هیچ مذاکره ای بین مسکو و کی یف انجام نشده است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن بی اساس خواندن برخی ادعاها تاکید کرد که هیچ مذاکره مستقیم یا غیر مستقیمی بین مسکو و کی یف در رابطه با امنیت تاسیسات زیر ساختی و مواضع غیر نظامی انجام نشده و نخواهد شد.

تصویر هیچ مذاکره ای بین مسکو و کی یف انجام نشده است

به گزارش سایت خبری پرسون، ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای در واکنش به گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا درباره مذاکرات بین مسکو و کی‌یف اظهار داشت: ادعاهای این روزنامه آمریکایی مبنی بر قصد مسکو و کی یف برای مذاکره و حل مناقشات در کورسک و جلوگیری از حملات به تاسیسات زیر ساختی غیر نظامی صحت ندارد.

پیشتر روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابعی گزارش داده بود که حمله نیروهای اوکراینی به منطقه کورسک بر سرنوشت مذاکره میان نمایندگان مسکو و کی یف که قرار بوده در دوحه پایتخت قطر برگزار شود، تاثیر گذاشته و روند آن را با اختلال روبه‌رو کرده است.

این گزارش افزود: روسیه و اوکراین قصد داشتند در این ماه نمایندگانی را برای مذاکره به قطر اعزام کنند تا درباره توافق بر سر تعلیق حملات به زیرساخت‌های انرژی مذاکره کنند و انتظار می‌رفت نتایج این مذاکرات، آتش‌بسی جزئی را به دنبال داشته باشد.

ماریا زاخاروا تاکید کرد که حملات اخیر نیروهای مسلح اوکراین به ویژه به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا و منطقه کورسک بدون دخالت و حمایت آمریکا و سایر کشورهای غربی امکان پذیر نبوده است.

این دیپلمات روسی تصریح کرد که ارتش روسیه نه تنها به زیرساخت‌های غیرنظامی حمله نمی‌کند بلکه علاوه بر آن با تمام قوا در حال محافظت از این زیرساخت‌ها در مقابل حملات احتمالی نیروهای اوکراینی با استفاده از سلاح‌های غربی است.

زاخارووا تاکید کرد: روسیه در حال جلوگیری از وقوع یک فاجعه هولناک جهانی است و از کسانی که خواستار تامین امینت هستند درخواست می‌کند تا کی‌یف را از انجام حملات تروریستی منع کنند.

در پی حمله اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، برج خنک کننده این نیروگاه بر اثر آتش سوزی نیز آسیب دیده است و شرکت روس اتم حمله به این نیروگاه هسته‌ای را یک عملیات تروریستی هسته‌ای خوانده است.

منابع خبری در اوکراین اعلام کردند که درپی این عملیات؛ هزاران سرباز به منطقه کورسک اعزام شده اند، زیرا مسکو و کی یف یکدیگر را به حمله و ایجاد آتش سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم می کنند.

منبع: ایرنا

741336