان تیک تاک را می‌خوریم. البته از یک جایی به بعد با تصمیم بالغانه‌ای گرفتیم و قرار شد هر کدام‌مان فردیت خود را توسعه بدهیم. وی درباره کسب درآمد از موسیقی در زمان فعالیت تیک‌تاک‌، اظهار کرد: ما اولین‌ گروهی در رپ‌فارسی بودیم که تمام کارهای‌مان با حمایت اسپانسر تولید می‌شد. من علاوه بر این برای هنرمندان سبک پاپ شعر و ‌ملودی می‌ساختم و کسب درآمد می‌کردم.

وسواس در فرم و مهندسی شعر

سینا ساعی درباره اینکه از او به عنوان فنی‌ترین رپ‌کن ایران نام برده می‌شود، خاطرنشان کرد: در رپ‌فارسی هنرمندان فنی و تکنیکال، زیاد هستند و به همین خاطر اجازه بدهید این عنوان را نپذیرم. البته من روی فرم هنری حساسم و وسواس زیادی به خرج می‌دهم و مهندسی شعر برایم جدی است. شعرهایم را طوری می‌نویسم که اگر روزی خواستم آن‌ها را زنده اجرا کنم، تفاوت زیادی با اجرای استدیویی نداشته باشد.

وی افزود: علاقه‌مند هستم در ایران کنسرت بگذارم و راستش دلم یک کنسرت بزرگ می‌خواهد. البته کنسرت باشکوه، آهنگ‌های با شکوه هم می‌خواهد. فکر می‌کنم این اتفاق بالاخره می‌افتد و ما هم باید از اشتباهات قبلی خود درس بگیریم و آن‌ها را تکرار نکنیم. اگر شرایط کنسرت مهیا شود، حتما اعضای تیک‌تاک برمی‌گردند و در کنار هم اجرا می‌کنند.

بُت بزرگی به نام «یاس»!

سینا ساعی در ادامه درباره «یاس» اظهار کرد: یاس بُت بزرگی‌ست و از نظر من یک دانشمند حکیم و عجیب و غریب محسوب می‌شود. او بارها چیزهایی به من گفته که چند ماه بعد درستی آن را فهمیده‌ام. 15 سال است که با یاسر دوست هستم، رابطه نزدیکی داریم و بسیار از او آموخته‌ام. البته سبک من با یاسر متفاوت است و تا امروز در تولید اثر همکاری نداشته‌ایم اما امیدوارم که یک روز این اتفاق بیفتد. واقعیت این است که کار کردن با یاسر کار سختی است و اگر امروز شروع کنیم ممکن است سه سال طول بکشد.

وی درباره علت کم‌کاری یاس، خاطرنشان کرد: یاس کم‌کار نیست و اتفاقا کارهای زیادی ساخته اما فکر می‌کنم به خاطر کمال‌گرایی آن‌ها را منتشر نمی‌کند. به هر حال او میلیون‌ها هوادار دارد و طبیعی است که دقت بیشتری به خرج دهد.

وی درباره اینکه گفته می‌شود بچه پول‌دار بوده و به همین خاطر تواسته استعدادهایش را شکوفا کند، اظهار کرد: من بچه پولدار نبودم و خانواده‌ام در طبقه متوسط جامعه تعریف می‌شد. پدرم‌ هنرمند، نقاش، گرافیست و مجسمه‌ساز بوده اما از آثار هنری‌اش درآمدزایی نمی‌کرد. مادرم فارغ‌التحصیل فوق لیسانس فلسفه از دانشگاه شهید بهشتی است. ما در شهرک غرب زندگی می‌کردیم اما شرایط اقتصادی آنقدر بد شد که به محله شهران رفتیم و سپس برای زندگی در ‌پردیس مستقر شدیم. من مستقل و خودساخته هستم. فکر می‌کنم چون خوش سلیقه هستم، بقیه تصور می‌کنند که بچه پولدارم. البته الان وضع مالی خوبی دارم. به هر حال پول‌دار بودن نباید یک برچسب منفی به حساب بیاید.

سروش لشکری بیشتر یک فعال سیاسی است

سینا ساعی درباره هیچکس، گفت: هیچ وقت ارتباط مستقیم و نزدیکی با سروش لشکری نداشتم. او در حال حاضر بیشتر یک فعال سیاسی محسوب می‌شود تا رپر. من به عنوان یک مخاطب دوست دارم جنبه‌های غیر سیاسی زندگی او را در موسیقی‌اش ببینیم. مثل کاری که در آهنگ «یه مکث» انجام داد.

سینا ساعی درباره آهنگی که سال 96 برای تیم ملی فوتبال ساخت، خاطرنشان کرد: همیشه دوست داشتم آهنگی برای تیم ملی بسازم که به بازیکنان انرژی و انگیزه بدهد. سردار آزمون وقتی این آهنگ را شنید، موهای تنش سیخ شد و علیرضا جهانبخش خیلی خوشش آمد. اما دیگر حاضر نیستم آهنگی برای تیم ملی بسازم چون از فوتبال ایران ناامیدم.

نظر سینا ساعی درباره دراگ در اشعار رپ‌فارسی

سینا ساعی درباره پراختن افراطی رپ‌کن‌ها به مقوله دراگ در رپ‌فارسی، اظهار کرد: موافق هستم که نباید اینقدر درباره مصرف کوکایین، علف و شیشه صحبت کرد. آزادی بیان باید با مسئولیت‌پذیری توام باشد. اگر کسی فقط درباره دراگ حرف بزند حتما کار اشتباهی کرده. اما گاهی اوقات یک هنرمند می‌خواهد زندگی‌اش را به صورت 360 درجه به اشتراک بگذارد و در گوشه‌ای هم به مساله دراگ اشاره می‌کند. این مساله ناشی از صداقت و واقعی بودن رپر است و مشمول آزادی بیان می‌شود.

وی با ابراز علاقه به شعر مرحوم هوشنگ ابتهاج، گفت: رپرها شاعران مدرنی هستند که خودشان شعرشان را اجرا می‌کنند. به نظر من سعدی هم خیلی به فضای رپ نزدیک است چرا که شعر او از زندگی روزمره سرچشمه می‌گیرد.

ماجرای جنجال با شهرام شب‌پره

سینا ساعی درباره واکنش چند سال قبل خود به اظهارات شهرام‌ شب‌پره، خاطرنشان کرد: شهرام‌ شب‌پره در سخنانی اعلام کرد که رپرها آدم‌هایی خلافکار، معتاد و متجاوز هستند و همین باعث شد من به این مساله واکنش نشان بدهم، چون از فردی با این جایگاه انتظار می‌رود که رفتار سازنده داشته باشد، آن هم در شرایطی که ما خودمان در ایران به اندازه کافی تحت فشار هستیم.

وی درباره بازیگری در تئاتر گفت: من در رپ، متنی که خودم می‌نویسم را اجرا می‌کنم و در تئاتر متنی را که نویسنده می‌نویسد. بازگری در تئاتر را خیلی دوست دارم و می‌خواهم آن را با رپ تلفیق کنم. بدین معنا که یک نمایشی بنویسم که در آن تمام دیالوگ‌ها به صورت رپ رد و بدل شود.

منبع: برترین‌ها

741403