تحریک اوکراین به استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای

رییس جمهوری بلاروس در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه رییس جمهور روسیه نیروهای اوکراینی را در منطقه کورسک از بین خواهد برد، هشدار داد که تشدید درگیری‌ها در این منطقه، مسکو را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای سوق خواهد داد.

تصویر تحریک اوکراین به استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای

به گزارش سایت خبری پرسون، الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «راسیا -۱» تصریح کرد که مینسک در تلاش برای تقویت مرزهای خود با اوکراین است چرا که مرز دو کشور به شکل بی سابقه‌ای مین‌گذاری شده است.

وی افزود: اوکراین بیش از ۱۲۰ هزار نیروی نظامی در مرز با بلاروس مستقر کرده و مینسک نیز اقدامات متقابلی انجام داده است.

لوکاشنکو تاکید کرد پهپادهای اوکراینی به طور مرتب با عبور از خطوط مرزی جنوب شرقی بلاروس، حریم هوایی این کشور را نقض می‌کنند.

وی در واکنش به انهدام پهپادهای اوکراینی بر فراز خاک بلاروس در هفته گذشته گفت: ما پیشتر به آنها هشدار داده بودیم، سامانه پدافند هوایی ما، پهپاد را شناسایی و مهندم کرد. بلاروس برای حفظ مرز و امنیت خود مجبور به واکنش شد.

رییس جمهور بلاروس در رابطه با استقرار سامانه موشکی اسکندر روسیه در خاک این کشور نیز خاطرنشان کرد: نیروهای ارتش روسیه مجهز به موشک‌هایی با کلاهک هسته‌ای بوده و آماده استفاده از این تسلیحات هستند و تشدید درگیری‌ها در منطقه کورسک، مسکو را به استفاده از این تسلیحات سوق می‌دهد.

لوکاشنکو در پایان این گفت‌وگو تصریح کرد که نیروهای اوکراینی با حمایت لهستان در منطقه کورسک مستقر شده‌اند.

به گزارش ایرنا، نیروهای اوکراینی روز سه‌شنبه ۶ آگوست (۱۶ مرداد) با عبور از مرز روسیه، وارد خاک این کشور شدند و منطقه «کورسک» روسیه هدف حمله گسترده کی‌یف قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز هفدهم مرداد حمله اوکراین به زیرساخت‌های غیرنظامی در کورسک را محکوم کرد و آن را «اقدام تحریک‌آمیز بزرگ» خواند.

در بحبوحه بزرگترین حمله اوکراین به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ در سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰)، مسکو روز دوشنبه و در پی تشدید درگیری‌ها در منطقه مرزی کورسک بخش‌هایی از مناطق مسکونی را از غیرنظامیان تخلیه کرد.

منبع: ایرنا

741330