از فدراسیون بی ساختمان تا دردسرهای بی پایان مارک ویلموتس!

آغاز رقابت های لیگ برتر با فدراسیون بی ساختمان!

فصل جدید رقابت های لیگ برتر در حالی آغاز شده است که ساختمان فدراسیون همچنان در اختیار این فدراسیون نیست.
تصویر آغاز رقابت های لیگ برتر با فدراسیون بی ساختمان!

به گزارش سایت خبری پرسون، فصل جدید رقابت های لیگ برتر در حالی آغاز شده است که ساختمان فدراسیون همچنان در اختیار این فدراسیون نیست.

*ابعاد قرارداد

ماجرای عقد قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران ابعاد فراوانی دارد که با مرور آن می‌توان به تخلفی که مهدی تاج در این زمینه مرتکب شده است، پی برد. تسنیم مرداد 1401 در این خصوص نوشت: ، همان‌طور که قرارداد 2.2 میلیون یورویی با مربی بلژیکی در حالی رقم خورد که پیش از حضور در ایران قراردادی نزدیک به 600 هزار یورو با ساحل عاج داشت و پس از جدایی از ایران طبق اعلام رسانه‌های خارجی با 450 هزار یورو راهی راجای کازابلانکا شد و به کسی هم برنخورد. مهدی تاج، رئیس سابق فدراسیون فوتبال و امضاکننده این قرارداد از آن دفاع کرد و همچنان اعتقاد دارد که قرارداد خوبی امضا شده است. رئیس سابق فدراسیون فوتبال در صحبت‌های اخیرش در دفاع از این قرارداد، گفته است که اگر «مرتکب تخلف یا فسادی شده‌اند، به دادسرا معرفی شوند تا محاکمه شوند». تاج آن‌قدر با اطمینان از خوب بودن این قرارداد صحبت کرده که حتی گفته است که «می‌توانند برای آنها حکم اعدام صادر کنند». فارغ از رقم عجیب قرارداد و شرایطی که ایجاد شده است، حضور ویلموتس در ایران با جرمی همراه بوده که در دادسرا قابل بررسی است و مهدی تاج و هیئت رئیسه همراهش باید پاسخگوی آن باشند. تاج صحبتی اشتباه به زبان آورد و گفت: «ویلموتس را که آوردیم، همان زمان ترامپ رئیس جمهور آمریکا شد و تحریم‌ها را تشدید کرد.»، فارغ از اینکه این فکت کاملاً اشتباه است و ترامپ در سال 2016 در انتخابات آمریکا پیروز شد، از ژانویه سال 2017 (بهمن 1395) کار خود آغاز کرد و فدراسیون فوتبال قرارداد با ویلموتس را خرداد 1398 منعقد کرد، یعنی بیش از دو سال از حضور ترامپ گذشته بود که فدراسیون فوتبال، ویلموتس را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد و پیش از امضای قرارداد با این مربی بلژیکی نیز، تحریم‌ها تشدید شده بود. کنار جرم رقم‌خورده در امضای قرارداد با مارک ویلموتس، مشکلاتی هم در زمینه قرارداد وجود داشت، از جمله بندی که در آن مشخصاً تأکید کرده است در صورت فسخ قرارداد از سوی هر یک از طرفین، سه ماه غرامت به ویلموتس پرداخت می‌شود، با این حال این بند پس از بررسی توسط وکلای ویلموتس با سه کلمه داخل پرانتز «یا مبلغ مشخص» (or certain fee) به یک فاجعه برای فوتبال ایران تبدیل شد. در اعتراض فدراسیون فوتبال به رأی فیفا در CAS، همین سه کلمه اضافه‌شده داخل پرانتز باعث شد داوران دادگاه حکمیت ورزش پرداخت غرامت 3 میلیون و 325 هزار یورویی را در نظر بگیرند. در شرایطی که اگر چنین مسئله‌ای در قرارداد نبود، با پرداخت همان مبلغ اولیه به ویلموتس، فسخ قرارداد ممکن بود.

*وضعیت ساختمان

علی جوادی، سخنگوی سابق فدراسیون فوتبال فروردین ماه سال 1400 درباره اینکه آیا انتقال سه دانگ از ساختمان باشگاه پرسپولیس به شرکت شستا صحت دارد، اظهار داشت: مدیران شرکت شستا پولی را برای تامین بخشی از دستمزد ویلموتس به یورو تحویل مدیران فدراسیون فوتبال دادند و مدیران فدراسیون هم باید آن زمان تامین منابع مالی را برای بازگرداندن این پول انجام می‌دادند. سخنگوی فدراسیون فوتبال درباره اینکه آیا ساختمان این فدراسیون و باشگاه پرسپولیس توقیف شده است، خاطرنشان کرد: تمام این موارد حقیقت دارد. در دنیای شیشه‌ای نمی‌توانیم چیزی را از مردم عزیز ایران پنهان کنیم. عزیزی خادم جلسه‌ای را با مدیران شستا برگزار کرده و آن‌ها هم تعامل زیادی با ما دارند و به موضوع ملی نگاه می‌کنند. تا پایان هفته جلسه‌ای را با معاون شرکت شستا برگزار خواهیم کرد. امیدواریم در جلسه پیش رو گره ماجرا باز شود. جوادی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم این ۲ ساختمان را با قرار وثیقه آزاد کنیم و در ادامه منابعی تامین شود و این پول را در اختیار شستا بگذاریم. باید این بدهی پرداخت شود تا بتوانیم ۲ ساختمان را آزاد کنیم. جوادی درباره اینکه آیا مطالبات شرکت شستا باید به شکل ریالی پرداخت شود توضیح داد: به هر حال چک ارزی دریافت شده و این چک باید ارزی پرداخت شود. آرزو می‌کنم اتفاق‌های خوبی برای فوتبال ایران رخ دهد.

*پرداخت بدهی ویلموتس؟

آبان ماه سال گذشته سرپرست دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال تاکید کرد فدراسیون ایران هیچ بدهی به ویلموتس ندارد. علی تارقلی‌زاده، سرپرست دپارتمان امور بین‌الملل فدراسیون فوتبال در جمع خبرنگاران درباره بدهی ویلموتس اظهار کرد: این پرونده را خود من بستم اما متاسفانه از اطراف صحبت زیادی می‌شود. به هر حال قراردادی بود که فدراسیون فوتبال منعقد کرد و منتفی شد. او درباره اینکه گفته می‌شود هنوز مالیات این پرونده پرداخت نشده است نیز گفت: خیر! اینطور نیست.

البته این بحث را روابط عمومی فدراسیون باید توضیح دهد. ما هیج بدهی‌ای به ویلموتس نداریم.

*گزارش حسابرس

مجمع فدراسیون فوتبال اسفند ماه سال گذشته برگزار شد و مهمترین موضوع این مجمع مشخص شد ساختمان فدراسیون همچنان در اختیار این فدراسیون نیست. مهر در این خصوص نوشت: در ارایه گزارش مالی فدراسیون فوتبال که از سوی حسابرس مستقل بیرونی ارایه شد دو مورد ابهام وجود داشت که یکی از آنها مربوط به پرونده بدهی فدراسیون فوتبال به مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی ایران است. حسابرس مستقل فدراسیون با قرائنی گزارش های مالی تمام اسناد مالی فدراسیون را شفاف دانست ولی در خصوص بدهی فدراسیون به مارک ویلموتس که منجر به دریافت دو میلیون یورو از یک شرکت پتروشیمی صحبت شد، ابهام وجود داشت. رحمانی نیا رییس کمیته حسابرسی پس از گزارش حسابرس مستقل گفت: گزارش حسابرس مشروط است. اگر دو بند مربوط به بدهی دو میلیون یورویی را نداشتیم شرایط متفاوت بود. اگر بتوانیم این مشکل را حل کنیم گزارش حسابرس مستقل عالی خواهد شد. وی ادامه داد: دارایی ها و بدهی های ارزی فدراسیون مورد بحث است. اگر نگاه کنیم می بینیم این موضوع ناشی از طلب های AFC و فیفا است که این مطالبات به خاطر محدودیت های مالی کشور در دسترس نیست‌. درباره دعوی حقوقی با شرکت پتروشیمی باید گفت دو میلیون یورو از شستا قرض گرفته می شود. فدراسیون به طور ریالی این بدهی را کاملا پرداخت کرده است اما شستا طرح دعوی ارزی می کند و اتفاقی که می افتد این است که فدراسیون به موقع در مراجع قضایی شرکت نمی کند و رای بر صدور دو ساختمان صادر می شود. این پرونده در ماده ۴۷۷ آیین نامه کیفری بار دیگر در حال بررسی است و ما خیلی امیدواریم رای به نفع فدراسیون شود. به همین خاطر طبق اعلام حسابرس مستقل مسایل مالی فدراسیون در هاله ای از ابهام قرار گرفته چرا که هنوز رای قطعی صادر نشده است.

منبع: آرمان ملی

741070