نرخ بهره بین بانکی چقدر شد؟

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۴ مرداد با افزایش ۲ صدم درصدی به نرخ ۲۳.۶۱ درصد رسید.
تصویر نرخ بهره بین بانکی چقدر شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، در جدیدترین گزارش بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به ۲۴ مرداد با افزایش ۲ صدم درصدی به نرخ ۲۳.۶۱ درصد رسید.

بیشترین نرخ بهره بین بانکی در سال جاری نیز مربوط به ۳ مردادماه، ۲۳.۶۸ درصد بوده است.

همچنین نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۱۷ مردادماه با افزایش ۲ صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۵۹ درصد رسیده بود.

گفتی است، بازار بین بانکی یکی از ارکان بازار پول است که در آن بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای تأمین مالی کوتاه مدت و ایجاد تعادل در وضعیت نقدینگی خود با یکدیگر معامله می‌کنند و در فاصله زمانی کوتاه و با نرخ سودی معلوم بازپرداخت کنند. در این بازار، بانک‌هایی که دارای مازاد منابع هستند به بانک‌های دچار کسری قرض می‌دهند تا بتوانند از طرف دیگر نرخ سود را در بازار مدیریت کنند. همچنین این بازار کمک می‌کند تا بانک‌ها برای تأمین نقدینگی به بانک مرکزی مراجعه نکنند در نتیجه از انبساط حجم نقدینگی جلوگیری می‌شود. به بیان ساده یک بانک تجاری زمانی که کسری داشته باشد از یک بانک دیگر قرض می‌گیرد نه از سپرده‌گذارها.

اکثر وام‌های بین‌بانکی نیز سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین‌بانکی گفته می‌شود.

منبع: تسنیم

741155